Intern informationssamordnare tillika bibliotekarie - Svea Hovrätt - Bibliotekariejobb i Stockholm
Intern informationssamordnare tillika bibliotekarie
Svea Hovrätt / Bibliotekariejobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla bibliotekariejobb i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Lidingö
Visa alla jobb hos Svea Hovrätt i Stockholm

Intern informationssamordnare tillika bibliotekarie

Arbetsplatsbeskrivning

Svea hovrätt är landets största hovrätt med drygt 300 anställda. Hovrättens lokaler är vackert belägna på Riddarholmen centralt i Stockholm. Organisatoriskt består hovrätten av åtta dömande avdelningar och en administrativ enhet. Sex av avdelningarna är allmänna avdelningar (brottmål och tvistemål) medan två av avdelningarna är specialiserade (miljö-, plan och bygg- samt fastighetsrätt respektive immaterial-, marknadsförings- och konkurrensrätt, omfattande tvistemål, skiljemannarätt samt hyresrätt).

Svea hovrätts bibliotek är ett välskött specialbibliotek med inriktning mot juridik. Bibliotekets uppgift är att informera om, vägleda till och tillhandahålla relevant information för domstolens verksamhet, dvs. lagar och förordningar, utredningar, riksdagstryck, lagkommentarer, praxis, litteratur m.m., såväl svensk som internationell.

Publiceringsdatum
2016-10-12

Dina arbetsuppgifter
Svea hovrätt är en kunskapsorganisation som vill utveckla förutsättningarna för att förmedla information inom domstolen. Vi söker därför dig som vill arbeta med hovrättens interna informationsförsörjning. Det innebär bl.a. att du genom egen omvärlds- och mediebevakning löpande uppmärksammar och i bearbetat format informerar hovrättens medarbetare i frågor som påverkar domstolen. Det kan handla exempelvis om att i god tid inför en viktig lagändring sammanställa det material som domarna behöver. Informationsresurserna ska kunna tillhandahållas i såväl tryckt som digital form och verksamheten ska kännetecknas av kvalitets- och kostnadsmedvetenhet. Du kommer även att arbeta med hovrättens intranät och att utveckla formerna för domstolens interna informationsverksamhet.

Ditt arbete i biblioteket kommer också att bestå av de övriga arbetsuppgifter som förekommer på ett mindre specialbibliotek, bl.a. litteratur- och informationssökning, post- och tidskriftshantering, inköp och katalogisering, hantera leverantörskontakter, avtalsbevakning samt bokvård. En viktig arbetsuppgift är att ge domstolens medarbetare stöd och service i samband med informationssökning och att sörja för att de har relevant utbildning i bibliotekets elektroniska resurser.

Arbetet är fritt och självständigt och ger goda möjligheter till kompetensutveckling.

Kvalifikationer
Vi söker i första hand dig som har examen i biblioteks- och informationsvetenskap eller annan motsvarande akademisk utbildning samt har erfarenhet av arbete i en juridisk miljö. Du ska ha dokumenterad erfarenhet av arbete med modern informationsteknik och ha mycket god pedagogisk förmåga.

Du är van vid katalogisering, gärna med erfarenhet av Mikromarc, och informationsförsörjning. Erfarenhet av arbete i specialbibliotek är meriterande, liksom studier i juridik. Vi lägger stor vikt vid att du har en utpräglad känsla för service samt är initiativtagande och kreativ. Du har ett tydligt kundfokus och utvärderar varje handling och beslut utifrån hur kunden kommer att påverkas och arbetar ständigt med att förbättra kvaliteten på tjänster och interna processer. Du har mycket god förmåga att förmedla information såväl skriftligt som muntligt och är genuint intresserad av detta. Vidare bör du ha ett positivt förhållningssätt, vara effektiv och ordningsam. Vi lägger stor vikt vid personliga egenskaper vid tillsättning av tjänsten.

Till bemannings- och rekryteringsföretag och till dig som är försäljare

Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Tillsvidare
Heltid
Vi tillämpar sex månaders provanställning

Tillträde
Efter överenskommelse

Ersättning
Fast månads- vecko- eller timlön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-11-03
Referensnummer: 2016/903
Välkommen att söka genom att göra en digital ansökan:
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Helene Stambeck, Personalchef, 08-561 671 45, helene.stambeck@dom.se

Facklig kontakt
Rakel Granditsky Hökeberg (Saco-S), 08-561 672 73

Företag
Svea hovrätt

Adress
Svea hovrätt
Box 2290
10317 STOCKHOLM

Kontorsadress
Birger Jarls torg 16

Övriga kontaktuppgifter
Telefonnummer: 08-56167000
Faxnummer: 08-219327

Jobbnummer
3101215

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Svea Hovrätt: