IT-strateg till E-legitimationsnämndens kansli i Solna

Skatteverket / Datajobb / Solna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla datajobb i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Danderyd, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Solna, Sundbyberg, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

E-legitimationsnämnden är en myndighet med uppgift att stödja och samordna e-legitimeringar och e-underskrifter i den offentliga sektorns e-tjänster. Nämndens fokus är för närvarande att tillhandahålla eID2016 Övergångstjänst, att arbeta fram nästa version av tjänster för e-legitimeringar och e-underskrifter och att driva arbetet med att utländska e-legitimationer ska kunna erkännas i svenska offentliga myndigheters e-tjänster.

Nämnden leds av sex ledamöter som är utsedd av regeringen och det löpande operativa arbetet genomförs av ett kansli. Uppgifterna inom kansliet är av varierande slag som analysarbete, utvecklingsprojekt, kommunikationsaktiviteter, omvärldsbevakning, uppföljning och granskning.

Kansliet består av sex heltidstjänster och alla som arbetar på kansliet är formellt anställda av Skatteverket.

Dina arbetsuppgifter som IT-strateg innebär att leda och driva arbetet avseende tekniska specifikationer och processer. Din roll är självständig och varierande och i den ingår bl.a. att ta fram, vidareutveckla och förvalta de tekniska miljöerna inom myndigheten. Du har en arbetsledande funktion över konsulter och arbetet kräver att du kan samarbeta och föra dialog med, samt förankra förslag hos andra berörda offentliga och privata aktörer. Därför är det viktigt att du är skicklig på att kommunicera och duktig på förklara komplicerade tekniska frågor för icke-tekniker. Du kommer vidare att behöva balansera olika intressen, samtidigt som det åligger dig att fatta beslut med självförtroende och pondus.

Du har budgetansvar inom ditt ansvarsområde i samråd med kanslichefen. I ditt arbete ingår också att aktivt omvärldsbevaka utvecklingen inom elektronisk identifiering och underskrift.

E-legitimationsnämnden är en relativt ny myndighet verksam inom ett område i snabb utveckling, vilket kommer prägla arbetet. Arbetsuppgifterna kommer att vara varierande och växla mellan strategiska och operativa frågor. För att trivas hos oss bör du därför stimuleras av att arbeta i ett litet team och snabbt kunna planera och prioritera om när förutsättningarna förändras.

Vi erbjuder dig en arbetsplats

• med samhällsviktiga, intressanta och utvecklande arbetsuppgifter
• som är till nytta för medborgare och företag
• med öppenhet, respekt, gott bemötande och mångfald
• som stimulerar till kreativitet, lärande och utveckling
• med en god balans mellan arbete och fritid.

Vi söker dig som

• har akademiskutbildning inom IT-infrastruktur, systemvetenskap eller motsvarande erfarenhet
• har erfarenhet från strategiskt arbete inom IT alternativt från verksamhetsutveckling med koppling till det tekniska området
• har erfarenhet av framtagning av regelverk och policy
• har erfarenhet av leverantörskontakter och upphandlingsarbete
• har erfarenhet av IT-arkitektur
• har erfarenhet av att självständigt ta fram modellbeskrivningar
• har goda kunskaper i svenska och engelska
• är kommunikativ och kreativ
• är mål- och resultatinriktad
• är strukturerad och självgående
• är bra på att samarbeta
• är pragmatisk och flexibel
• är mångsidig och operativ
• har god förmåga att leda andra.

Det är meriterande om du har arbetslivserfarenhet av elektronisk identifiering och underskrift.

Du måste vara svensk medborgare eftersom arbetsuppgifterna inom anställningen är placerade i säkerhetsklass. Vi kommer att göra en säkerhetsprövning enligt säkerhetsskyddslagen (1996:627).

När vi anställer lägger vi stor vikt vid personliga egenskaper och förmågor.

Mer information finns på www.elegnamnden.se

Välkommen med din ansökan till oss!

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Publiceringsdatum
2016-08-10

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-24
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Eva Ekenberg, kanslichef 010-574 87 25
Susanne O'Konor, facklig kontaktperson Saco 010-574 85 55
Jan-Erik Åberg, facklig kontaktperson ST 010-574 89 75
Helene Hedin, HR-konsult 010-574 82 97

Företag
Skatteverket

Adress
Skatteverket
17194 Solna

Kontorsadress
17194 Solna

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2985837

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: