Koordinator för utbildning och kompetensutveckling av operativ p

Myndigheten för samhällsskydd och beredskap / Skolkonsulentjobb / Karlstad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla skolkonsulentjobb i Karlstad, Hammarö, Forshaga, Grums, Kil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap i Karlstad, Stockholm, Lund, Kramfors eller i hela Sverige

MSB utvecklar, tillsammans med andra, individens och samhällets förmåga att förebygga och hantera olyckor och kriser. Vi arbetar genom kunskapsuppbyggnad, stöd, utbildning, övning, reglering, tillsyn och eget operativt arbete i nära samverkan med kommuner, landsting, myndigheter, företag och organisationer för att uppnå ökad trygghet och säkerhet på alla samhällsnivåer - från lokalt till globalt.

Jämställdhet och likabehandling är en grund för MSB:s arbete internt och gentemot Sveriges befolkning. Alla inom MSB ska bidra till en arbetsmiljö och ett samhälle fritt från diskriminering.



Operativa avdelningen ansvarar för myndighetens operativa verksamhet, vilket bl.

a. inkluderar insatsverksamhet och samordning av myndigheter och andra aktörers hantering av nationella kriser. Inom området internationell insatsverksamhet arbetar vi med humanitära hjälpinsatser, katastrofriskreducering, tidig återuppbyggnad, civil konflikthantering samt humanitär minhantering i länder som drabbats av katastrofer eller konflikter. Avdelningen stödjer även svenska kommuner med materiel och personal i händelse av större naturolyckor då kommunala resurser är otillräckliga.

Enheten för operativ personal
Enheten för operativ personal ansvarar för att kompetensförsörja den operativa verksamheten. Rätt kompetens i rätt tid är avgörande för den operativa verksamhetens effekt och resultat. Kompetensförsörjningen genomförs med olika, behovsanpassade, verktyg. Exempelvis används myndighetens resursbas för insatspersonal vid insatser med korta tidsramar, medan utannonsering av tjänster är aktuellt vid insatser med längre tidsramar.

Som en del av kompetensförsörjningen ansvarar enheten för förberedelser och kompetensutveckling samt att insatspersonalen har ett bra hälsostöd före, under och efter insatser. Omfattningen uppgår till ca 30-40 olika utbildnings- eller övningsaktiviteter per år med totalt ca 500 deltagare.

Enheten för operativ personal har mycket breda kontaktytor och samverkar löpande internt och externt i genomförandet av verksamheten. För att utföra enhetens uppdrag med hög kvalitet och effektivitet krävs därför ett självständigt och ansvarstagande förhållningssätt, samt ett mycket bra samarbete med andra berörda personer, enheter och aktörer.

Publiceringsdatum
2018-10-16

Arbetsuppgifter
Som koordinator för utbildning och kompetensutveckling av operativ personal ansvarar du för att hålla samman och vara rådgivare i arbetet med att analysera behoven av, och sedan beställa, utbildning och kompetensutveckling för MSB:s operativa personal. Behoven av utbildning och kompetensutveckling utgår ifrån kraven i verksamheten i förhållande till kompetensen hos personalen, varför erfarenhetsåterföring och omvärldsbevakning är viktiga perspektiv inom området.

Du har ett sammanhållande ansvar för inriktning, utveckling, initiering, genomförande och uppföljning utifrån ett beställarperspektiv. Du bidrar till att utveckla verksamheten såväl vad gäller interna arbetssätt och rutiner som utvärderingar, utredningar och utvecklingsprojekt. Tjänsten kan innebära att du föreläser om MSB:s operativa verksamhet ur ett kompetensutvecklingsperspektiv och bör, om så krävs, vara redo att inta en roll som facilitator för de kompetensutvecklingsaktiviteter som genomförs. Viss budgetering och uppföljning ingår även i tjänsten.

Tjänsten har sin tyngdpunkt på MSB:s internationella insatser inom biståndsområdet inklusive resiliens samt intern och extern samverkan kopplat till området.

Din kompetensprofil
Du har:

- Relevant akademisk utbildning inom personalvetenskap med inriktning mot kompetensutveckling eller annan erfarenhet inom området som bedöms likvärdig.
- Dokumenterad arbetslivserfarenhet av vuxenutbildning och kompetensutveckling (learning and development).
- Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska då båda språken är arbetsspråk i verksamheten.
- God datorvana är ett krav för arbetet.

Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper och som person ser vi att du har:

En mycket god förmåga att arbeta självständigt och ansvarstagande inom ramar för uppsatta mål och regelverk. Ett mycket drivet och lösningsorienterat arbetssätt. Mycket god förmåga att arbeta i team och bidra till teamets utveckling samt skapa och bibehålla goda samarbeten. Ett strukturerat och noggrant arbetssätt där du håller uppsatta tidsramar. En helhetssyn och ser hur dina åtgärder förhåller sig till övergripande inriktningar och andra rollers/tjänsters behov av information och insyn. Förmåga och vilja att kontinuerligt utveckla ditt arbetssätt och föreslå förbättringar av funktionens arbete för att möta verksamhetens föränderliga behov. Förmåga att hantera flera olika arbetsuppgifter parallellt. Förmåga att leverera under tidspress.

Meriterande är:

- Erfarenhet av internationellt samarbete, gärna inom EU- och/eller FN-systemet.

Kunskaper och erfarenheter, som arbetsgivaren bedömer, som gör att du kan bidra till genomförandet av arbetsuppgifterna vid enheten i övrigt.

Anställningsform
Tjänsten är en tillsvidareanställning på heltid med start så snart som möjligt. Tjänsten är placerad i Karlstad. MSB tillämpar provanställning. Resor i tjänsten förekommer.

Svenskt medborgarskap
Anställningen är säkerhetsklassad och vi gör en säkerhetsprövning med registerkontroll enligt bestämmelserna i säkerhetsskyddslagen. Du måste därför vara svensk medborgare.

Vill du få mer information?
Har du frågor om tjänsten kontakta biträdande enhetschef Jenny Wärja eller utbildningskoordinator Lucy Larsson. Fackliga företrädare är Anja Holmgren, SACO, Daniel Hjärne, ST samt Ann-Britt Paradis, SEKO. Samtliga nås på 0771-240 240.

Din ansökan
ska vara inkommen till MSB senast den 6 november 2018, märkt med referensnummer 2018/161. Vi ber dig söka tjänsten genom länken i denna annons.

Det är du som sökande som ska dokumentera och påvisa din kompetens på ett sätt som medger en saklig, kvalitativ bedömning. Du ska också vara medveten om att de ansökningshandlingar som lämnas till MSB är offentliga allmänna handlingar vilket innebär att var och en har rätt att ta del av dem.

MSB har gjort medieval för denna rekrytering och undanber därför kontakt med annonssäljare eller andra säljare av rekryteringstjänster.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-11-06
Ange följande referens när du ansöker: 2018/161
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Adress
Myndigheten för samhällsskydd och beredskap
Norra Klaragatan 18
65181 Karlstad

Kontorsadress
Norra Klaragatan 18

Jobbnummer
4404520

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Myndigheten för samhällsskydd och beredskap

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Myndigheten för samhällsskydd och beredskap: