Kommunarkivarie

Östersunds Kommun / Bibliotekariejobb / Östersund
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla bibliotekariejobb i Östersund, Krokom, Åre, Ragunda, Ånge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Östersunds Kommun i Östersund

Vikariat 12 mån med möjlig förlängning, 100 %. Tillträde snarast efter överenskommelse.

Kommunarkivet är organisatoriskt placerat på kommunkansliet som hör till kommunlednings-förvaltningen. Enheten har en central roll i kommunen med uppdrag att stötta både förvaltning, förtroendevalda samt medborgare och att säkra att den demokratiska processen går till på ett korrekt och rättssäkert sätt. Vi ansvarar bl.a. för diarieföring, ärendeberedning och sammanträdesrutiner för kommunfullmäktige, kommunstyrelsen, nämnder och utskott. Informationsförvaltningen är i fokus och vi ser arkivarierollen som viktig. En rad större förändringsprojekt drivs just nu i kommunen såsom införande av e-arkiv, scanning, digitala signaturer och att ta fram processbaserade informationshanteringsplaner.

Östersunds kommun arbetar aktivt för en gemensam kultur och värdegrund, Framåt med hjärtat. Våra gemensamma kärnvärden för hur vi ska agera och uppfattas är; engagemang, omtanke och utveckling

Publiceringsdatum
2023-02-06

Dina arbetsuppgifter
Du kommer att vikariera för en av våra arkivarier och ingå i en arbetsgrupp med erfarna arkivariekollegor samt en arkivassistent som arbetar med arkivvård för hela kommunen och ger stöd till samtliga förvaltningar och bolag.

Du utreder, vårdar, ordnar och förtecknar arkivbestånden samt ger råd och stöd till förvaltningarna i såväl analog som digital informationsförvaltning. I detta ingår att ta emot leveranser samt utföra tillsyn liksom att lämna ut allmänna handlingar.

Eftersom Östersunds kommun står inför en spännande förändrings- och digitaliseringsprocess där vi implementerar e-arkiv för hela organisationen blir du en viktig lagspelare i detta gemensamma arbete där kartläggning av processer och revidering av styrdokument utifrån den processbaserade informationsredovisningen ingår.

Kvalifikationer
Vi söker dig som:

• har arkivvetenskaplig högskoleutbildning eller har motsvarande erfarenhet av att arbeta som arkivarie

• har kunskap och intresse om både analogt och digitalt bevarande

• är serviceinriktad, strukturerad, noggrann och effektiv

• kan uttrycka dig väl i tal och skrift, har god kommunikations och samarbetsförmåga. Det är meriterande om du har jobbat med klarspråk

• har goda datorkunskaper, gärna erfarenhet av Office 365, Klara, Ciceron

Kompetens i statsvetenskap och juridik är meriterande liksom erfarenhet av att arbeta i en politisk styrd organisation och praktisk erfarenhet av e-arkiv.

För att lyckas i rollen behöver du ha förmåga att skapa dig en helhetssyn över en verksamhet och skapa goda relationer. Vi lägger stor vikt vid dina personliga egenskaper.

Arbetet innebär periodvis tunga lyft.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. Svenskt medborgarskap krävs vanligtvis.

Kommunarkivet ligger på Frösön i nybyggda arkivlokaler. Kollegorna på Kommunkansliet är placerade centralt i Östersund.

Bifoga CV och personligt brev i din ansökan. Betyg/intyg behöver inte skickas med. Uppvisande av detta blir aktuellt vid eventuell intervju. Intervjuer kan ske löpande under ansökningstiden.

Inför rekryteringsarbetet har Östersunds kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare.

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-02-26
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "90:2023:3".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Östersunds kommun (org.nr 212000-2528)

Kontakt
kanslichef
Anna Backlund
anna.i.backlund@ostersund.se
063-14 06 50

Jobbnummer
7418800

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Östersunds Kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Östersunds Kommun: