Kommunikatör - Kulturarvsinkubator

Riksantikvarieämbetet / Administratörsjobb / Gotland
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Gotland, Västervik, Valdemarsvik, Oskarshamn, Borgholm eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Riksantikvarieämbetet i Gotland, Salem, Botkyrka, Ekerö, Stockholm eller i hela Sverige

Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Kärnan i vårt uppdrag är att stärka och synliggöra kulturarvets betydelse för samhällets utveckling. Här arbetar cirka 220 personer som leder och stödjer arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Vi har verksamhet på flera orter i Sverige.

Riksantikvarieämbetet har tillsammans med region Gotland, Uppsala universitet och Science park Gotland ansökt om medel för projekt nationell Kulturarvsinkubator. Projektet är treårigt och ska testa en inkubator med syfte att driva upp och stimulera företag kopplade till Kulturarvssektorn och med digital inriktning. Offentliga aktörer inom kulturarvsområdet är beroende av att det finns tillgång till innovativa och sofistikerade lösningar för att bevara, utforska, tillgängliggöra och förmedla en mångfald av kulturarv. l dagsläget är utbudet av varor och tjänster inom digitalisering för detta arbete dock begränsat.

Vi söker nu en kommunikatör till Kulturarvsinkubatorn.

Publiceringsdatum
2018-01-23

Arbetsuppgifter
Utifrån projektets mål och syften ska du genomföra projektet i ett team tillsammans med en projektledare och en controller. En viktig del av verksamheten kommer gå ut på att marknadsföra och rekrytera via event i form av hackatons eller liknande. En annan del är att tillsammans med projektledaren planera och stötta i genomförande av en programverksamhet för inkubatorns deltagare liksom löpande kommunikativa insatser.

Produktion av material och marknadsföring och kommunikation i digitala sociala kanaler blir en naturlig del av arbetet.

Projektet rör sig i gränslandet mellan näringsliv, myndigheter och institutioner, entreprenörens perspektiv, affärsmodeller och möjliga kunders behov, liksom mellan kulturarvsområdets förutsättningar och den digitala sfären. En lyhördhet, förståelse och förmåga att kunna navigera socialt och kommunikativt mellan dessa områden är väsentligt.

Projektet kommer att arbeta inkluderande och utifrån hållbara perspektiv, det är viktigt att du naturligt kan omfamna dessa med en god värdegrund som bas.

Din kompetens

Du har akademisk utbildning i media och kommunikation, journalistik eller motsvarande och minst tre års kunskap och erfarenhet av hela kommunikationsprocessen från strategisk kommunikationsplanering till operativt genomförande.

Du har erfarenhet av att arbeta som kommunikatör där du kan uttrycka dig tydligt och i klarspråk, även när det gäller att förmedla mer komplexa budskap. Eftersom kommunikatörens roll är i ständig förändring utifrån hur människor tar till sig kommunikation och information behöver du vara lyhörd och förändringsbenägen i detta hänseende.

Du är kontaktskapande och kan bygga starka relationer i personliga möten och har erfarenhet av konferens- och eventplanering samt genomförande.

Förståelse för de områden projektet rör sig i, såsom kulturarvsområdet, entreprenörskap, myndigheter och institutioner, näringsliv och den digitala branschen, är klart meriterande.

Vi ser gärna att du har erfarenhet från att arbeta i projekt eller team/små företag där ni flexibelt har stöttat varandra i genomförandet, beroende på var behovet finns. Projektet har ett team på tre personer och resurser att tillgå från samarbetspartnerna - i övrigt är alltså förmåga att kunna arbeta självständigt och i nära samarbete nödvändig.

Du arbetar naturligt utifrån en statlig värdegrund med ett gott omdöme i kontakten med andra organisationer och personer, med ett hållbart och inkluderande perspektiv.

Vi söker en profil som passar in i projektets team och vår miljö, där alla ska kunna komplettera varandra så bra som möjligt.

Övrig information
Anställningen är en visstidsanställning under två år och tjänsten är placerad i Visby.

Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 11 februari. Märk din ansökan med diarienr: RAÄ-2019-292.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning


Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-11
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Fredrik Lundström, Avdelningschef 08-5191 8000
Therese Linder, HR-konsult 08-5191 8000
Marcus Smith, Saco 08-5191 8000
Emil Schön, ST 08-5191 8000

Företag
Riksantikvarieämbetet

Adress
Riksantikvarieämbetet
Box 1114
62122 Visby

Kontorsadress
Box 1114

Jobbnummer
3920103

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Riksantikvarieämbetet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksantikvarieämbetet: