Kommunikatör med pressinriktning till kommunikationsenheten

Upphandlingsmyndigheten / Marknadsföringsjobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Upphandlingsmyndigheten i Solna, Stockholm eller i hela Sverige

Upphandlingsmyndigheten är en ung myndighet med uppdrag att ge stöd till upphandlande myndigheter och leverantörer genom att utveckla och förmedla kunskap, verktyg och metoder. Nu söker vi en kommunikatör med pressinriktning till kommunikationsenheten, en viktig roll för att vi ska nå ut med vårt budskap om vikten av effektiva, hållbara och innovativa offentliga affärer.

Kommunikationsenheten har ett övergripande ansvar för myndighetens externa och interna kommunikation. En framgångsfaktor för att lyckas väl med kommunikationen är att den är en integrerad del av kärnverksamheten, där vi med lyhördhet arbetar tillsammans för att möta de aktuella behoven. Vi förstärker nu kommunikationsenheten och söker därför en kommunikatör med pressinriktning som har ett stort samhällsintresse och förmåga att anpassa budskap för olika målgrupper och i första hand i digitala kanaler.

Vad ska jag arbeta med?
Som kommunikatör är du delaktig i våra processer redan från början, för att tidigt identifiera och utveckla kommunikationen. Utifrån data och insikter om målgruppens behov planerar och bidrar du till framtagandet av stöd i framförallt digitala format, som når ut och skapar ett värde för våra kunder.

I rollen ingår också ett ansvar för pressfrågor vilket innebär att du ska bidra till att utveckla goda relationer med press och media. Du planerar och genomför medieaktiviteter och följer myndighetens mediebild. Du är ett stöd för samt ger budskapsträning till chefer och medarbetare när det gäller massmediekontakter. I dagsläget bedöms pressansvaret omfatta cirka 30 procent av arbetstiden. Du ska kunna planera, driva och utveckla medie- och kommunikationsarbetet utifrån våra aktuella frågor och mål, vilket bland annat innebära att

• arbeta både strategiskt och operativ med kommunikationen i stort på myndigheten
• sätta upp mål och mäta vår medianärvaro, och löpande analysera och rapportera till ledningsgruppen
• vara rådgivare och ge stöd till generaldirektören, chefer och medarbetare i mediefrågor samt genomföra medieträningar
• skriva egna artiklar, nyheter, texter m.m. samt redigera och bearbeta andras material för att säkerställa kvalitet
• jobba med sociala mediekanaler för att skapa förtjänad räckvidd för våra nyheter m.m.
• beställa kommunikationstjänster av våra olika leverantörer
• proaktivt medverka till förändring och utveckling inom ansvarsområdet.

Vem söker vi?

• Du har utbildning på högskolenivå i kommunikation, journalistik eller motsvarande utbildning som vi bedömer relevant.
• Du har erfarenhet av liknande arbete i presstjänst eller på PR-byrå och som kommunikatör på en myndighet, PR-byrå eller i en likvärdig roll i större organisationer. Du ska sammanlagt ha minst 5 års erfarenhet, varav minst 2 år i presstjänst eller PR-byrå.
• Du har erfarenhet av att sätta upp mål och att mäta en organisations medianärvaro.
• Du har erfarenhet av att analysera sociala medier och att arbeta med dessa kanaler kopplat till press och PR-aktiviteter.
• Du är en mycket bra skribent och har god stilistisk förmåga i tal och skrift på framför allt svenska, men gärna även gärna på engelska.
• God datorvana och erfarenhet av arbete med Office och olika redigerings- och publiceringsverktyg som t.ex. Episerver, Adobe CC och Google analytics.

Meriterande

• projektledning av event och konferenser
• bildbehandling och enklare layoutarbete.
• krishantering ur ett media-/varumärkesperspektiv

Om dig
Vi tror att du har ett stort samhällsintresse, gärna med inriktning mot upphandling. Det är viktigt att du snabbt kan sätta dig in i komplexa frågor. Du sätter kunden i fokus och har en förmåga till helhetssyn och kan prioritera och fokusera. Du har en passion för kommunikation och triggas av att hitta nya, smarta sätt att lösa problem på, du vågar testa nya metoder och lösningar. Du har god samarbetsförmåga, söker samverkan med kollegor och omgivning och skapar delaktighet i kommunikationsarbetet.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper och lämplighet.

Anställningen
Tjänsten är en tillsvidareanställning och vi tillämpar sex månaders provanställning. Anställningen är på heltid. Vi sitter i nyrenoverade, aktivitetsbaserade lokaler i Solna. Vi anser att olikheter berikar och strävar därför efter en personalsammansättning som speglar samhällets mångfald.

Publiceringsdatum
2017-12-13

Så ansöker du
Tycker du att detta låter intressant? Skicka din ansökan senast den 1 januari 2018. Bifoga CV och personligt brev där du beskriver varför du söker arbetet.

För mer information, kontakta
Åsa Olsson, kommunikationschef, 08-586 217 99

Johanna Carlstedt, HR Strateg, 08-586 217 94

Anna Christiansson, Saco-S, 08-586 217 26

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-01-01
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Upphandlingsmyndigheten

Adress
Upphandlingsmyndigheten
Svetsarvägen 10
17141 Solna

Kontorsadress
Svetsarvägen 10

Jobbnummer
3851799

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Upphandlingsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Upphandlingsmyndigheten: