Konsumentrådgivare

Göteborgs stad, Konsument och medborgarservice / Företagsekonomjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla företagsekonomjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs stad, Konsument och medborgarservice i Göteborg

"Enklare vardag i en hållbar och öppen stad" är vår vision! Konsument- och medborgarservice målsättning är att underlätta för dig som är boende, besökare eller företagare som behöver kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar service för Göteborgs Stad. Det innebär att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter, utveckling av service och e-tjänster, konsumentrådgivning, budget- och skuldrådgivning samt energi- och klimatrådgivning. Dessutom arbetar vi med frågor kring hållbar konsumtion och samordnar Fairtrade City Göteborg. På vår förvaltning är vi ca 130 medarbetare.

Publiceringsdatum
2015-05-19

Arbetsuppgifter
Brinner du för konsumentfrågor och att förmedla kunskap inom området? I sådana fall kanske du vill du vara en av oss!?
Konsument Göteborg är en av Sveriges äldsta och största kommunala verksamheter för konsumentrådgivning. Vi arbetar med att ge kunskap om konsumentfrågor både genom individuell rådgivning och utåtriktade aktiviteter.

Den individuella rådgivningen sker huvudsakligen via telefon men även via e-post eller besök. Rådgivningen tar emot ca 15 000 samtal/e-post per år. I uppdraget ingår att ge service till invånare i Göteborg och våra avtalskommuner genom opartisk och oberoende rådgivning i konsumenträttsliga frågor. Du kommer ge rådgivning avseende reklamationer och tvister, tolka lagar samt hjälpa konsumenter att förbereda inför anmälan till Allmänna reklamationsnämnden. Arbetet innefattar även förköpsråd inför köp av tjänster eller varor men även att analysera samt redogöra för utredningar för tjänstemän och beslutsfattare.

I det utåtriktade, förebyggande arbetet kommer du att genomföra utbildningar och medverka i publika arrangemang för våra olika målgrupper, t ex skolungdomar, universitetsstuderande, pensionärsgrupper och näringsidkare. I uppdraget ingår också att medverka i media - TV, radio, dags- och fackpress med intervjuer och faktaunderlag samt att självständigt utforma inslag.
Övriga arbetsuppgifter är bland annat att utreda, analysera och förmedla aktuella frågor inom det konsumenträttsliga och konsumentpolitiska området.

Hos oss blir du en del av en engagerad och kompetent arbetsgrupp med stort intresse för konsumentfrågor. Gruppen består av 9 konsumentrådgivare och en verksamhetschef. Förvaltningen ligger centralt i Göteborg i nyrenoverade, trevliga lokaler. Vi har medarbetarförmåner som flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag, cykelförmåner mm.

Du delar självklart förvaltningens förhållningssätt: Vi vet vårt uppdrag och vem vi är till för, vi bryr oss, Vi arbetar tillsammans, Vi tänker nytt

Vi vill att konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter och vi tror att mångfald och en jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en juridisk examen alternativt annan akademisk examen som vi bedömer relevant i kombination med dokumenterade kunskaper och erfarenheter av adekvata områden inom civilrätt.

Du har erfarenhet av rådgivningsarbete. Du har kännedom om hur stat och kommun är organiserade och det är meriterande om du har erfarenhet av arbete i offentlig förvaltning. Du har erfarenhet av på ett inspirerande sätt förmedla och nå ut med kunskap till grupper.

För att du ska trivas och lyckas i rollen som konsumentrådgivare ska du vilja stå i rampljuset. Du ska kunna förebereda och genomföra en utbildning, så att du på ett inspirerande och entusiasmerande sätt lyckas förmedla kunskap. Din pedagogiska förmåga tar sig uttryck i att du är bra på att tala och har lätt för att uttrycka dig.

• Du är en god kommunikatör både i både tal skrift såväl individuellt som i grupp.
• Du är serviceinriktad och lyhörd inför våra målgruppers olika behov och kan utifrån det anpassa ditt sätt att kommunicera och lära ut.
• Du är en lagspelare som bidrar till gruppen och samtidigt har förmåga att arbeta självständigt.
• Du är målinriktad, analytisk och kan finna lösningar på uppdrag och problem.
Du ska ha erfarenhet av att arbeta med Office-paketet, söka information via Internet och gärna ha arbetat med sociala medier. Stor vikt läggs vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT
Löpande rekrytering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2015-08-18 .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2015-06-01
Ange följande referens när du ansöker: A475305
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Susanne Norling, Verksamhetschef

Facklig kontakt
Kristin Liatsou, Saco/Jusek, nås efter 25 maj 031-368 08 30
Susanne Aspbäck, Vision Efterfrågas på 031-365 00 00

Företag
Göteborgs stad, Konsument och medborgarservice

Adress
Göteborgs stad, Konsument och medborgarservice
Box 113 64
40428 Göteborg

Kontorsadress
Ekelundsgatan 1

Jobbnummer
2299048

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs stad, Konsument och medborgarservice

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs stad, Konsument och medborgarservice: