Kvalitetsmedveten upphandlare

Socialstyrelsen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Socialstyrelsens uppdrag är att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Det är ett samhällsviktigt, engagerande arbete som ger möjlighet att bidra till utvecklingen inom välfärdsområdet. Myndigheten tar fram och utvecklar statistik, regler och kunskap till hälso- och sjukvården och socialtjänsten. Vi är drygt 650 medarbetare som arbetar för att alla ska få tillgång till en god vård och omsorg på lika villkor.

Upphandlingsenheten söker nu dig som vill fortsätta att utvecklas som upphandlare och som har ett starkt engagemang för upphandlingsfrågor.

Upphandlingsenheten, som idag består av 6 medarbetare, erbjuder organisationen stöd vid anskaffning av varor och tjänster samt vid upprättande och uppföljning av avtal. Som upphandlare hos Socialstyrelsen har du en stödjande och rådgivande roll och det är därför viktigt att du har ett konsultativt förhållningssätt i ditt arbete.

Socialstyrelsens anskaffningar genomförs utifrån en tydlig intern process. Nyligen har det också genomförts en omorganisation i syfte att effektivisera upphandlingsprocessen. Det innebär att en upphandlingssamordnare alltid startar upp anskaffningsprocessen och agerar beställarstöd till organisationen. I nära samarbete med beställaren förväntas du sedan som upphandlare ge fortsatt stöd i processen samt säkerställa att anskaffningen genomförs helt i enlighet med LOU. Socialstyrelsen anskaffar huvudsakligen komplexa tjänster.

Tillsammans med kollegor kommer du också att genomföra utvecklingsarbete inom enheten. Du förväntas bidra med din kompetens och ett engagerat medarbetarskap. Ett kommande utvecklingsarbete är exempelvis att ta fram en process för avtalsuppföljning och att implementera denna.

Upphandlingsenheten arbetar helt elektroniskt och i din roll bidrar du till att sänka Socialstyrelsens kostnader och att höja kvaliteten för anskaffade varor och tjänster.

Kvalifikationskrav
• Minst två års erfarenhet av offentlig upphandling och att självständigt ansvara för hela upphandlingsprocessen, huvudsakligen tjänsteupphandlingar.
• Relevant akademisk examen inom juridik eller ekonomi.
• Erfarenhet av att upprätta och följa upp kommersiella avtal.
• Mycket goda teoretiska kunskaper i upphandlingsreglerna, främst LOU och relevanta delar i EU-rätten.

För att lyckas i uppdraget är du analytisk och strukturerad och kan arbeta självständigt. Du är en god pedagog och har god kommunikativ förmåga, såväl skriftligt som muntligt. Vidare är du utåtriktad och bra på att samarbeta och skapa goda relationer, både internt och externt. Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har
• akademisk utbildning inom upphandlingsjuridik
• erfarenhet av och goda kunskaper om arbete med systematisk avtalsuppföljning
• erfarenhet av och goda kunskaper om det affärsmässiga perspektivet vid upphandlingar
• erfarenhet av att ha arbetat i ett elektroniskt upphandlingsverktyg.

Anställningsinformation
Anställningen är tillsvidareanställning, heltid, med sex månaders provanställning och placering i Stockholm. Anställningen är placerad i säkerhetsklass. Det betyder att du kommer att gå igenom en säkerhetsprövning och en registerkontroll innan du kan anställas. Anställningen kräver svenskt medborgarskap. Det kan också bli aktuellt med arbetsprov i samband med urvalsprocessen.
Socialstyrelsen är en statlig myndighet under Socialdepartementet med en bred verksamhet som rör socialtjänst och hälso- och sjukvård. Större delen av vår verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden.

Vi strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på www.socialstyrelsen.se.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 7 juni 2017. Ansök genom att besöka vår hemsida www.socialstyrelsen.se/ledigajobb. Ange diarienummer 2.6.1-12522/2017. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Publiceringsdatum
2017-05-19

Kontakt
Maria Ek
tf. enhetschef
075-247 35 86

Ola Nordin
personalspecialist
075-247 42 01

Fackliga företrädare:
Rose-Marie Nylander, SACO, 075-247 31 82
Åsa-Britt Edoff, ST, 075-247 31 81
Magnus Göransson, Vårdförbundet, 075- 247 37 10.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-06-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
106 30 Stockholm
10630 Stockholm

Kontorsadress
106 30 Stockholm

Jobbnummer
3509931

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: