Kvalificerad utredare

Strängnäs kommun, Stabsavdelning / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Strängnäs
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Strängnäs, Knivsta, Enköping, Eskilstuna, Nykvarn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Strängnäs kommun, Stabsavdelning i Strängnäs

Välkommen att vara med och utveckla individen, verksamheten och samhället!

Strängnäs kommun är en dynamisk organisation med 2 200 medarbetare som gärna provar nya arbetssätt och vägar. Tillsammans bidrar vi till välfärd för Strängnäs 34 000 invånare. Hos oss erbjuds en mångfald av arbetsuppgifter och yrken. Vi har Sveriges viktigaste jobb.

Strängnäs kommun strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare. Vi vill att vår verksamhet genomsyras av öppenhet, tydlighet, utveckling och respekt. Här får våra medarbetare möjlighet att påverka medborgares vardag och forma en gemensam framtid. Här gör vi skillnad.

Stabsavdelningen erbjuder stöd och vägledning till medarbetare och förtroendevalda inom områdena informationshantering, dokument- och ärendehantering, juridik, samordning gällande kollektivtrafik och säkerhetsarbete. Stabsavdelningen driver ärenden och processer med fokus på att utveckling, kvalitet och rättssäkerhet ska genomsyra verksamheten. Vid stabsavdelningen arbetar femton personer. Stabsavdelningen kan erbjuda spännande, utvecklande och variationsrikt arbete i en miljö som ger dig inblick i frågor som är högst aktuella i samhällsdebatten. Du arbetar mitt i kommunens beslutsprocesser och får arbeta med offentlig förvaltning på lokal och regional nivå.

Vi söker nu en kvalificerad utredare som ska arbeta med utredningsfrågor inom kommunens hela område. Tjänsten är nyinrättad. Rollen som utredare är spännande, varierande och utmanande. Som utredare kan du komma att arbeta med flera parallella uppdrag och i olika roller.


Publiceringsdatum
2017-10-26

Arbetsuppgifter
Ditt uppdrag är att:

• arbeta med strategiska utredningsfrågor
• sammanställa beslutsunderlag, skriva rapporter samt svara på motioner, remisser och andra liknande skrivelser
• driva arbetet utifrån ett helhetsperspektiv med struktur och planering då verksamheten delvis är händelsestyrd och kräver högt tempo
• ha en öppen dialog och samarbete med framför allt förtroendevalda, medborgare och medarbetare vad gäller sammanhängande verksamhetsfrågor
• ingå i arbetsgrupper och nätverk, både inom kommunen och regionalt



Kvalifikationer
Utbildningsbakgrund
Du har avslutad akademisk examen inom statsvetenskap, juridik eller annan inriktning som vi bedömer som likvärdig.

Erfarenheter
Rollen kräver mycket goda kunskaper om utrednings- och utvärderingsmetodik samt goda kunskaper om offentlig sektor och särskilt den kommunala organisationen. Vi ser därför att du har flerårig erfarenhet av kvalificerat utrednings- och analysarbete i myndighet.

• Du är van att arbeta inom olika ämnesområden och har således lätt för att sätta dig in i varierande frågeställningar.
• Du har god vana av att skriva rapporter samt erfarenhet av att arbeta med andra experter inom till exempel analys och statistik för att nyttja deras underlag i ditt eget arbete.
• Du bör ha vana att arbeta i projekt.

Förmåga att:

• arbeta resultatinriktat och leverera med hög kvalitet, även under tidspress.
• vara flexibel mellan det operativa och strategiska arbetet
• snabbt sätta dig in i och driva komplexa frågeställningar
• ha en god förståelse för organisationens behov för att kunna utvecklas och nå resultat
• avläsa den politiska viljan samt förstå relationen mellan politik och förvaltning och
omsätta det i praktiska resultat
• samarbeta för att bidra till avdelningens uppdrag och utveckling
• kommunicera på ett tydligt sätt, både muntligt och skriftligt

Du vill arbeta tillsammans med andra för att nå resultat och har en positiv inställning till nya idéer och förslag.

Vilja och färdighet att:

• skapa och utveckla uthålliga relationer med integritet och stor tillgänglighet
• arbeta analytiskt och strukturerat
• arbeta både i grupp och självständigt

Du har ett stort intresse för politik, offentligt förvaltning och samhällsfrågor. Dessutom har du en god förståelse för kraven på arbetet i en politisk styrd organisation.

Vi kommer att lägga stor vikt på personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Vi ber dig som sökande att ansvara för dokumentation av din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Som kommun omfattas vi av offentlighetsprincipen och innebär att vi är skyldiga att lämna ut ansökningshandlingar som begärs av allmänheten och massmedia.

Strängnäs kommun har gjort mediaval för denna rekrytering och undanber därför bestämt kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde 2018-01-01 eller enligt överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-11-16
Ange följande referens när du ansöker: 553/17
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Josefin Winnfors 0152 291 61
Melissa Ojeda Mayta 0152 293 64

Företag
Strängnäs kommun, Stabsavdelning

Adress
Strängnäs kommun, Stabsavdelning
Nygatan 10
64580 Strängnäs

Kontorsadress
Nygatan 10 64580 Strängnäs

Jobbnummer
3769129

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Strängnäs kommun, Stabsavdelning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Strängnäs kommun, Stabsavdelning: