LSS-handläggare sökes!

Kumla kommun / Administratörsjobb / Kumla
2023-08-25
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "LSS-handläggare sökes!" (publicerad 2024-02-15) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Kumla, Hallsberg, Örebro, Askersund, Laxå eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Kumla kommun i Kumla

Vill du ha en givande tjänst med fokus på rättssäker handläggning och professionellt bemötande?

På biståndsenheten har vi under de senaste två åren satsat på att öka kompetensen hos våra handläggare och framförallt fokuserat på att öka kunskap kring rättsläget inom LSS. Detta har vi gjort i syfte att få en mer rättssäker handläggning med LSS-handläggare som känner sig trygga och kompetenta inom sitt område.

Du kommer ingå i en grupp om totalt fyra handläggare som arbetar med handläggning inom LSS och socialpsykiatri. Detta är en grupp med högt i tak och mycket arbetsglädje, handläggarna har flerårig erfarenhet av handläggning inom LSS och brinner för sitt arbete.

Jag som blir din närmaste chef heter Eleonore Kanervisto. Jag har sedan 2010 arbetat med både myndighetsutövning och utförande av hjälp och stödinsatser till äldre och personer med funktionsnedsättning. Att arbeta för en rättssäker myndighetsutövning med ett gott bemötande till våra medborgare driver mig i mitt arbete. Jag önskar skapa ett öppet och tolerant arbetsklimat där man hjälper och stöttar varandra i att utveckla och förbättra vår verksamhet både i det stora och i det lilla. Kumla kommun är en kommun med framåtanda och visioner vilket gör att det blir både roligt och utvecklande att arbeta här.

Individ- och familjeomsorgen i Kumla består av fyra enheter; vuxenenheten, familjeenheten, biståndsenheten och kvalitets- och utvecklingsenheten. Tjänsten som LSS-handläggare ingår i biståndsenheten som består av 12 medarbetare som handlägger ärenden gällande LSS, hemtjänst, vård- och omsorgsboende samt boendestöd. Enheten leds av enhetschef och gruppledare som båda har mångårig erfarenhet av handläggning inom enhetens område.

Publiceringsdatum
2023-08-25

Arbetsuppgifter
Din uppgift blir att utreda, bedöma och fatta beslut om insatser enligt LSS och socialtjänstlagen samt följa upp och ompröva beviljade beslut. Du kommer att ha nära samarbete och kontakter med de övriga handläggare i enheten, med utförare, anhöriga, sjukvården samt övriga aktörer.
Du ska självständigt bedriva omvärldsbevakning för ditt yrkesområde och vid behov medverka i förvaltningens utvecklingsarbete.

Vi vill att du ska trivas, utvecklas och lyckas med ditt uppdrag. Vi satsar därför på ett nära stöd från kollegor, gruppledare och chefer. Vi satsar också på kompetensutveckling för att skapa förutsättningar för dig och dina kollegor att lyckas i arbetet att uppnå våra mål. Flera gånger per år har LSS-handläggarna fått extern kompetensutveckling inom LSS- handläggning. Vi har även de senaste åren satsat på att höja kompetensen inom Alternativ kompletterande kommunikation (AKK) för att säkerställa att alla personer vi träffar görs delaktiga i utredning om insatser. Vi erbjuder även goda möjligheter till friskvård i syfte att få hälsosamma arbetsplatser.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är socionom eller har motsvarande utbildning och gärna med erfarenhet av handläggning inom LSS och SoL. Meriterande är erfarenhet av arbete med personer med funktionsnedsättningar, utbildning och erfarenhet inom IBIC, verksamhetssystemet Life Care samt kunskap inom MI.

Vi söker dig som är bra på att möta människor i olika lägen i livet. Du är modig och bra på att hantera olika situationer som kan uppstå i dessa möten. Du kan också vara flexibel och hitta lösningar med individen i centrum. Andra egenskaper som vi ser är viktiga är att du är ansvarfull, att du kan arbeta självständigt och prioritera och att du är trygg i att fatta beslut.

Vi ser fram emot din ansökan!

ÖVRIGT
Du söker tjänsten via Offentliga jobbs elektroniska ansökningsblankett. Tillsättningen av tjänsten kommer grunda sig på de uppgifter du lämnar och därför är det av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan. I din ansökan ska du ange medborgarskap. Om du inte är medborgare i Sverige, EU, EES eller Schweiz måste du också kunna styrka att du har ett giltigt arbetstillstånd eller är undantagen från skyldigheten att ha arbetstillstånd. Anställningen kan ske först efter kontroll av arbetstillstånd, vilket krävs enligt utlänningsförordningen.

Har du skyddad identitet? Kontakta HR-avdelningen direkt på telefon 019-588 000 så hjälper vi dig med en säker ansökan.

Vi undanber oss kontakt med annonsörer och bemannings- och rekryteringsföretag.

Kumla kommun är en tillväxtkommun som ligger centralt i Örebro län och har drygt 22 500 invånare. I kommunen finns framgångsrika företag, ett rikt kultur- och fritidsutbud, god kommunal service samt utmärkta kommunikationer. Kumlas Vision 2040 innebär Kumla är en trygg, familjevänlig plats där människor känner en samhörighet och ett sammanhang. Den blomstrande och gröna småstaden har bostäder, men även de jobb, den service och det utbud som behövs för en komplett vardag.
Vi känner oss stolta över vårt Kumla! För att se lite av det som hände under 2022 klicka här:
https://youtu.be/DQFTdSZqIaU

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-09-10
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "SO 73/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Kumla kommun (org.nr 212000-1975)

Arbetsplats
Socialförvaltningen, Kumla kommun

Kontakt
Enhetschef Biståndsenheten
Eleonore Kanervisto
eleonore.kanervisto@kumla.se
019- 58 83 65

Jobbnummer
8060285

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Kumla kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Kumla kommun: