Kommunikatör/Presstalesperson till Polisregion Nord - Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen - Administratörsjobb i Umeå
Kommunikatör/Presstalesperson till Polisregion Nord
Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen / Administratörsjobb / Umeå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb i Umeå, Vännäs, Nordmaling, Vindeln
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen i Umeå

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och är organiserad i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Polismyndighetens kommunikationsavdelning ansvarar för att proaktivt styra och samordna Polismyndighetens kommunikationsarbete. Avdelningen är både ett strategiskt och operativt kommunikationsstöd till hela myndigheten. I avdelningen ingår de regionala enheterna Nord, Syd, Öst, Väst, Mitt, Bergslagen och Stockholm.

Kommunikationsavdelningen söker nu kommunikatörer/presstalespersoner till Kommunikationsavdelningen
Polisregion Nord med stationeringsort Umeå.

Publiceringsdatum
2016-04-04

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta som kommunikatör/presstalesman för Polisregion Nord. Som kommunikatör/presstalesman ingår att fungera som kontakt mellan polisen och media i pågående och akuta händelser samt att vara presstalesperson på plats vid större händelser. I uppdraget ingår att kalla till och hålla pressträffar samt att samverka med andra myndigheter och att fungera som företrädare och representant för polismyndigheten i olika sammanhang. TV- och radiointervjuer förekommer och tjänsten innebär även uppdrag såsom intern mediautbildning och mer långsiktiga kommunikationsinsatser. Du arbetar även med uppdateringar med löpande nyhetsnotiser på webb och i sociala medier. Arbetet innebär tätt samarbete med regionsvakthavande befäl och förundersökningsledare om pågående händelser.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant utbildning inom kommunikation/media/ journalistik eller motsvarande alternativt polisutbildning kombinerat med erfarenhet av kommunikations- och mediafrågor. Erfarenhet av mediarapportering, extern kommunikation och mediahantering är nödvändigt.
Du är mediatränad och har förståelse för hur media arbetar och kan hantera frågor från journalister, medborgare och samverkanspartners. Kunskap och vana vid redaktionell texthantering och nyhetsvärdering är en förutsättning för att kunna hantera arbetet Du är van användare av digitala medier samt har goda språkkunskaper i svenska och engelska och kan uttrycka dig klart och tydligt både i tal och skrift. Du har ett intresse av polisverksamhet och samhällsfrågor.
Det är meriterande om du har kunskap om polisverksamhet eller annan utryckningsverksamhet.
Vi söker en förtroendeingivande och tydlig kommunikatör som är en god lagspelare. Du har förmåga att hantera stressiga situationer och kan tempoväxla. Du kan arbeta självständigt och har förmåga att tänka långsiktigt och proaktivt.
Stor vikt kommer att läggas vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Vi erbjuder en arbetsplats med många intressanta arbetsuppgifter och yrkesgrupper. Du får möjlighet att bidra till polisens uppdrag- att öka tryggheten och minska brottsligheten. Vi bedriver vår verksamhet med det engagemang, den tillgänglighet och den effektivitet som vårt uppdrag kräver. Polismyndigheten arbetar aktivt med jämställdhet och mångfald och strävar efter att skapa en arbetsplats där skiftande erfarenhet och bakgrund tas tillvara.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) genomförs före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap
Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, ta kontakt med ansvarig rekryterare.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Schema. Tjänstgöringen omfattar även kvällar och helger. Jour- eller beredskapstjänstgöring kommer att ingå. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-04-25
Ange följande referens när du ansöker: C5712/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Agneta Andersson, Kommunikationschef. Tel. 070-1

Facklig kontakt
Saco: Kent Svärd 010-563 42 11, SEKO Polisen: Ka

Företag
Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2761332

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Kommunikationsavdelningen: