Kommunarkivarie

Öckerö kommun Kommunstyrelsen / Bibliotekariejobb / Öckerö
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Öckerö, Göteborg, Mölndal, Kungälv, Tjörn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Öckerö kommun Kommunstyrelsen i Öckerö

Öckerö är en kommun för alla där hållbarhet, trygghet och omsorg präglar samhällsutvecklingen. Vår vision är att Öckerö ska vara en levande skärgårdskommun med människan i centrum. I Öckerö kommun bor ca 13 000 invånare och ca 1100 är anställda i kommunen. Tillsammans lever och verkar vi i en kommun som består av 10 bebodda öar.


Publiceringsdatum
2023-09-13

Arbetsuppgifter
Som kommunarkivarie tillhör du Öckerö kommuns centrala kansli som är en del av avdelningen för Juridik, HR och kommunikation. På kansliet ansvarar du tillsammans med kommunsekreterare, nämndsekreterare, registrator och processledare för kommunens övergripande ärendehantering och juridiska tillämpning.

Vi söker nu en kommunarkivarie som vill vara med och utveckla kommunens arkivhantering och dess processer. Som kommunarkivarie har du en viktig funktion i arbetet med att säkerställa att kommunens verksamheter uppfyller lagkrav och bestämmelser vad gäller dokumenthantering, arkivering och gallring. Som kommunarkivarie är du hela kommunens rådgivare i arkivfrågor och utgör ett stöd till arkivredogörarna inom kommunens verksamheter.

I uppdraget ingår att:
• Ansvara för kommunens centralarkiv, dess organisation och uppbyggnad,
ta emot leveranser till centralarkivet samt ordna och förteckna dessa
• Säkerställa rutiner för kommunens arkivarbete genom att upprätta eller revidera styrdokument inom arkivområdet, såsom dokumenthanteringsplaner och klassificeringsstruktur.
• Ge råd och stöd till kommunens verksamheter i arkivfrågor (exempelvis gällande gallringsfrågor, offentlighet och sekretess, arkivlokaler och arkivbeständighet men även vid förändrade processer eller vid inköp av nya verksamhetssystem).
• Samordna kommunens arkivnätverk

I nära samarbete med dina kollegor inom kommunens kansli kommer du genom din kompetens och ditt engagemang öka kunskapen i arkivfrågor inom organisationen och driva utvecklingen framåt.

Kvalifikationer
Vi söker dig med hög servicekänsla och god samarbetsförmåga. Egenskaper så som noggrannhet, god förmåga att arbeta självständigt, ta initiativ och vara drivande i utvecklingsfrågor är av stor vikt för att lyckas i rollen. Du är flexibel och har lätt att anpassa dig efter ändrade omständigheter och arbetsuppgifter.

Du har akademisk utbildning med minst 60 hp arkivvetenskap eller motsvarande. Erfarenhet av arbete som arkivarie, gärna inom offentlig sektor, är meriterande.

ÖVRIGT
I Öckerö kommun främjar vi balansen mellan arbetsliv och privatliv och erbjuder därför möjlighet till flextid samt distansarbete upp till två arbetsdagar per vecka. Andra förmåner är semesterväxling, löneväxling samt friskvårdsbidrag.

Intervjuer kan komma att ske löpande.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-10-04
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A1245193".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Öckerö kommun (org.nr 212000-1280)

Arbetsplats
Öckerö kommun Kommunstyrelsen

Kontakt
Processledare kansli
Ellen Borgqvist
ellen.borgqvist@ockero.se

Jobbnummer
8107347

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Öckerö kommun Kommunstyrelsen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Öckerö kommun Kommunstyrelsen: