Jurist sökes till bostadsanpassning på stadsbyggnadskontoret

Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdeln / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdeln i Stockholm

Stockholm växer som aldrig förr. Våra ambitioner är höga. Nu söker vi dig som vill vara med och forma morgondagens Stockholm.

Stadsbyggnadskontoret planerar för ett framtida Stockholm på uppdrag av stadsbyggnadsnämnden. Vi arbetar med stadsplanering såväl översiktligt som på detaljnivå, bygglov, stadsmätning, fastighetsbildning och bostadsanpassning. Stadsbyggnadskontoret, som lyder under stadsbyggnadsnämnden, har ca 390 anställda. Vi sitter centralt på Kungsholmen med ca tio minuters gångavstånd till Stockholms central.



Arbetsplatsbeskrivning
Bostadsanpassningsavdelningen söker en jurist.

På avdelningen arbetar ca 25 personer och vårt uppdrag är att administrera bostadsanpassningsbidraget. Det är ett kommunalt bidrag som kan sökas av personer med funktionsnedsättning för att kunna bo kvar i sin bostad och leva så självständigt som möjligt.



Publiceringsdatum
2018-03-14

Dina arbetsuppgifter
Som jurist kommer du att bistå hela avdelningen med rådgivning kring den lagstiftning som berör avdelningens sakområde. Vidare kommer du handlägga ansökningar enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag. Detta innebär att utreda ansökningar från enskilda personer med olika funktionsvariationer gällande anpassningar i och i anslutning till bostaden. I arbetet ingår att göra tekniska och ekonomiska bedömningar samt bedömningar utifrån medicinska intyg. Vid behov ska du bistå sökanden med information och rådgivning.

Som handläggande jurist arbetar du både självständigt och tillsammans med andra inom avdelningen med bostadsanpassningsärenden och den juridik som är kopplad till dessa. Arbetet är variationsrikt och innebär såväl utredning, rådgivning, rutin- och processframtagande, skriftlig rapportering och dokumentation. Du kommer att ha många kontakter, både inom och utom avdelningen. Externa kontakter kan vara sökanden själva, deras vårdgivare, fastighetsägare och andra som kommer i kontakt med bostadsanpassning.

På avdelningen tar vi stöd av varandra och vi har flera arbetsgrupper som fungerar som bollplank i komplexa ärenden. Du kommer att delta i ärendemöten där du tillsammans med avdelningschef, handläggare och ingenjörer diskuterar svårare ärenden. Du kommer även att ingå i en eller flera grupper som förvaltar och utvecklar bedömningsgrunder och rutiner för respektive arbetsområde.

Avdelningen ligger i framkant vad gäller service och arbetar ständigt med förbättringar. Vi är öppna för nya idéer, gärna från nya medarbetare, och vi arbetar kontinuerligt med att utveckla våra rutiner, mallar och metodik. Därför vill vi att du ska ta en aktiv roll i vårt utvecklingsarbete. Verksamheten är skattefinansierad och kamratskapen god på avdelningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har en juristexamen och har erfarenhet av att ha arbetat med juridiska frågor inom offentlig förvaltning. Vi ser gärna att du är tingsmeriterad. Det är meriterande om du har erfarenhet av lagen om bostadsanpassningsbidrag, plan- och bygglagen och kännedom om frågor relaterade till dessa områden. Önskvärt är också att du arbetat med traditionell ärendehantering på myndighet. Goda kunskaper i Officepaketet samt goda kunskaper i svenska språket, i såväl tal och skrift, är ett krav.

I denna rekryteringsprocess lägger vi stor vikt vid följande kompetenser:

Du är van vid att driva dina egna processer och planerar och strukturerar ditt arbete på ett effektivt sätt. Du har en god administrativ och analytisk förmåga och du kommunicerar på ett tydligt och pedagogiskt sätt. Din samarbetsförmåga är god och du har ett lyhört förhållningssätt. I myndighetsrollen krävs en god förmåga att kunna göra objektiva och sakliga bedömningar samt att kunna ställa tydliga krav och fatta beslut. Då vi är en organisation i förändring söker vi dig som har ett flexibelt förhållningssätt, ser möjligheter i förändringar och utmaningar och som bidrar med engagemang och kompetens.

Stockholms stad arbetar med kompetensbaserad rekrytering som syftar till att se till varje persons kompetens och därmed motverka diskriminering.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
39,5 tim/v. Tillträde: Enligt överenskommelse tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-04-03
Ange följande referens när du ansöker: 2018/1580
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Linda Vonstad, avdelningschef 08-508 27388
Malin Witkowsky, HR-konsult 08-508 27552

Företag
Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdeln

Adress
Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdeln
Fleminggatan 4
11226 Stockholm

Kontorsadress
Fleminggatan 4

Jobbnummer
4021270

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdeln

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Stockholms Stad, Stadsbyggnadskontoret, Bostadsanpassningsavdeln: