Junior utredare med inriktning e-handel och administrativa syste

Ekonomistyrningsverket / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Ekonomistyrningsverket i Stockholm

ESV utvecklar den ekonomiska styrningen för regeringen, Regeringskansliet och andra statliga myndigheter samt gör analyser och prognoser av statens ekonomi. ESV är också Sveriges nationella revisionsorgan för EU-medel. Vi finns i Stockholm och har 165 anställda.

Vi söker en junior utredare som vill utvecklas inom arbetet för effektiva systemlösningar och att utnyttja digitaliseringens möjligheter i myndigheternas administration.

Vi arbetar med att säkerställa att statliga myndigheter har administrativa system som stödjer deras verksamhet. Vi upphandlar och förvaltar statliga ramavtal för administrativa system och ger stöd inom området. Vi arbetar också med effektivisering med ett särskilt fokus på inköpsprocesser i staten där vi samordnar införande och användning av e-handel. Vi deltar också i vissa internationella e-förvaltningsinitiativ.

På enheten är vi idag en grupp om 11 personer och vi söker nu två nya kollegor som vill vara med att utveckla arbetet med e-handel och administrativa system tillsammans med oss. Som junior utredare arbetar du i en bred roll och medverkar i enhetens olika aktuella frågor för att successivt växa in i mer kvalificerade uppgifter inom vårt arbetsområde.

Publiceringsdatum
2016-01-28

Arbetsuppgifter
Dina huvudsakliga arbetsuppgifter innebär att du deltar i arbetet med att utveckla användningen av e-handel i statliga myndigheter och stödet runt administrativa system (ekonomisystem, personalsystem, inköpssystem, beslutsstödsystem och liknande). Du kommer att medverka i utrednings- och analysarbete som till exempel kan handla om regeringsuppdrag inom e-handelsområdet samt förvaltning av ramavtal och stöd till myndigheter.

Vi arbetar till stor del i projektform och din roll blir inledningsvis i rollen som projektmedarbetare, vilket förutsätter att du trivs med att arbeta i grupp, men även kan ta ansvar för arbetstuppgifter självständigt. Arbetet har också en tydlig utåtriktad prägel vilket innebär att du kommer ha vissa kontakter med andra myndigheter, leverantörer och it-företag. Du kommer utöver detta att delta i övrigt förekommande arbete på enheten, till exempel utrednings- och analysarbete, att ta fram skriftlig information och handledningar.

Din bakgrund och kompetens
Vi tror att du nyligen har tagit en examen men att du har hunnit jobba minst något år. Du har minst ett års erfarenhet av arbete med frågor som rör administrativa system, till exempel ekonomisystem, inköpssystem, personalsystem eller motsvarande. Alternativt kan du ha motsvarande erfarenhet från arbete med förstudiearbete eller utredning för verksamhetutveckling/effektivistering. Vi vill att du har en akademisk examen inom något område som kan bedömas relevant för arbetsuppgifterna.

Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete i projektform. Det är också meriterande om du har deltagit i upphandlingsprojekt av administrativa system och om du har arbetat inom offentlig sektor. Det är också en fördel om du har erfarenhet av arbete med utredningar där kvantitativa underlag, till exempel ekonomiska kalkyler eller nyckeltal, varit en del.

Dina personliga egenskaper
Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper. Du trivs med att arbeta både självständigt och i grupp, tar initiativ och uppnår resultat genom att planera och strukturera upp arbetet på ett effektivt sätt. Arbetet förutsätter att du har mycket god samarbetsförmåga, vi ser gärna att du är van att jobba i team och att skapa goda relationer, både internt och externt. Med ditt öppna sätt och genom att dela med dig av din kunskap och erfarenheter bidrar du till enhetens positiva utveckling. För att fungera bra i rollen behöver du ha en god analytisk förmåga och tycka om att lösa problem. Det är också en förutsättning i rollen som utredare att du kan uttrycka dig väl både skriftligt och muntligt på svenska och engelska.

Mer information
Vi tillämpar 6 månaders provanställning. Ansök genom att registrera din ansökan (personligt brev och CV) i vårt rekryteringssystem senast 14 februari 2016. Tillträde sker enligt överenskommelse. Urval och intervjuer kan ske löpande.

För mer information om jobbet är du välkommen att kontakta enhetschef Peter Norén på telefon 08-690  45 96. Har du frågor om rekryteringsprocessen är du välkommen att kontakta Victoria Wigren, HR-specialist telefon 08-690 45 19.

Fackliga kontaktpersoner är Elisabeth Perntz, SACO, telefon 08-680 44 44 och Magnus Gunnarsson, ST, telefon 08-690 44 11.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare: Vi har redan gjort vårt medieval och undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Individuell lönesättning.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-14
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Ekonomistyrningsverket

Adress
Ekonomistyrningsverket
Box 45316, 104 30 Stockholm
10430 Stockholm

Kontorsadress
Drottninggatan 89, Stockholm

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2640062

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Ekonomistyrningsverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Ekonomistyrningsverket: