Inköpskoordinator till inköpsenheten i Täby kommun

Poolia Sverige AB / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Poolia Sverige AB i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige

Till inköpsenheten söker vi dig som vill utveckla och förbättra den offentliga affären i Täby kommun tillsammans med dina kollegor på inköpsenheten och verksamheterna.

Publiceringsdatum
2023-12-19

Om tjänsten
Du kommer ingå i den centrala inköpsenheten som är organiserad inom ekonomiavdelningen. Inköpsenheten består idag av 13 medarbetare samt inköpschef. Tjänsten som inköpskoordinator kommer att utöka enheten och ge oss möjlighet att lägga större fokus på det operativa inköpet. Inköpsenheten arbetar kategoristyrt för att möjliggöra kostnadseffektiva inköp och därigenom bidra till effektiva verksamheter med hög kvalitet och god ekonomisk hushållning.

I din roll som inköpskoordinator kommer du att lägga stort fokus på aktiviteter som kan underlätta för kommunens beställare att göra rätt. Du kommer vara enhetens förlängda arm för att nå ut med information och säkerställa att den information som finns är tillgänglig och korrekt.

Det pågår ett arbete med att öka kontrollen och inköpsstyrningen i kommunen och inköpsutbildningar av beställare genomförs. Du kommer att bidra till fortsatt utveckling och kontinuerligt arbeta för att höja inköpsmognaden i kommunen.

Dina arbetsuppgifter i huvudsak
Arbeta proaktivt med att åstadkomma en hög inköpsmognad i kommunen.
Löpande hantera frågor från beställare och leverantörer samt agera rådgivande inom ramen för det operativa inköpet.
Ansvara för uppdatering/administration av inköpsdatabaser och elektroniska system för inköp.
Bistå verksamheterna vid operativa inköpsfrågor och vara ett stöd vid direktupphandling och avrop från ramavtal.
Analysera och sammanställa statistik avseende kommunens inköp.
Delta i och bidra till inköpsenhetens utvecklingsarbete.
Identifiera förbättringsmöjligheter för att addera mervärde i inköpsprocessen.

Vem är du?
Vi söker dig som har en för tjänsten relevant eftergymnasial utbildning inom ekonomi, inköp, logistik, statsvetenskap, juridik eller liknande alternativt motsvarande kompetens förvärvad på annat sätt.

Du har även:
• Minst tre års dokumenterad arbetslivserfarenhet från arbete inom inköp eller närliggande områden.
• Vana av att använda IT-verktyg, framför allt goda kunskaper i Office-paketet.
• Kunskap om inköpsprocesser och grundläggande förståelse för ekonomi och affärsprinciper.
• Du behärskar svenska språket väl, i både tal och skrift.

Det är meriterande om du har erfarenhet av att använda inköpssystem och databaser, erfarenhet av arbete från offentlig sektor, erfarenhet av projektledning samt god kännedom om lagen om offentlig upphandling (LOU).

Då arbetet innebär många kontakter, ställer detta stora krav på att du har god förmåga att kommunicera, samarbeta, skapa förtroende samt att du är serviceinriktad.

För att lyckas i rollen bör du vara van att hantera kontakter med beställare i organisationen och leverantörer. Du drivs av att söka information, hantera information samt tillgängliggöra den på ett enkelt och tydligt sätt. Du trivs med att arbeta självständigt och är en bra kommunikatör. Du är inte rädd för att ta initiativ till att driva arbetet framåt.

Vidare är du ansvarsfull och noggrann med detaljer samtidigt som du har förmåga att se helheten. Du har vana av och tycker att det är roligt att skapa ordning och reda och att administrera och hantera information.

För att lyckas i rollen behöver du ha ett strukturerat, flexibelt, analytiskt och lösningsorienterat arbetssätt.
Vid denna rekrytering lägger vi stor vikt vid dina personliga egenskaper, då de är avgörande för hur du kommer att lyckas i din roll.

Om verksamheten
Täby är en av Sveriges mest välskötta kommuner med stor valfrihet, välfärdstjänster av hög kvalitet, attraktivt näringslivsklimat och stabil ekonomi. Skolorna i kommunen uppvisar toppresultat, förskolorna erbjuder en trygg och stimulerande miljö och vid kommunens äldreboenden är nöjdheten stor. Läget är attraktivt med närhet till både Stockholm och Arlanda, samtidigt som tillgången till skog, hav och strövområden ger möjlighet till naturupplevelser och rekreation.

Täby utvecklas med nya attraktiva och trygga miljöer och genom att befintliga områden vidareutvecklas - hållbart, med omsorg om kulturarv och där större sammanhängande grönområden värnas. Halva Täby ska vara grönt och hela Täby hållbart. Trafik och infrastruktur ska fungera i vardagen och utvecklas för framtiden.

På kommunledningskontoret finns de centrala ledningsresurserna och det administrativa stödet till kommunens verksamhetsområden som till exempel ekonomi, utredning, HR och kommunikation. Vi samordnar och driver övergripande utveckling och ansvarar för strategier, riktlinjer och verktyg.

Inköpsenheten verkar för en strategisk och hållbar hantering av kommunens resurser genom en effektiv inköpsprocess där leverantörsdialog, behovs- och marknadsanalys samt avtalsförvaltning ska ha en central roll. Vårt uppdrag är att i samverkan med verksamheterna säkerställa att anskaffningar sker affärsmässigt enligt gällande lagstiftning och kommunens mål och riktlinjer. Vi arbetar faktabaserat och tvärfunktionellt tillsammans med verksamheterna för att skapa effektivitet och största möjliga affärsvärde för kommunen.

Täby kommun erbjuder
Förutom ett intressant, utmanande och meningsfullt arbete erbjuder vi också en arbetsplats med en positiv anda samt service och bemötande i fokus.
På vår hemsida www.taby.se kan du läsa mer om våra förmåner och hur det är att arbeta i Täby kommun.

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "70268".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Poolia Sverige AB (org.nr 556426-7655), http://www.poolia.se

Arbetsplats
Poolia Office Professionals AB

Kontakt
Nele Turemark
nele.turemark@poolia.se

Jobbnummer
8339910

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Poolia Sverige AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Poolia Sverige AB: