Kommunjurist

Lerums kommun, Administrativa enheten / Juristjobb / Lerum
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Lerum, Härryda, Partille, Göteborg, Mölndal eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten i Lerum

Tjänsten som kommunjurist är placerad vid administrativa enheten som består av 18 medarbetare. Enheten har en central roll i kommunen med uppdrag att stötta både förvaltning och politik samt att säkra att den demokratiska processen går till på ett korrekt och rättssäkert sätt i alla instanser.

I administrativa enhetens uppdrag ingår bland annat registratur, nämndadministration, arkiv och kommunjuridiskt stöd. Enheten är placerad inom sektor kommunledning och verksamhetsstöd och arbetar som stöd till hela kommunens förvaltning.

Publiceringsdatum
2023-06-02

Arbetsuppgifter
Rollen som kommunjurist innebär att stötta kommunens samtliga verksamheter med juridisk rådgivning i komplexa situationer i syfte att vägleda och presentera rättssäkra lösningar. Du är en av två kommunjurister som tillsammans utvecklar kommunens centrala juridiska stödfunktion och ni arbetar tillsammans brett inom alla, för kommunen, förekommande rättsområden, så som exempelvis inom kommunal- och förvaltningsrätt, samhällsbyggnad, dataskydd, avtalsrätt, skola och socialrätt. Efter önskemål kan det finnas möjlighet till specialisering inom vissa rättsområden.

Uppgifterna är av både operativ och strategisk karaktär och omfattar bland annat:
• Stöd och råd i juridiska frågeställningar till kommunens samtliga verksamheter
• Skriva rättsutredningar och juridiska bedömningar samt bereda underlag till politisk behandling
• Upprätta och stötta vid framtagandet av styrdokument
• Delta i verksamheternas utveckling i syfte att höja kompetensen inom, för verksamheten, relevant lagstiftning och styrdokument.
• Omvärldsbevaka och följa rättsutvecklingen både på nationell och internationell nivå.
• Utbilda både förvaltning och förtroendevalda.

I tjänsten kan komma att ingå att företräda kommunen i domstol.

Kvalifikationer
Vi söker dig med juristexamen. För att lyckas i uppdraget behöver du ha en bred allmänjuridisk kompetens och erfarenhet av arbete i en politiskt styrd och/eller komplex organisation. Erfarenhet av arbete med entreprenadrätt och upphandling är meriterande. Det är även meriterande om du tidigare har arbetat som kommunjurist.

Som person är du lösningsfokuserad och öppen för nya arbetssätt. Du arbetar effektivt, både enskilt och i samarbete med andra, sätter verksamhetens behov i fokus och har förmåga att prioritera. Du är ansvarsfull och strukturerad med hög integritet.

Uppdraget innebär att stödja och konsultera både handläggare, chefer och förtroendevalda och det är därför viktigt att du har god samarbetsförmåga, hög flexibilitet och servicekänsla. Du behöver ha förmåga att uttrycka och förmedla lösningar i både enklare och mer komplexa frågeställningar på ett enkelt och lättbegripligt sätt.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Intervjuer planeras att hållas den 27 juni 2023.
Utvecklingen i Lerums kommun ska vara hållbar och vår styrning utgår från de globala målen i Agenda 2030. Vi är cirka 3 000 medarbetare som tillsammans jobbar för att erbjuda god service och skapa välfärd för kommunens cirka 42 000 invånare.

Vi tror att våra olikheter berikar och utvecklar individen, verksamheten och samhället positivt. Som arbetsgivare arbetar Lerums kommun aktivt för jämställdhet och mångfald och mot all form av diskriminering och kränkande särbehandling.

Vi vill främja en god arbetsmiljö där det går att kombinera arbete, föräldraskap och fritid. Vi erbjuder förmåner så som friskvård och personalvårdprogram.

Som anställd i Lerums kommun kan det förekomma krav på att använda personligt Bank-ID i tjänsten för legitimering i t.ex. systeminloggning eller annan verifiering.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen ber vi dig skicka in din ansökan via den här länken, och inte via e-post eller pappersformat.
Varmt välkommen med din ansökan!

Inför den här rekryteringen har vi redan tagit ställning till de rekryteringskanaler vi önskar använda. Vi undanber oss vänligen men bestämt att bli kontaktade för ytterligare erbjudanden om kompetensförmedling, annonserings- och rekryteringshjälp.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1229046".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Lerums kommun (org.nr 212000-1447)

Arbetsplats
Lerums kommun, Administrativa enheten

Kontakt
Administrativ chef
Emelia Runeberg
emelia.runeberg@lerum.se

Jobbnummer
7850265

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Lerums kommun, Administrativa enheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Lerums kommun, Administrativa enheten: