Medarbetare till skolsocialt team

Krokoms Kommun / Socialsekreterarjobb / Krokom
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla socialsekreterarjobb i Krokom, Östersund, Åre, Strömsund, Ragunda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Krokoms Kommun i Krokom

Barn- och utbildningsförvaltningen tillsammans med Socialförvaltningen i Krokoms kommun söker:
Två medarbetare till skolsocialt team
• Ett jobb med plats för utveckling och nya utmaningar
Vill du vara med att starta upp, utveckla och arbeta i ett skolsocialt team med fokus på att elever ska lyckas i grundskolan? Krokoms kommun satsar på ett skolsocialt team, som bygger på samverkan mellan skola och socialtjänst, både i strukturell och operativ nivå. Nu söker vi två medarbetare i ett projekt på heltid, till teamet.

Krokom, kommunen mitt i Jämtland
Krokom är en kommun med dryga 15 000 invånare, mitt i Jämtlands län. Kommunen växer befolkningsmässigt för varje år, både vad gäller invånare och nyföretagande eftersom människor inte bara flyttar hit utan även stannar kvar. Vi arbetar aktivt för att få fler företag, fler boende och fler besökare. Krokoms kommun ingår i samiskt förvaltningsområde, vilket innebär att arbeta för att stärka det samiska språket, att synliggöra kulturen och ge samerna inflytande.
Barn- och utbildningsförvaltningen startar tillsammans med socialförvaltningen i Krokoms kommun ett gemensamt projekt för att arbeta med målgruppen elever med problematisk skolfrånvaro.

En dag som medarbetare i skolsociala teamet
Det skolsociala teamets insatser ska leda till ökad skolnärvaro och att elever får ökade möjligheter att lyckas i skolan. Arbetsplatsen är Krokoms kommuns grundskolor, men initialt inriktas insatsen mot Änge grundskola.
Syftet är även att under projektets gång identifiera och arbeta med främjande och förebyggande insatser som i ett tidigt skede kan hjälpa elever med problematisk skolfrånvaro.
Det skolsociala teamet kommer arbeta operativt nära elever, skolpersonal, elevhälsa, socialtjänst, vårdnadshavare och andra aktörer. Utifrån elevens specifika behov är samverkan med andra aktörer en central del i arbetet.
Projektet kommer initialt att pågå under läsåret 24/25.
Kopplat till projektet finns en styrgrupp som har det övergripande ansvaret att leda processen. Styrgruppen består av verksamhetschef grundskola, elevhälsochef, enhetschef barn och familj samt enhetschef öppna enheten.
Teamet kommer exempelvis att
- samordna det stöd som eleven får, både på skolan, via socialtjänsten samt hos andra aktörer
- erbjuda psykosocialt stöd i olika former, motiverande samtal, ge möjlighet till social träning och stötta i att skapa struktur i tillvaron
- stötta och vägleda vårdnadshavare
- vara rådgivande i planering av individanpassad undervisning
- arbeta operativt ute på skolenheten

Din kompetens
Vi söker dig som har adekvat utbildning samt erfarenhet och personlig lämplighet för uppdraget.
Vi ser då att du:
• har en socionomexamen eller annan relevant utbildning inom psykosocialt arbete med examen på minst grundnivå från högskola/universitet
• har kunskap om skolans verksamhet, undervisning och anpassningar
• har kunskap om socialtjänstens arbete med barn, unga och familjer.
• äger ett genuint intresse för ungdomar och deras nätverk
• har B-körkort
För att lyckas med uppdraget är det viktigt att du:
• kan arbeta strukturerat och systematiskt både i det dagliga operativa arbetet samt vad gäller dokumentation
• är en lagspelare som tilltalas av att arbeta i team
• är duktig på att anpassa ditt synsätt och se möjligheter
• har god förmåga och vilja att arbeta relationsskapande samt är trygg med att genomföra olika typer av samtal med elever och vårdnadshavare
• är trygg med att handleda och samarbeta med skolpersonal, vårdnadshavare m fl.

Övrig information
Vi erbjuder två projektanställningar på 100%.
Projektet löper inledningsvis under läsåret 2024/2025 (start i augusti 2024 till och med juni 2025), med möjlighet till eventuell förlängning.
Sista ansökningsdag är 2024-02-29.
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med säljare.
Fackliga representanter nås genom kommunens kundcenter, 0640-161 00
Välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-02-29
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Krokoms kommun (org.nr 212000-2478)
Offerdalsvägen 8 (visa karta)
835 80  KROKOM

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Krokoms Kommun

Kontakt
Verksamhetschef, Skola
Annika Lööf-Sjölund
0640-161 66

Jobbnummer
8445429

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Krokoms Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Krokoms Kommun: