Integrationssamordnare arbetsmarknadsenheten Mjölby kommun

Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning / Personaltjänstemannajobb / Mjölby
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla personaltjänstemannajobb i Mjölby, Boxholm, Vadstena, Motala, Haninge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning i Mjölby

Vår kommun är expansiv med strax över 26.000 invånare. Vi har nära till varandra och nära till resten av världen, kommunikationerna är utmärkta. Mjölby kommuns vision sammanfattas i en slogan: "Världsvan och hemkär". "Världsvan" står för öppenhet, nytänkande, vilja att växa och tro på framtiden. "Hemkär" står för stolthet och glädje över hembygden. Hos oss är det enkelt att leva ett gott liv.

Vill du veta mer om oss?
Besök oss på www.mjolby.se

Arbetsmarknadsenheten arbetar i nära samverkan med Arbetsförmedlingen, Försäkringskassan, Migrationsverket, övriga myndigheter och förvaltningar internt i kommunen. Enheten ska bidra till att stärka individens möjligheter att komma in på arbetsmarknaden och arbeta med en god integration av nyanlända. Alla insatser ska konsekvent matchas mot arbetsmarknadens behov.
Centralt i allt arbete är tydliga resultat. Arbetsmarknadsenheten ska lyssna in vad varje enskild människa vill med sitt liv, för att sedan finna de vägar som behövs för att individen ska uppnå sitt mål. Det handlar om enhetens organisation och arbetssätt men också om samverkan, bemötande, tillit och om att ta människors idéer på allvar. För att uppnå resultat krävs goda strukturer, aktivt agerande och handlingskraft.
Arbetsmarknadsenheten har fyra huvudsakliga ansvarsområden: vägledning/sysselsättning, integration, studie- och yrkesvägledning samt administration. Enheten har ett eget integrationsteam bestående av Integrationsstrateg, Arbetskonsulent inriktning studier och Arbetskonsulent inriktat sysselsättning. Teamet jobbar i nära samverkan med övriga medarbetare inom kommunen och externa samverkan partners.

Publiceringsdatum
2016-01-22

Arbetsuppgifter
Vi söker nu en integrationssamordnare som aktivt vill vara med och utveckla kommunens mottagande, bosättning och etablering av nyanlända invandrare samt vara med och skapa Sveriges bästa integrationsarbete.

I rollen som integrationssamordnare har du ett helhetsansvar för mottagande, bosättning och etablering av nyanlända invandrare. I arbetet ingår praktiskt mottagande, kartläggning av individens resurser och intressen, handläggning, utredning samt att koordinera och följa upp insatser. Du samverkar med en rad olika aktörer som till exempel Försäkringskassan, Arbetsförmedlingen, Migrationsverket och andra myndigheter samt frivilligorganisationer gällande integrationsfrågor, detta för att säkerställa att de nyanlända får en väl fungerande introduktion i kommunen.

I din roll som integrationssamordnare ingår också att ha information om de ersättningsformer som finns att tillgå, men även att omvärldsbevaka och samverka med andra kommuner.
Du bygger ett gott samarbete med föreningsliv, företagarföreningen och enskilda företag för att ge möjlighet till praktik och arbete. I rollen ingår att samordna och hålla i föreläsningar och informationsmöten för nyanlända, kommunens verksamheter, medborgarna och näringslivet. Målet med arbetet är att majoriteten av de nyanlända ska vara självförsörjande efter etableringstiden.

Kvalifikationer
Vi söker dig som är samhällsvetare, beteendevetare eller har annan högskoleutbildning som arbetsgivaren bedömer likvärdig.
Du har tidigare arbetslivserfarenhet inom flyktingmottagning, integration och socialt arbete. Du har god kännedom om gällande lagstiftning inom området och goda kunskaper om journalföring och dokumentation. Du har goda kunskaper om det svenska samhället, socialförsäkringssystemet och integrationsfrågor. Du har kunskap om överenskommelser kring mottagandet av nyanlända och kan ge handledning, rådgivning och fortbildning till personalgrupper och enskilda i frågor om flyktingmottagning och integration.
Du är van vid att arbeta i olika verksamhetssystem och har goda kunskaper i Officepaketet. Det är meriterande om du har arbetat i Accorda.

Du pratar och skriver svenska flytande, och har mycket goda språkkunskaper i engelska. Ytterligare språkkunskaper är meriterande. Kunskaper om andra kulturer är också meriterande. B-körkort är ett krav.

Vid sidan av kraven på kompetens och erfarenhet lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper. Som person är du noggrann, självständig, resultatinriktad, handlingskraftig samt ser möjligheter snarare än hinder. Du har god social kompetens och vana att samarbeta med andra. Du har god förmåga att organisera och analysera ditt arbete.

Vi värdesätter de kvaliteter som mångfald och jämn könsfördelning tillför verksamheten och ser därför sökande med olika bakgrund och livserfarenhet till tjänsten.

ÖVRIGT
Mjölby kommun tillämpar rökfri arbetstid.

Vi undanber oss all extern rekryterings- och annonseringshjälp i samband med denna annons.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde snarast eller enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-02-16
Ange följande referens när du ansöker: 112
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Azadeh Pendari, Arbetsmarknadschef 0142-851 18 azadeh.pendari@mjolby.se

Företag
Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Adress
Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning
Burensköldsv. 11
59580 MJÖLBY

Kontorsadress
59580

Jobbnummer
2629482

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Mjölby kommun, Kommunstyrelsens förvaltning: