Ledningssamordnare till Rättsavdelningen - Socialstyrelsen - Administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm
Ledningssamordnare till Rättsavdelningen
Socialstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Lidingö
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm

Socialstyrelsen är en statlig myndighet med en bred verksamhet som rör socialtjänst, funktionshindersfrågor och hälso- och sjukvård. Större delen av myndighetens verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden.

Rättsavdelningen bildades den 1 januari 2017 och består av tre enheter - Förvaltningsjuridik, Hälso- och sjukvårdsjuridik samt Socialjuridik. Avdelningen ansvarar för beredning av rättsliga frågor och ärenden. Det handlar bland annat om yttranden och övriga skrivelser till svenska domstolar, Riksdagens ombudsmän och Justitiekanslern. Avdelningen har även i uppgift att utarbeta föreskrifter och allmänna råd och utgör myndighetens juridiska stöd. På avdelningen finns också myndighetens chefsjurist, biträdande chefsjurist, personuppgiftsombud, registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP) och upplysningstjänst. Här hanteras även viss tillståndsgivning inom Hälso- och sjukvården. Rättsliga rådet och Nämnden för funktionshindersfrågor är organisatoriskt placerade på avdelningen.

Vi söker nu en Ledningssamordnare vars huvuduppgift blir att samordna avdelningens verksamhetsstyrning genom verksamhetsplanering, riskhantering och regelbunden uppföljning. Ledningssamordnaren utgör även ett stöd för avdelningschefen för att planera strategiska möten och bereda underlag. I rollen är du aktiv inom myndighetens olika nätverk kring dessa frågor och utgör en kontaktpunkt mellan avdelningarna. Organisatoriskt är du placerad direkt under avdelningschefen på dennes stab.

Vi söker dig som vill
* samordna avdelningens verksamhetsplanering på ett smidigt och strukturerat sätt så att verksamhetsplanen blir begriplig, hanterbar och meningsfull
* säkerställa att avdelningens arbete är samordnat med övriga avdelningar
* koordinera verksamhetsstyrning genom myndighetens ledningssystem
* stödja avdelningschefens styrning av avdelningen och samordna och stödja avdelningsledningen i sitt utvecklingsarbete
* delta i eller driva utvecklingsprojekt inom avdelningen
* delta som avdelningens representant i myndighetsövergripande nätverk och projekt.

I arbetsuppgifterna ingår bland annat att genomföra riskanalyser inom olika områden, samordna underlag till och från enheterna, förbereda och stödja analyser vid prioriteringar och resursplanering. Du kommer även att följa upp handlingsplaner, mål och risker inklusive analyser av ekonomi, informationssäkerhet, arbetsmiljö och miljö. Du samordnar och följer upp administrationen av avdelningens regeringsuppdrag och bidrar i arbetet med årsredovisningar samt samordnar och sammanställer avdelningens budgetunderlag.

Kvalifikationskrav
* Akademisk examen inom statskunskap eller ekonomi eller annan akademisk utbildning som vi finner relevant
* Erfarenhet av arbete med mål- och resultatstyrning inklusive riskanalys
* Mycket goda kunskaper MS Office

För att lyckas i uppdraget krävs att du är ansvarstagande, har god samarbetsförmåga och är bra på att skapa goda relationer. Rollen kräver vidare att du är service- och lösningsorienterad, effektiv, självständig och strukturerad. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har
* erfarenhet av arbete inom statlig förvaltning
* erfarenhet av arbete med samordning och uppföljning från statlig myndighet
* kunskap om Socialstyrelsens verksamhet sedan tidigare
* erfarenhet som controller samt har kunskap eller erfarenhet av arbete utifrån förordningen om intern styrning och kontroll.

Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidare med sex månaders provanställning, heltid och med placering i Stockholm. Din tjänstetitel blir utredare.
Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se. Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast 2017-02-26. Ansök via vår hemsida socialstyrelsen.se/ledigajobb. Ange diarienummer 261-3301/2017. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Kontakta:

Erik Höglund
avdelningschef
075-247 3872

Elisabeth Roxmalm
personalspecialist
075-247 3309

Fackliga företrädare:
Rose-Marie Nylander, SACO, 075-247 3182
Åsa-Britt Edoff, ST, 075-247 3181
Magnus Göransson, Vårdförbundet, 075- 247 3710.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2017-02-02

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
106 30 Stockholm
10630 Stockholm

Kontorsadress
106 30 Stockholm

Jobbnummer
3296820

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: