Jurist med inriktning mot PBL, bygglovs- och miljöfrågor

Partille kommun, Kommunkontoret / Administratörsjobb / Partille
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Partille, Göteborg, Lerum, Mölndal, Härryda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Partille kommun, Kommunkontoret i Partille

Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

Partille kommuns vision är att man ska leva mitt i det goda livet. Våra 37 000 invånare och människor som arbetar och verkar i kommunen ser vi som våra kunder. Det är upp till oss 2 800 anställda, att leverera kvalitet och service som innebär att det ska vara gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Internt arbetar vi med en gemensam kultur för alla anställda som rustar oss för uppdraget. Värdeorden i kulturarbetet är allas lika värde, professionalitet och framåtanda.

Som ett led i Partille kommuns strävan att vara en attraktiv arbetsgivare pågår ett viktigt förändringsarbete. Detta förändringsarbete innebär att du som anställd i Partille kommun under 2017 och framåt kommer ha rätt att utöver den utannonserade tjänstens sysselsättningsgrad själv välja annan sysselsättningsgrad. Heltid skall vara en rättighet, deltid en möjlighet.

Partille är under stark utveckling från förort till förstad. Det innebär för våra handläggare en spännande och delvis ny situation med allt mer komplexa ärenden och en annan förväntan från kunder och medborgare.




Publiceringsdatum
2016-11-10

Arbetsuppgifter
Partille kommun söker en erfaren jurist som huvudsakligen ska verka inom verksamhetsområdena bygglov och miljö som stöd åt handläggare och chefer i juridiska frågor.

Som juridiskt stöd hjälper du till med komplicerade ärenden och beslut, är behjälplig kring överklaganden och skadeståndsärenden. Du bevakar också rättsfall och lagändringar så att kommunen håller sig uppdaterad inom området.

I tjänsten ingår också att utöver nämnda verksamhetsområden kunna tolka plan- och bygglagen, PBL, i övrigt. Vidare ingår i uppdraget också att vara nämndsekreterare i bygg- och miljönämnden, som i Partille är en ren myndighetsnämnd, samt att vara backup - alternativt arbeta tillsammans med - kommunsekreteraren. Nämndsekreterarskapet omfattar beredning, utskick, deltagande på nämndens möten samt protokollskrivning.

En annan viktig uppgift är att utbilda politiker inom PBL samt annan relevant lagstiftning. Vidare ingår i tjänsten att hålla handläggare á jour kring ändringar i PBL men också annan lagstiftning, såsom förvaltnings- och kommunallag, av betydelse för verksamhetsutövandet. Detta i syfte att kvalitetssäkra framtida handläggning.

Tjänsten är kommuncentralt placerad på ekonomiavdelningen. På avdelningen finns kansli- och upphandlingsfunktion, den centrala ekonomifunktionen, omvärldsstrateg samt ytterligare en jurist.



Kvalifikationer
Du har jur. kandexamen eller motsvarande examen och gärna erfarenhet från kommunal sektor. Du har arbetat inom verksamhetsområdet bygglov och miljö samt är förtrogen med PBL. Det är en fördel om du har erfarenhet av kommun- eller nämndsekreterararbete.

Vi ser att du har ett konsultativt arbetssätt och kan arbeta både självständigt och tillsammans med andra med en förmåga att skapa, bibehålla och utveckla goda relationer. Du ska snabbt kunna sätta dig in i olika juridiska frågeställningar av skiftande karaktär men också ta egna initiativ till förändring och effektivisering inom relevanta områden, t ex när det gäller att utveckla ärendeprocessen inom nämnden. Du är analytisk, effektiv, prestigelös, proaktiv, har hög integritet och lätt för att uttrycka dig i både tal och skrift. Du har även ett stort intresse för samhällsfrågor och tycker att det är stimulerande att arbeta i en politiskt styrd organisation.


ÖVRIGT
Vi eftersträvar mångfald bland personalen avseende kön, ålder och kulturell/etnisk bakgrund.

För att kvalitetssäkra rekryteringsprocessen samt möjliggöra god kommunikation med våra sökande ber vi dig ansöka online via länk i annonsen och inte via e-post eller i pappersformat.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Enligt överenskommelse.

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-12-07
Ange följande referens när du ansöker: A625434
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Ulrika Hylander ulrika.hylander@partille.se 031-792 12 50

Företag
Partille kommun, Kommunkontoret

Adress
Partille kommun, Kommunkontoret
Gamla Kronvägen 34
43382 Partille

Kontorsadress
43382 Partille

Jobbnummer
3152950

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Partille kommun, Kommunkontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Partille kommun, Kommunkontoret: