Lednings- och Verksamhetsstöd söker jurist med affärsjuridisk in

Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen / Administratörsjobb / Gävle
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Gävle, Älvkarleby, Sandviken, Ockelbo, Ovanåker eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen i Gävle

Vill du vara med och vidareutveckla Landstinget Gävleborgs administrativa förvaltning, Lednings- och verksamhetsstöd, så att den håller världsklass?
Landstinget Gävleborgs främsta uppgift är att erbjuda en god hälso- och sjukvård till alla som bor eller vistas i Gästrikland och Hälsingland. Hälso- och sjukvården består sedan årsskiftet 2007/2008 av fem divisioner med verksamhet i hela länet. Landstinget har omkring 7300 medarbetare och omsätter ca 6,8 miljarder kronor. Länet omfattar två landskap, tio kommuner och sammanlagt bor här omkring 275 000 invånare.
En stor del av landstingets administrativa resurser finns tillgängliga genom Lednings- och verksamhetsstöd. Förvaltningen bildades samtidigt med att den nya divisionsorganisationen och togs i bruk vid årsskiftet 2007/2008. Här finns kvalificerat stöd inom bland annat områdena ekonomi, inköp, HR, utbildning, utveckling, IT, information och kommunikation samt Service- miljö och säkerhet. Lednings- och verksamhetsstöds uppdrag bestäms till stor del via överenskommelser med koncernstab och divisioner.
Inköpsorganisationen ansvarar för att på ett resurseffektivt sätt tillhandahålla och koordinera behov av varor, tjänster och köpt vård.
Under senare år har antalet upphandlingar ökat i antal och komplexitet, vilket gör att vi ser ett behov av att förstärka vår inköpsavdelning med affärsjuridik.
Arbetsuppgifter för inköpsorganisationen är att styra inköpen inom olika inköpsgrupper mot kostnads- och kvalitetsmål, att genomföra upphandlingar, att samverka med divisioner och förvaltningar inom landstinget för att säkerställa rätt krav på köpta varor och tjänster samt att följa upp och utveckla leverantörsprestationer och verka för avtalstrohet.
Inköpsavdelningen ansvarar för samtliga upphandlingar, tillsammans uppgår inköpen till ca: 3,5 miljarder kronor per år. Upphandlingarna sker enligt LOU (Lagen om offentlig upphandling).

Publiceringsdatum
2011-11-09

Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter blir att ge affärsjuridiskt expertstöd till framförallt de delar i landstinget som arbetar med investeringar samt drift- och underhållsavtal.
Centrala rättsområden i arbetet är entreprenad-, upphandlings- och avtalsrätt.
Som jurist skapar du ett mervärde för Landstingets affärer med din spetskompetens och du får tillfälle att använda den i oerhört spännande projekt som har stor betydelse i samhället. Du arbetar nära tillsammans med upphandlare/avtalscontrollers, landstingsjuristen, och andra berörda kompetenser
I arbetsuppgifterna ingår bl.a. att:
• Ge löpande affärsjuridisk rådgivning i verksamheten.
• Upprätta avtal, yttranden och andra dokument med juridiskt innehåll.
• Granska förfrågningsunderlag och delta vid upphandlingar.
• Delta vid affärsförhandlingar med leverantörer och samarbetspartners.
• Att i samråd med vår landstingsjurist företräda Landstinget i rättegångar och övriga förhandlingar.
• Bevaka rättsutvecklingen inom ovan nämnda rättsområden.
• Delta i och hålla i seminarier och informationsmöten.
• Medverka vid framtagande av styrande dokument inom det juridiska området.
Även andra arbetsuppgifter kan förekomma.

Kvalifikationer
• Du har Juristexamen, samt specialistkunskap inom rättsområdena entreprenad-, upphandlings- och avtalsrätt.
• Du ska ha 5-10 års kvalificerad yrkeserfarenhet inom ett eller flera av de ovan angivna rättsområdena. Vi ser gärna en bakgrund som advokat, bolagsjurist, hovrättsassessor eller motsvarande hos de sökande, samt god processvana.
• Förutom goda juridiska kunskaper ställs höga krav på empatisk förmåga, samt förmåga att kunna kommunicera med och påverka enskilda individer och/eller grupper. Du har lätt för att ta kontakter, skapa och behålla förtroendefulla relationer både inom Landstinget och med intressenter utanför landstinget. Du är utåtriktad och har lätt för att uttrycka dig i tal och skrift. Det krävs vidare en god förmåga att kunna samverka med kollegor och ta ansvar i juridiska förhandlingar i syfte att säkerställa en hög juridisk kvalitet och en enhetlig rättstillämpning i landstinget. Du ska vara drivande, ha helhetssyn och vara öppen för alternativa lösningar. Stor vikt kommer att läggas vid dina personliga egenskaper.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Snarast.

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2011-11-30
Landstinget Gävleborg använder sig av e-rekrytering.
Uppgifterna sparas enligt personuppgiftslagen (PUL) och du behöver inte fylla i dem igen om du ska söka ett jobb hos oss vid ett senare tillfälle. Däremot kan du enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill.
Alla dina ansökningar sparas under din egen inloggning på www.offentligajobb.se där du även når ditt CV. Givetvis är det bara behörig personal som kan komma åt dina uppgifter.
Ange följande referens när du ansöker: 401-2011
Ansökan kan tyvärr inte göras via e-post.
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Peter Hautzinger

Facklig kontakt
Lotta Eriksson, 070-217 72 53
Lisa Bäck, 070-375 25 69
Inger Bodin, 070-686 81 00

Företag
Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen

Adress
Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen
80188 Gävle

Jobbnummer
1074824

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Landstinget Gävleborg, Inköpsavdelningen: