Kurator/socionom, Kuratorsenheten Ludvika

Landstinget Dalarna / Administratörsjobb / Ludvika
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Ludvika, Smedjebacken, Ljusnarsberg, Fagersta, Säter eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Landstinget Dalarna i Ludvika, Smedjebacken, Säter, Borlänge, Hedemora eller i hela Sverige

Välkommen till Landstinget Dalarna! Vi erbjuder dig ett meningsfullt arbete där vår ambition är att göra skillnad för många människor.

Vi är länets största arbetsgivare med över 8500 medarbetare inom en mängd olika yrkesområden.

Kuratorsverksamheten finns samlad i en gemensam enhet som bemannar de somatiska klinikerna vid lasaretten i Falun, Ludvika och Mora. Vi förser även länets sju palliativa team samt Mora Folkhögskola med kuratorskompetens. Vi är ca 20 medarbetare.

ARBETSBESKRIVNING

Som kurator bidrar du med det psykosociala perspektivet i hälso- och sjukvården innefattande psykologiskt, systemiskt och socialrättsligt perspektiv gällande patienter och anhöriga.

Du arbetar med att stärka patienter och närståendes möjligheter att hantera yttre och inre påfrestningar i samband med sjukdom, skada eller kriser.
Du träffar patienter och närstående inom den specialiserade somatiska vården i enskilda samtal eller i grupp, deltar i teamarbete och patientskolor.

Kuratorer deltar i/leder psykosociala ronder samt fungerar som psykosociala konsulter inom vården. Särskilt uppmärksammas våld i nära relationer, barn som närstående samt risk- och missbruk.

Arbetsuppgifterna är varierande och kan delas in i fyra olika områden
• Mot patient och anhöriga; psykosocialt utrednings- och behandlingsarbete, social information om samhällets olika stödfunktioner, bevaka att barnperspektivet alltid beaktas.
• Mot övrig vårdpersonal; vara den psykosociala experten som medvetandegör övriga vårdgivare om den psykosociala situationens betydelse för den medicinska behandlingens resultat. Bidra till att psykosocial problematik inte medikaliseras
• Mot studenter och lärosäten; ta emot studenter på verksamhetsförlagd utbildning, ta emot studiebesök
• Internt och externt utvecklingsarbete; delta i basenhetens och landstings- och regionövergripande utvecklingsarbeten

Anställningen avser vikariat 180901-190831.

KVALIFIKATIONER

Du har socionomexamen, gärna med auktorisation eller motsvarande.

Vi ser gärna att du har erfarenhet av kuratorsarbete inom hälso- och sjukvård och påbyggnadsutbildning. Kunskaper om våld i nära relation, barn som närstående samt risk- och missbruk.

Du har ett eklektiskt förhållningssätt och är trygg i din yrkesroll.
I Landstinget Dalarna eftersträvar vi jämställdhet och ser gärna en personalsammansättning som speglar mångfalden i samhället, vi välkomnar därför sökande som bidrar till detta.
Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

Körkort erfordras.

Varmt välkommen med din ansökan!


Landstinget Dalarnas uppdrag är att bedriva hälso- och sjukvård, hjälpmedelsverksamhet, tandvård, kulturverksamhet och utbildning, samt den regionala kollektivtrafiken.
Till dessa behövs viktiga stödfunktioner som Landstingsservice, Landstingsfastigheter och administration. Vi är som Dalarnas största arbetsgivare en viktig del av utvecklingen i länet.
Vi har gjort vårt medieval och vill därför ej bli kontaktade av andra säljbolag eller rekryteringsföretag.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Vikariat 2018-09-01 till 2019-08-31

Publiceringsdatum
2018-04-26

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-05-13
Ange följande referens när du ansöker: 50:2018:463
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marie-Louise Liljergren marie-louise.liljergren@ltdalarna.se
Anna Samuelsson Anna.Samuelsson@ltdalarna.se 023-490476

Företag
LANDSTINGET DALARNA

Adress
LANDSTINGET DALARNA
Box 712
79129 Falun

Kontorsadress
Landstingshuset, Vasagatan 27, Falun

Jobbnummer
4110356

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Landstinget Dalarna

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Landstinget Dalarna: