IT-arkivarie/kommunarkivarie
Varbergs kommun, Kommunledningskontoret / Arkivariejobb / Varberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
Visa alla arkivariejobb i Varberg,
Falkenberg,
Kungsbacka,
Halmstad,
Mölndal eller i
hela Sverige Visa alla jobb hos Varbergs kommun, Kommunledningskontoret i Varberg Varbergs kommun har en vision: år 2025 ska vi vara Västkustens kreativa mittpunkt. På vägen dit ska mycket hända. Var du än bor i Varberg finns havet, bokskogen, landsbygden, staden och kulturen inom räckhåll. Varberg har en fin stadskärna, goda kommunikationer och en intressant historia. Varbergs kommun har drygt 61 000 invånare och en stadig befolkningstillväxt. Kommunen står inför flera spännande satsningar där bostäder, kommunikation och fritidsaktiviteter är i fokus. I dag är cirka 4 500 anställda och nu behöver vi fler medarbetare för att kunna förverkliga visionens verksamhetsidé. Vi ska förenkla människors vardag och inspirera dem att uppnå sina drömmar.
Kommunarkivet sorterar under kommunkansliet och har till uppgift att vara ett stöd i arkivfrågor åt kommunstyrelsen som arkivmyndighet och övriga myndigheter och kommunala bolag. På kommunkansliet finns också kommunikationsenhet, expedition och nämndadministration.
Publiceringsdatum2016-01-25ArbetsuppgifterVarbergs kommun söker nu en driftig kommunarkivarie som kan hjälpa till att modernisera kommunens arkiv- och dokumentarbete. I din roll kommer du att arbeta såväl operativt som strategiskt och ha ansvar för kommunarkivet i Varbergs kommun. Tjänsten är placerad på kommunkansliet som organisatoriskt tillhör kommunledningskontoret.
Du kommer tillsammans med vår kommunarkivarie att:
• Vara drivande och delta som expert i införandet av e-arkiv i kommunen
• Ansvara för tillsyn enligt arkivlagen, utföra gallringsutredningar samt ha huvudansvar för kommunarkivets bestånd
• Vårda arkivbeståndet i kommunarkivet samt främja dess tillgänglighet och användning i kulturell verksamhet och forskning
• Ge kommunens myndigheter råd och stöd i arkivfrågor
• Ansvara för intern utbildning i arkiv- och dokumenthantering
• Delta i arbetet med att utveckla rutiner för elektronisk ärendehantering
• Utarbeta och uppdatera styrdokument inom arkivområdet
• Omvärldsbevakning och deltagande i olika nätverk
KvalifikationerVi vill att du har en högskoleutbildning med examen som omfattar minst 60 hp arkivvetenskap. Tidigare erfarenhet av arkivverksamhet är ett krav. Du har erfarenhet av att ordna och förteckna arkiv samt är väl förtrogen med de lagar och föreskrifter som finns på området och kan arbeta självständigt. Vi ser gärna att du har erfarenhet och intresse av att driva utvecklings- och förändringsarbete inom arkivområdet. Önskvärt är att du har kunskaper om processorienterade dokumenthanteringsplaner och e-arkiv. I Halland pågår ett omfattande arbete kring e-arkiv och kommunarkivarierna kommer att vara delaktiga i detta arbete och ansvariga för att driva denna fråga framåt i kommunen.
Som person är du kommunikativ, pedagogisk, har en mycket god samarbetsförmåga och intresse för att arbeta i en miljö som präglas av utveckling och förändring.
Vi ser gärna att du har några års erfarenhet från liknande befattning inom offentlig sektor.
ÖVRIGT
Inför denna rekrytering har vi noggrant valt vilka annonsplatser vi vill annonsera i och undanber oss därför kontakt med annonsörer och bemanningsföretag!
Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning
ErsättningEnligt avtal.
Så ansöker duSista dag att ansöka är 2016-02-14
Ange följande referens när du ansöker: A534808
Klicka på denna länk för att göra din ansökanKontaktHenrik Lundahl, Kanslichef 0340-88114, 072-968 81 14
henrik.lundahl@varberg.seMarcus Andersson, Utvecklingsstrateg 0340-697194, 070-291 7102
marcus.andersson@varberg.seFöretagVarbergs kommun, Kommunledningskontoret
AdressVarbergs kommun, Kommunledningskontoret
Engelbrektsgatan 15
43280 VARBERG
Kontorsadress43280 Varberg
Övriga kontaktuppgifter Jobbnummer 2632039
Observera att sista ansökningsdag har passerat.