Kommunjurist

Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning / Administratörsjobb / Katrineholm
2018-02-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Kommunjurist" (publicerad 2024-03-12) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Katrineholm, Vingåker, Flen, Finspång, Eskilstuna eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning i Katrineholm

Katrineholm finns där västra och södra stambanorna möts, med goda förbindelser från Stockholm och Göteborg. Katrineholms kommun har cirka 33 000 invånare och befinner sig i ett expansivt läge. I Katrineholm är lust den drivande kraften för skapande och utveckling - för liv, lärande och företagsamhet! Läget är rätt - rätt geografiskt och rätt för handling och förändring. Vi är en kommun som växer och som vill fortsätta växa och utvecklas. Vårt mål är att bli 40 000 invånare.

Kommunen tillämpar Heltid som norm, vilket medför ett positivt inslag för jämställdhet och möjlighet för kompetensutveckling samt karriärvägar. Detta innebär även att alla medarbetare anställs på 100% med möjlighet till önskad sysselsättningsgrad. Du som medarbetare hos oss får introduktion på flera enheter/förvaltningar inom kommunen. Vill du vara med?

Kansliet är en del av kommunledningsförvaltningen och organiserar ett brett spektrum av ansvarsområden. Bland annat ansvarar vi för administrationen av kommunfullmäktiges och kommunstyrelsens beslutsprocesser, kommunstyrelsens registratur och kommunarkivet, det kommunövergripande säkerhetsarbetet, kommunövergripande utrednings- och strategifunktioner, samt kommunens övergripande juristfunktion. Kansliet utgör såväl en styrande som stödjande funktion, både internt på kommunledningsförvaltningen, men också gentemot hela den kommunala organisationen.
Kansliet består av cirka 15 personer. De flesta har olika uppgifter men samlas kring det gemensamma uppdraget. Det råder en lättsam, prestigelös stämning där viljan att stötta varandra är stor. Du är ensam i rollen som kommunjurist men har kollegor med juridiska funktioner på övriga förvaltningar.



Publiceringsdatum
2018-02-02

Arbetsuppgifter
Välkommen till Katrineholms kommun och kommunstyrelsens kansli! Nu utökar vi teamet med en kommunjurist. Vi söker en glädjespridande, driven och utåtriktad person, som sätter laget framför jaget. Känner du dig träffad? Då ser vi fram emot din ansökan!

I rollen som kommunjurist driver och ansvarar du för det övergripande juridiska arbetet i kommunen. Det innebär ett särskilt fokus på bland annat kommunalrätt, allmän förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess och dataskydd. Kommunjuristen utgör både ett stöd i enskilda ärenden för både kommunledning och övriga förvaltningen, men ansvarar också för att driva proaktivt arbete.
Ibland innebär arbetet att lösa en uppgift ensam, ibland ingår du i en arbetsgrupp, och ibland behöver du kunna leda en arbetsgrupp.
Under 2018 kommer arbetet med kommunens anpassning till GDPR, samt stöd i arbetet med det allmänna valet vara prioriterat.

Kansliets arbete utgår ifrån ett helhetsperspektiv där vi tillsammans känner ansvar för och löser hela kansliets uppdrag. Därför kan vid behov även andra arbetsuppgifter bli aktuella.



Kvalifikationer
Du har en juristexamen och flera års erfarenhet av juridiskt arbete. Du behöver ha erfarenheter som gett dig en solid kunskapsbas inom flera rättsområden.
Det är meriterande om du har notariemeritering och erfarenhet av liknande arbete i en politiskt styrd organisation.

Arbetet ställer stora krav på kommunikationsförmåga, muntligt såväl som skriftligt, samt förmåga att analysera och presentera resultat på ett professionellt sätt. Det är också viktigt att du självständigt kan kvalitetssäkra ditt arbete samtidigt som du driver ärenden framåt.
Du har en väl utvecklad förmåga att bygga relationer, entusiasmera och samarbeta. Du är analytiskt lagd och ditt arbetssätt är strukturerat, strategiskt, proaktivt och självständigt. Ditt förhållningssätt är lösningsinriktat och du har god pedagogisk förmåga. I rollen krävs dessutom att du på ett smidigt sätt kan göra avvägningar och prioriteringar för att komma vidare i frågor samt att du förmår agera lugnt och tryggt i alla situationer.


ÖVRIGT
Katrineholms kommun tillämpar individuell lönesättning. Alla erbjuds en heltidstjänst och vi tillämpar en rökfri arbetstid inom hela organisationen.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Fyll därför i dina uppgifter så omsorgsfullt som möjligt för att ge en rättvisande bild av dig själv. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL).

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-25
Ange följande referens när du ansöker: C17644/2018
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Charlotte Arnell 0150-57023

Företag
Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning

Adress
Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning
Fredsgatan 38
64180 Katrineholm

Kontorsadress
Fredsgatan 38 64180 Katrineholm

Jobbnummer
3940017

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Katrineholms kommun, Kommunledningsförvaltning: