Kommunarkivarie

Mariestads kommun , Sektor ledning / Arkivariejobb / Mariestad
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla arkivariejobb i Mariestad, Töreboda, Götene, Skövde, Gullspång eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mariestads kommun , Sektor ledning i Mariestad

Mariestad är vackert beläget vid Vänerns strand och erbjuder ett enklare liv i en spännande och hållbar miljö. Som en del av Biosfärsområdet Vänerskärgården med Kinnekulle präglas staden av närheten till Europas största insjöskärgård och natursköna omgivningar. Utveckling av hamnområdet, stadens parker och universitetsutbildningar är några av kommunens stora satsningar. Mariestad har ett perfekt läge mellan Stockholm, Göteborg och Örebro. Med nära och snabba kommunikationer är det aldrig långt till storstäderna.

Sektor ledning har bland annat till uppgift att bistå kommunstyrelsen och verksamhetens chefer i dess arbete. Uppdraget är att arbeta kommunövergripande för att leda, samordna och utveckla de interna processerna samt ansvara för det övergripande strategiska arbetet i kommunen. Sektorn svarar dessutom för stöd och service till medborgare och interna verksamheter. Sektor ledning är organiserat i olika enheter, information, kvalitet, personal, redovisnings- och upphandling, ekonomi, fritid, kultur och administrativ enhet.

Publiceringsdatum
2016-01-29

Arbetsuppgifter
Mariestads kommun söker en kommunarkivarie för att driva och utveckla kommunens arkivarbete. Du kommer att vara placerad inom sektor ledning, Administrativa enheten.

Arkivarien ska delta i arbetet med att utveckla rutiner för elektronisk ärendehantering samt ansvara för interna utbildningar i arkiv- och dokumenthantering. Uppdraget innefattar även att delta i arbetet med att utarbeta och uppdatera styrdokument och vägledningar inom området.

I din roll som sakkunnig ingår att samverka med och bistå kommunens sektorer/verksamheter och bolag med stöd och rådgivning. Du ska bevaka att handlingar hanteras på ett fullgott sätt, utföra gallringsutredningar, ansvara för kommunens centralarkiv samt vara kommunens kontaktperson i e-arkivfrågor.

Du ska kunna ge service och stöd till allmänheten och den egna verksamheten inom ditt expertområde.

Kvalifikationer
Du har högskoleexamen med minst 60 poäng i arkivvetenskap eller annan utbildning som vi bedömer likvärdig.

Meriterande är: Dokumenterad, väl vitsordad, erfarenhet som arkivarie eller liknande > 5 år.
Erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv samt förtrogen med lagar och föreskrifter på området. God kännedom om offentlig förvaltning och tidigare erfarenhet av arkivarbete.

God datorvana och erfarenhet av moderna dokument- och ärendehanteringssystem.
Erfarenhet och intresse av att självständigt driva utvecklingsfrågor inom arkiv- och dokumenthantering.

Mycket goda kunskaper i svenska och god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift.
Erfarenhet av arbete med PUL.

Personlighet/egenskaper
Du ska vara självgående i din yrkesroll, med en utvecklad professionell integritet.
Du har mycket god förmåga att skapa bra relationer och förtroende. Du har god förmåga att arbeta enskilt men samtidigt i en levande dialog med dina uppdragsgivare.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Mariestads kommun arbetar aktivt för jämställdhet och mångfald i arbetslivet och vill därmed tillvarata de kvaliteter som en jämn könsfördelning och etnisk och kulturell mångfald kan tillföra verksamheten.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen i Mariestads kommun samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig skicka in din ansökan digitalt via länk i annonsen, inte via e-post eller pappersformat.

Varmt välkommen med din ansökan!

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast efter överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-15
Ange följande referens när du ansöker: A538596
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Torp, Kvalitetschef 0501-75 50 06
Ola Blomberg, Administrativ chef 0501-75 50 58
Stefan Wallenå, Sektorchef/personalchef 0501 - 75 50 30

Facklig kontakt
Facklig företrädare kontakta kommunens växel 0501-755000

Företag
Mariestads kommun , Sektor ledning

Adress
Mariestads kommun , Sektor ledning
Kyrkogatan 2
54286 MARIESTAD

Kontorsadress
Kyrkogatan 2 54286 MARIESTAD

Jobbnummer
2641882

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mariestads kommun , Sektor ledning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mariestads kommun , Sektor ledning: