Kvalificerade handläggare till Rikspolischefens kansli, Sekretar

Polismyndigheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet med drygt 34 000 medarbetare. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på www.polisen.se
Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu kvalificerade handläggare som har helhetsperspektiv, god samarbetsförmåga och är drivna. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Nu förstärker vi Rikspolischefens kansli som genom Sekretariatet ansvarar för stöd och strategisk rådgivning till rikspolischefen, samordning och stöd till den nationella strategiska ledningsgruppen, koordinering av de nationella avdelningarna, samordning av kanslichefsforum, insynsrådet och etiska rådet m.m. Avdelningen är uppdelad i de organisatoriska enheterna Sekretariatet, Strategisk analys och omvärld samt Tillsyn.
Sekretariatet
Sekretariatet ansvarar för samordning, stöd och rådgivning till rikspolischefen till exempel genom framtagande av underlag, planering, föredragningar för rikspolischefen och samordning av den nationella strategiska ledningsgruppens sammanträden. Vi handlägger inom avdelningen inkomna delningar och underremisser. Sekretariatet ansvarar för kanslichefsforum, som arbetar för att kvalitetssäkrade och effektiva flöden i ett helhetsperspektiv beaktas i prioriteringar och nationella frågor inom myndigheten. Vi är Polismyndighetens kontaktpunkt mot Justitiedepartementet på Regeringskansliet. Vi tillhandahåller även funktionen för samordning av insynsrådets och regionpolisrådens arbete och sekretariatsfunktionen för etiska rådet.
Arbetsuppgifter
Du kommer som medarbetare vid Sekretariatet att arbeta med många olika frågor innefattande samordning och stöd inom kansliets verksamhetsområde. Du kommer att både självständigt och i samarbete med kollegor handlägga ärenden på myndighetsnivå. Arbetet innefattar regelbundna kontakter och samarbete med såväl polisregioner som nationella avdelningar och externa intressenter.
Kvalifikationer
• Akademisk utbildning inom juridik, statsvetenskap, ekonomi eller annat relevant område eller motsvarande kunskap och erfarenhet förvärvad på annat sätt
• Flerårig erfarenhet av arbete vid statlig myndighet eller offentlig verksamhet
• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
Meriterande
• Erfarenhet av att samordna frågor på strategisk nivå
• Erfarenhet av att leda eller delta i projektarbeten och/eller delta i stora förändringsarbeten
• Erfarenhet av och goda kunskaper om att arbeta med organisations-, process- och styrningsfrågor
• Erfarenhet av att arbeta i Regeringskansliet eller annan statlig myndighet på central nivå
• Goda kunskaper i Microsoft Office-paketet

Publiceringsdatum
2022-06-08

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som har förmåga till helhetsperspektiv, du är lösnings- och resultatinriktad såväl självständigt som tillsammans med andra, trivs i en flexibel arbetsvardag, där förutsättningar kan ändras snabbt.
Vi kommer lägga stor vikt vid personlig lämplighet.

Kontakt
Har du frågor om uppdraget är du välkommen att kontakta rekryterande chef vid Sekretariatet, Eva Brandtell, via e-post: eva.brandtell@polisen.se
Undrar du något om rekryteringsprocessen kontakta ansvarig HR-konsult: Marita Lindblom, telefon 070-347 50 36 eller e-post: marita.lindblom@polisen.se
Fackliga företrädare
Andreas Johansson, SACO, tfn 073-084 13 01
Sofia Ask, Polisförbundet, tfn 010-563 87 10
Johan Gertz, Fackförbundet ST, tfn 010-567 70 92
Karna Tillheden, SEKO Polisen, tfn 010-56 16 627
Övrigt
Anställningsform: Tillsvidareanställning som handläggare vid rikspolischefens kansli, Sekretariatet. Anställningen kan komma att inledas med 6 månaders provanställning
Tillträde: Enligt överenskommelse
Placeringsort: Stockholm
Arbetstidsförläggning: Heltid med förtroendearbetstid
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. I vissa fall krävs svenskt medborgarskap men du får gärna ha utländsk bakgrund. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras. Läs mer om krigsplacering och säkerhetsprövning under https://polisen.se/krigsplacering och https://polisen.se/sakerhetsprovning
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.nord@polisen.se senast den 21 juni 2022. I ditt personliga brev och CV vill vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller våra efterfrågade krav och meriter. Märk din ansökan med ref.nr. A323.293/2022. Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med ref.nr A323.293/2022 via papperspost till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, Box 122 56, 102 26 Stockholm.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på www.polisen.se/personuppgifter/rekrytering
Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-06-21

Adress
Polismyndigheten
Norra Agnegatan 33-37
11229 STOCKHOLM

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)
Norra Agnegatan 33-37 (visa karta)
112 29  STOCKHOLM

Ansökan
E-post: jobb.nord@polisen.se

Arbetsplats
Rikspolischefens kansli

Jobbnummer
6723631

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: