Kvalificerad administratör till Rättsavdelningen

Socialstyrelsen / Kontorsjobb / Stockholm
2017-09-28
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kvalificerad administratör till Rättsavdelningen" (publicerad 2023-02-21) ⬅️


Visa alla kontorsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Socialstyrelsen i Stockholm, Örebro, Jönköping, Härnösand, Göteborg eller i hela Sverige

Socialstyrelsen är en statlig myndighet med en bred verksamhet som rör socialtjänst, funktionshinderfrågor och hälso- och sjukvård. Större delen av myndighetens verksamhet är riktad till personal, ansvariga och beslutsfattare inom dessa områden.

Rättsavdelningen består av tre enheter - Förvaltningsjuridik, Hälso- och sjukvårdsjuridik samt Socialjuridik. Avdelningen ansvarar för beredning av rättsliga frågor och ärenden. Det handlar bland annat om yttranden och övriga skrivelser till svenska domstolar, Riksdagens ombudsmän och Justitiekanslern. Avdelningen har även i uppgift att utarbeta föreskrifter och allmänna råd inom Socialstyrelsens ansvarsområden.
På avdelningen finns myndighetens chefsjurist, biträdande chefsjurist, personuppgiftsombud, registret över legitimerad hälso- och sjukvårdspersonal (HOSP) och upplysningstjänst. Här hanteras även viss tillståndsgivning inom Hälso- och sjukvården. Rättsliga rådet och Nämnden för funktionshinderfrågor är organisatoriskt placerade på avdelningen.

Vi söker en kvalificerad administratör till avdelningens stabsfunktion med ansvar för stöd till avdelningschefen och övriga i avdelningsledningen.

Vi söker dig som vill
• arbeta i nära samarbete med avdelningsledningen och vara en samlande kraft i arbetet med avdelningens administration
• ansvara för avdelningschefens och den avdelningsgemensamma kalendern, planering och bokningar
• administrera och fördela remisser och delningar
• ansvara för viss informations- och dokumentationshantering på avdelningen och för administration av avdelningssidan på intranätet
• medverka i planering inför och genomförande av möten och hantera kontakter internt och externt
• ta fram underlag och sammanställa olika typer av beslut
• handha viss ekonomiadministration, exempelvis i samband med arbetet med årsredovisningen
• delta i projektarbete och vara ett stöd i olika typer av projekt
• hantera övrigt administrativt arbete (tex att skriva/föra mötesanteckningar).

Kvalifikationskrav
• Eftergymnasial utbildning inom statsvetenskap eller samhällsvetenskap eller annan inriktning Socialstyrelsen finner relevant
• Aktuell och dokumenterad flerårig erfarenhet av att arbeta i en serviceinriktad och administrativ roll där du har stöttat chefer och medarbetare
• Mycket goda kunskaper i MS Office

För att lyckas i uppdraget är du lösningsorienterad, strukturerad och noggrann. Du är van att ta ansvar och kan arbeta självständigt och effektivt samtidigt som du tycker om att arbeta tillsammans med andra. Tjänsten ställer höga krav på servicemedvetenhet och god kommunikativ förmåga såväl muntligt som skriftligt.

Vid rekryteringen kommer vi att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Det är dessutom meriterande om du har
• erfarenhet av arbete inom statlig myndighet
• erfarenhet av arbete med Sharepoint, Palasso och Agresso
• kunskap om Socialstyrelsens verksamhet
• erfarenhet av arbete i stabsfunktion
• erfarenhet av arbete i projekt och/eller projektledning.

Anställningsinformation
Anställningen är en tillsvidaretjänst med sex månaders provanställning, heltid och med placering i Stockholm. Din titel blir administratör.

Socialstyrelsen strävar efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald. Vi erbjuder ett meningsfullt arbete och många kunniga kollegor som vill bidra till ett viktigt samhällsuppdrag - att värna hälsa, välfärd och allas lika tillgång till god vård och omsorg. Mer information om vår verksamhet och värdegrund hittar du på socialstyrelsen.se.

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 22 oktober 2017. Ansök genom att besöka vår hemsida www.socialstyrelsen.se/ledigajobb. Ange diarienummer 2.6.1-25455/2017. Betyg och övriga handlingar tar du med vid en eventuell intervju.

Rekryteringen sköts av Socialstyrelsens personalenhet och vi undanber oss säljsamtal från rekryteringsföretag och annonssäljare.

Publiceringsdatum
2017-09-28

Kontakt
Erik Höglund
avdelningschef
075-247 38 72

Elisabeth Roxmalm
personalspecialist
075-247 33 09

Fackliga företrädare
SACO Rose-Marie Nylander 075-247 3182
ST Åsa-Britt Edoff 075-247 3181
Vårdförbundet Magnus Göransson 075-247 3710

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast månadslön.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-10-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Socialstyrelsen

Adress
Socialstyrelsen
106 30 Stockholm
10630 Stockholm

Kontorsadress
106 30 Stockholm

Jobbnummer
3724182

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Socialstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Socialstyrelsen: