Kommunikatör 75 %

Göteborgs universitet / Marknadsföringsjobb / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla marknadsföringsjobb i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs universitet i Göteborg, Partille, Lysekil, Uddevalla, Vänersborg eller i hela Sverige

Göteborgs universitet möter samhällets utmaningar med mångsidig kunskap. 37 000 studenter och 6 000 medarbetare gör universitetet till en stor och inspirerande arbetsplats, flödande av kunskap och idéer. Stark forskning och attraktiva utbildningar lockar forskare och studenter från hela världen. Göteborgs universitet är miljöcertifierat och arbetar aktivt för hållbar utveckling. Med ny kunskap och nya perspektiv bidrar universitetet till en bättre framtid.

Universitetet arbetar aktivt för en arbetsmiljö med jämställda förhållanden och sätter värde på de kvalitéer mångfald tillför verksamheten.

Institutionen för språk och litteraturer (SPL) är humanistiska fakultetens största institution med ca 120 anställda, ca 1200 helårsstudenter och en årsomsättning på ca 140 miljoner kronor. Utbildning bedrivs i 13 olika språkämnen samt inom ramen för flera olika program. Forskningen berör världens språk och dess litteraturer utifrån en bred kontextualisering och utifrån ett brett spektrum av teoretiska grunder och specifika tillämpningar.

Publiceringsdatum
2021-05-06

Dina arbetsuppgifter
Vi är en stor institution där vi forskar och utbildar inom många olika språk och kulturer. Intresset för språk är stort bland allmänhet och studenter och det finns många möjligheter att utveckla institutionens kommunikation såväl utåt som inom institutionen och universitetet.

Nu söker vi dig som är nyfiken på att hjälpa oss nå ut till allmänhet och studenter genom att kommunicera kring institutionens tre huvuduppgifter: utbildning, forskning och samverkan, samtidigt som du också är involverad i vårt interna arbete.

Arbetsuppgifternas karaktär är operativa, strategiska och analytiska. Du behöver analysera målgrupper och deras informationsbehov för att välja rätt kanal- och mediemix samt skapa eget innehåll som riktar sig till dessa målgrupper. Du kommer också att arbeta strategiskt genom att analysera institutionens kommunikationsbehov och ta fram en långsiktig plan för detta.

Du kommer att arbeta med texter och planera inlägg både för vår interna och för vår externa hemsida såväl operativt som strategiskt. Idag använder vi främst Facebook, Instagram, Linkedin och Youtube, men detta kan ändras snabbt då nya kanaler ständigt tillkommer och andra minskar i betydelse, förändringar som du förväntas följa med i för att föreslå aktuella kanaler. I rollen ingår omvärldsbevakning, att ha koll på trender, samt att vara uppdaterad på vilka kanaler som olika målgrupper använder liksom deras mediebeteenden.

Institutionen medverkar vid flera olika utbildningsevent för att berätta om våra utbildningar för presumtiva studenter till exempel Språkdagen och Grammatikfestivalen. Du kommer att finnas med i det arbetet, främst med planering, marknadsföring, framtagande av trycksaker samt olika digitala inslag.

I rollen ingår också att ansvara för institutionens nyhetsbrev och att vara biträdande webbredaktör.

Även mer allmänna kommunikatörsuppgifter ingår i anställningen liksom deltagande i diverse nätverk och möten.

Kvalifikationer
Följande kvalifikation är krav för anställningen:

• akademisk examen inom journalistik eller medie- och kommunikationsvetenskap
• flerårig yrkeserfarenhet inom journalistik eller kommunikation
• flerårig yrkeserfarenhet av strategiskt och analytiskt arbete med kommunikationsfrågor exempelvis genom framtagande av kommunikationsplaner och långsiktiga strategier
• erfarenhet av att producera innehåll för digitala kanaler
• god vana vid att kommunicera framgångsrikt på sociala medier
• erfarenhet av arbete med grafisk formgivning, layoutarbete och tidigare webbarbete
• goda kunskaper i webbpubliceringsverktyg
• goda kunskaper i webbkommunikation
• mycket goda kunskaper i svenska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• goda kunskaper i engelska och förmåga att uttrycka sig väl i tal och skrift
• meriterande är kännedom om målgruppen presumtiva studenter
• meriterande är kunskaper i webbpubliceringsverktyget Drupal

För att lyckas i rollen krävs att du har ett strategiskt och analytiskt tänkande kring kommunikationsfrågor och att du vet hur du ska anpassa kommunikationen till olika målgrupper, kanaler och syften. Du kan hålla tidplaner, styra mot rätt mål och leverera resultat. Du arbetar proaktivt och ligger alltid steget före och med entusiasm tar du dig an alla delar i jobbet. Du har förmåga att skapa förståelse för arbetet och kan förankra det i organisationen.

För övrig information, kvalifikationer och behörighetskrav och för att söka tjänsten se den fullständiga annonsen på www.gu.se.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Göteborgs universitet anlitar upphandlad annonsbyrå i samband med rekrytering av personal. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Deltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-05-27
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Göteborgs Universitet

Omfattning
Detta är ett deltidsjobb.

Arbetsgivare
Göteborgs Universitet (org.nr 202100-3153), http://www.gu.se/

Arbetsplats
Göteborgs universitet

Jobbnummer
5738024

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs universitet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs universitet: