Kvalificerad handläggare till energi- och klimatrådgivningsprogrammet

Statens Energimyndighet / Administratörsjobb / Eskilstuna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Statens Energimyndighet i Eskilstuna, Västerås, Örebro, Norrköping, Stockholm eller i hela Sverige

Energimyndigheten leder samhällets omställning till ett hållbart energisystem och ansvarar för frågor om tillförsel och användning av energi i samhället. Vi arbetar med frågor som är aktuella i samhällsdebatten och har som myndighet en tydligt främjande och utåtriktad verksamhet.

Energi- och klimatrådgivningen är en kostnadsfri, opartisk och lokalt anpassad kommunal service som bedrivs genom stöd från Energimyndigheten. Rådgivningen är till för privatpersoner, små och medelstora företag, bostadsrättsföreningar, privata flerbostadshusägare samt föreningar.

Vi söker nu en erfaren kollega som ska förstärka, driva utveckling av och ta ett övergripande ansvar för att vår handläggning sköts på ett effektivt och korrekt sätt.

Enheten Lokal och regional utveckling

Enheten ansvarar för kapacitets- och kunskapsbyggande insatser för lokala och regionala aktörer där vi genom dialog, stöd och samverkan kring hållbara samhällen samt energi- och klimatrådgivning, tillsynsvägledning och civilt försvar verkar för att stärka strukturer för, och förmåga till energieffektivisering och trygg energiförsörjning. Enheten är en del av avdelningen för resurseffektivt samhälle.

Publiceringsdatum
2023-05-25

Arbetsuppgifter
I den här rollen ingår du i ett team som tillsammans skapar förutsättningar för utveckling av samhällets förmåga att uppnå Sveriges nationella energi- och klimatmål.

I arbetsuppgifterna ingår t ex att:

• delta i handläggningen av beslut inom energi- och klimatrådgivningsprogrammet
• övergripande ansvara för att handläggningen av beslut är effektiv och besluten korrekt genomförda
• medverka i fördjupad uppföljning av rådgivningen och utveckling av ärenderapporteringen
• ansvara för styrning och utveckling av utlysningar och särskilda insatser
• driva utveckling av handläggningsprocessen
• medverka i ekonomisk uppföljning av programmet
• föra aktiv dialog med stödmottagare
• initiera och driva utvecklingsprojekt inom enheten
• omvärldsbevakning inom för programmet relevanta områden

Du kan även komma att arbeta i andra uppdrag och roller på enheten som att leda uppdrag, genomföra utredningar och analyser och driva samverkan mellan olika aktörer. Du kan även komma att representera Energimyndigheten i externa sammanhang.

Profil
Vi söker dig med driv, engagemang och intresse för energiomställningen i samhället. Du har en för området relevant akademisk utbildning motsvarande tre års heltidsstudier, alternativt annan utbildning i kombination med erfarenhet som Energimyndigheten bedömer vara likvärdig. Vidare har du har flerårig aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av myndighetshandläggning och utvecklingsarbete företrädesvis från statlig verksamhet.

Du är en van systemanvändare med flerårig erfarenhet av handläggning i digitala ärendehanteringssystem. I ditt arbete har du haft ansvar för handläggning, uppföljning och rapportering, och har med goda resultat bedrivit utveckling av en sådan verksamhet. Erfarenhet av arbete i ärendehanteringssystemet Iipax är meriterande, liksom goda kunskaper i Microsoft Office. I den här tjänsten är det viktigt att du kommunicerar väl på svenska i både tal och skrift.

Som person är du lösningsorienterad och noggrann med god känsla för kvalitet och effektivitet i ditt arbete. Du är en driven lagspelare som trivs med ansvar som med god pedagogisk förmåga samverkar med andra.

Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper.

Övrig information
Tjänsten är placerad vid vårt moderna huvudkontor i centrala Eskilstuna med goda pendlingsmöjligheter till Stockholm, Västerås och andra närbelägna städer. Här arbetar vi aktivitetsbaserat med flexibla arbetstider som underlättar att förena arbetsliv och privatliv även med en stunds pendling till och från arbetet. Arbetet medger även goda möjligheter att delvis arbeta på distans.

Energimyndigheten sätter värde på de kvaliteter som jämn könsfördelning och mångfald kan tillföra verksamheten.

Arbetstider och omfattning
Tillsvidareanställning, heltid. Tillträde enligt överenskommelse. Energimyndigheten tillämpar 6 månaders provanställning.

Kontaktpersoner
Rekryterande chef/Enhetschef Nina Waara, nina.waara@energimyndigheten.se / 016 544 23 33. För upplysningar om rekryteringsprocessen, kontakta rekryteringskonsult Jeanette van der Hagen via e-post jeanette.vanderhagen@jeffersomwells.se eller telefon 070-377 14 13.

Facklig kontakt
Mikaela Sahlin, SACO-S, 016- 5442097
Eva-Karin Magnusson, ST, 016- 542194.

Välkommen med din ansökan senast 2023-06-15 Om du skickar in din ansökan på annat sätt än genom vårt ansökningsformulär på vår hemsida - märk då ansökan med diarienummer: 2023-4056. I denna process ber vi dig att skicka in ditt CV samt en kort sammanfattning där du motiverar varför du är rätt person för tjänsten.

Vi ser fram emot din ansökan!

Ersättning
Fast månadslön Friskvårdsbidrag

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-15
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Statens Energimyndighet (org.nr 202100-5000), http://www.energimyndigheten.se/

Arbetsplats
Energimyndigheten

Jobbnummer
7818473

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Statens Energimyndighet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Statens Energimyndighet: