Kvalificerad samordnare/projektledare till Svensk e-legitimation

Skatteverket / Datajobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

E-legitimationsnämnden är en myndighet med uppgift att ta fram gemensamma krav och riktlinjer för säker identifiering och elektronisk underskrift för offentlig sektor, samt se till att det finns tjänster inom området. Nämnden är utsedd av regeringen och består av sex ledamöter. Skatteverket är nämndens värdmyndighet. Nämndens fokus är för närvarande att ansluta aktörer till Svensk e-legitimation genom att föra dialog och informera berörda parter.

Till nämndens förfogande finns ett kansli som ansvarar för det löpande arbetet. Uppgifterna inom kansliet är av varierande slag som att utveckla och underhålla nämndens regelverk, skapa rutiner för anslutning av aktörer, följa upp och granska aktörernas kravuppfyllnad mot regelverket, driva ett samverkansforum där alla aktörer anslutna till Svensk e-legitimation ingår, utvecklingsaktiviteter, analyser av olika slag, kommunikationsaktiviteter samt omvärldsbevakning.

Kansliet består av fyra heltidstjänster och alla som arbetar på kansliet är formellt anställda av Skatteverket.

Ditt nya jobb innebär att du arbetar på kansliet och rapporterar till kanslichefen. Du är föredragande inför nämnden och du axlar de flesta förekommande uppgifterna inom kansliet och driver dessa självständigt. Du har budgetansvar inom ditt ansvarsområde i samråd med kanslichefen.

Dina arbetsuppgifter innebär att 

• delta i arbetet med att införa Svensk e-legitimation inom offentlig förvaltning vilket innebär samverkan med myndigheter, landsting och kommuner och ställer krav på att du kan förklara och informera om de grunder som Svensk e-legitimation är uppbyggd på
• driva dialogen med aktörer som ansluter sig, granska kravuppfyllnad och ansvara för införandeprojekt
• föra dialog med leverantörer, förhandla och upphandla tjänster
• fånga upp och kartlägga behov av ny funktionalitet, kravställa och driva utvecklingsprojekt i syfte att förbättra Svensk e-legitimation
• delta i arbetet med att bygga upp en intern förvaltningsorganisation
• analysera och genomföra utredningar om allt från hur e-legitimationen ska fungera och hanteras till affärsmodellen och säkerhetsfrågor
• göra riskanalyser, riskbedömningar och planera riskåtgärder
• omvärldsbevaka utvecklingen inom elektronisk identifiering och underskrift och i förekommande fall delta i internationellt standardiseringsarbete
• arbetsleda konsulter i olika projekt.

Utlandsresor kan förekomma.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid

Vi söker dig som

• har aktuell och relevant erfarenhet inom offentlig sektor i en roll som har inneburit samverkan över myndighetsgränser och samverkan med privat sektor
• har aktuell och relevant erfarenhet av e-förvaltningsprojekt
• har teknisk förståelse av området elektronisk identifiering och underskrifter och kan kommunicera med tekniska specialister
• har aktuell och relevant erfarenhet inom kravställning vid upphandling av tekniskt komplexa system samt har erfarenhet av offentlig upphandling
• har mycket goda kunskaper i svenska och engelska
• har dokumenterad erfarenhet av och är skicklig på att kommunicera och duktig på att förklara komplicerade tekniska frågor för icke-tekniker
• kan balansera olika intressen och samtidigt driva frågor med självförtroende och pondus
• är mångsidig med god förmåga att leda, samverka och driva projekt.

Det är meriterande om du har en högskoleutbildning inom område som är relevant för tjänsten.

Du ska också uppfylla kriterierna i Skatteverkets medarbetarpolicy.

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).

Välkommen med din ansökan till oss!

Vill du veta mer om Skatteverkets rekryteringsprocess?

Skatteverket använder det statliga ramavtalet för annonsförmedling. Inom detta väljer vi vilka kanaler vi ska använda för att nå intresserade med vår annonsering. Vi undanber oss därför vänligen samtal från annonsförmedlare eller -försäljare.

Publiceringsdatum
2014-12-17

Arbetstider och omfattning
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-01-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Sahlén, HR-konsult maria.sahlen@skatteverket.se
Eva Ekenberg, kanslichef 010-574 87 25
Susanne O'Konor, facklig kontaktperson, Saco 010-574 85 55
Jan-Erik Åberg, facklig kontaktperson ST 010-574 89 75

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
Korta gatan 10
17194 Solna

Kontorsadress
Korta gatan 10

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2104462

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: