Kommunsekreterare

Lerums kommun, Administrativa enheten / Organisationsutvecklarjobb / Lerum
2017-11-15
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunsekreterare" (publicerad 2019-04-09) ⬅️


Visa alla organisationsutvecklarjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten i Lerum

Kommunsekreteraren är placerad på kommunens centrala administrativa enhet som har 15 medarbetare. Enheten ansvarar för stöd till den politiska organisationen, dokument- och ärendehantering, ärendeprocessen, kommunens överförmyndarverksamhet och juridisk rådgivning.

Just nu inför vi ett digitalt arkiv, förbereder kommunen för den nya dataskyddsförordningen och inför digital myndighetsbrevlåda. Under de kommande åren kommer vi att arbeta särskilt med förenkling och digitalisering.

Tillsammans möjliggör vi på enheten ett demokratiskt Lerum.



Publiceringsdatum
2017-11-15

Arbetsuppgifter
Kommunsekreteraren har en viktig funktion i Lerums kommun.

I uppdraget ingår att ansvara för att berednings- och ärendeprocessen för kommunfullmäktige och kommunstyrelsen är effektiv, demokratisk och rättssäker. Det innebär bland annat rutin- och processutveckling, samt säkerställande av att kommunens regler för ärendeberedning efterföljs. En viktig del av befattningen är att under beredningsprocessen ge råd och stöd till kommundirektör, chefer och handläggare. Kommunsekreteraren kvalitetsgranskar även beslutsunderlag, är föredragande vid förvaltningsledningens och kommunalrådens beredning av dagordningar till kommunstyrelsen samt ger formaliaråd till förtroendevalda inför och under sammanträden.

Kommunsekreteraren tar fram kallelser och skriver protokoll för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen och ett av kommunstyrelsens utskott.

Kommunsekreteraren har också handläggnings-, utrednings- och uppföljningsuppdrag. Vilka de är varierar med kompetensprofil.


Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleexamen inom samhällsvetenskap, juridik eller motsvarande. Du har erfarenhet av kommun- eller nämndsekreterarskap, har kunskap om kommunalrätt och annan offentlig rätt. Du har förståelse för den politiska styrningen av en komplex organisation. Du är datorkunnig och behärskar Office-paketet mycket väl.

För oss är det särskilt viktigt att du är analytisk, tar egna initiativ och är proaktiv. Dessutom tror vi att du kan identifiera förbättrings- och utvecklingsmöjligheter och motiveras av utmaningar.

Som person är du noggrann, ansvarsfull och har ett serviceinriktat förhållningssätt. Du har mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift. Det är även meriterande om du har vana av att arbeta i digitala ärendehanteringssystem generellt, och Platina i synnerhet.

För att du ska lyckas i rollen behöver du ha ett starkt intresse för samhälls- och demokratifrågor.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

ÖVRIGT

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-12-03
Ange följande referens när du ansöker: A730876
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Marcus Starcke marcus.starcke@lerum.se 0302-52 15 97
Emma Davidsson emma.davidsson@lerum.se 0302-52 11 08

Företag
Lerums kommun, Administrativa enheten

Adress
Lerums kommun, Administrativa enheten
Box 225
44380 Lerum

Kontorsadress
Brobacken 1 Lerum

Jobbnummer
3803415

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Administrativa enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten: