Inköpskontoret söker affärsdriven jurist

Luleå kommun, Inköpskontoret / Administratörsjobb / Luleå
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Luleå, Boden, Piteå, Kalix, Älvsbyn eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Luleå kommun, Inköpskontoret i Luleå

Luleå förenar storstadens utbud med småstadens närhet. En hållbar kuststad i ständig utveckling med nytänkande näringsliv, universitet med forskning i världsklass, positivt samarbetsklimat och en naturnära livsmiljö som ger det bästa av alla årstider.

Är du jurist och gillar ständiga förbättringar, att ta ansvar för helheten och jobba för hållbara affärer på ett enkelt sätt?

Då kanske du är Luleå kommuns nya jurist med särskilt fokus på offentliga affärer?

Luleå kommun köper årligen in varor, tjänster och entreprenader för ca 2 miljarder kronor per år. Nu söker vi en affärsdriven jurist till kommunledningsförvaltningens inköpskontor med ansvar för de juridiska delarna av inköpsprocessen. Tjänsten är ny och det finns stort utrymme för påverkan på tjänstens utformning.

Utöver dina tidigare erfarenheter och kunskaper värdesätter vi framåtanda, samarbetsförmåga och social kompetens - då vi tror att det är egenskaper som gör att du kommer att trivas bra hos oss.

Du kommer att ingå i ett engagerat, socialt och drivet team som arbetar med intressanta uppdrag i en spännande miljö.



Publiceringsdatum
2018-02-06

Arbetsuppgifter
Som affärsjurist arbetar du med att bedöma juridiska och kommersiella risker och konsekvenser samt bidrar till att addera värde i våra upphandlingar och avtal. Du agerar som kvalificerad rådgivare i upphandlings- och avtalsfrågor och har ett gott samarbete med inköpskontorets medarbetare och övriga verksamheter. Du kommer att skriva, förhandla och granska upphandlingar och avtal tillsammans med våra upphandlare och övriga kompetenser. Det är också ditt ansvarsområde att hantera överprövningar, tvister och sekretessprövningar.

Du arbetar med juridiska frågor inom offentlig upphandling, avtalsrätt, leasing, offentlighets- och sekretesslagen samt arbetsrätt och övriga frågor som uppstår i inköps- och affärsprocessen.

I arbetet ingår också att bevaka rättsutvecklingen inom inköpsområdet och ta de initiativ som behövs för att utveckla våra inköp. Det ingår också att informera och utbilda inköpsorganisationen i juridiska frågor.

Tjänsten innebär också att du kommer att bli tilldelad egna upphandlingar som du planerar, driver och genomför som projektledare.

Hos oss kommer du att:
• Granska och godkänna upphandlingar och avtalsvillkor samt analysera juridiska texter
• Ansvara för upphandlings - och avtalsmallar i vårt upphandlingssystem
• Formulera och följa upp arbetsrättsliga villkor i våra upphandlingar och avtal
• Hantera överprövningar och tvister
• Förbereda och delta i avtalsförhandlingar med anbudsgivare och leverantörer
• Ge rådgivning i konstruktion och tolkningar av avtal och upphandlingar
• Skapa och utföra utbildningar internt inom upphandlingsjuridik
• Utföra egna upphandlingar i rollen som projektledare



Kvalifikationer
Vi söker dig med juristexamen eller motsvarande utbildning inom affärsjuridik, gärna med erfarenhet av tidigare upphandlingsjuridiskt arbete eller annat juridiskt arbete inom offentlig sektor. Du har god kunskap om lagen om offentlig upphandling samt övriga lagar och regelverk som styr offentlig upphandling. Det är meriterande med tidigare notarietjänstgöring från förvaltningsrätt.

Du är trygg i din profession och arbetar effektivt, ofta självständigt, och har förmågan att prioritera utan att ge avkall på noggrannheten. Som person är du prestigelös, med god kommunikations- och samarbetsförmåga. Det svenska språket behärskar du mycket väl i både tal och skrift. Du kan strukturera komplicerade frågor och kommunicera lösningar på rättsliga frågeställningar på ett tydligt sätt, såväl muntligt som skriftligt. Att leverera god service och ett bra bemötande ser du som en självklarhet. Du har ett stort intresse för samhällsfrågor, och tycker att det är stimulerande att arbeta i en politiskt styrd organisation. Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Vi är måna om våra medarbetare och hoppas att du ska trivas hos oss, välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi erbjuder en trivsam arbetsmiljö, stimulerande arbetsuppgifter och tillämpar rökfri arbetstid. För att arbeta hos oss ska du dela Luleå kommuns gemensamma värdegrund där Engagemang, Ansvarstagande och Kompetens är ledorden.

Vi strävar efter en jämn könsfördelning och ser mångfald som en styrka, vi välkomnar medarbetare med olika bakgrund och arbetar för att våra arbetsplatser ska vara tillgängliga för alla. Luleå kommun ser heltid som en rättighet deltid som en möjlighet. Det är meriterande om du har kunskaper i finska, samiska och/eller meänkieli eftersom dessa nationella minoritetsspråk är vanligt i våra verksamheter.

Vi undanber oss alla erbjudanden om jobbannonsering och rekryteringshjälp, Luleå kommun har ett kommunövergripande förhållningssätt och har avtal som samordnas av personalkontoret.

Tips!
Följ oss på Facebook - Jobba i Luleå kommun
Alla våra lediga jobb finns på lulea.se/ledigajobb

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse. Urval och intervjuer kommer att ske löpande.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2018-02-25
Ange följande referens när du ansöker: A751201
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Emma Breheim 0920-45 31 40
Josefine Barsk 0920-45 61 05
Åsa Flemström 0920-453124

Företag
Luleå kommun, Inköpskontoret

Adress
Luleå kommun, Inköpskontoret
Rådstugatan 11, 97185 Luleå
97185 LULEÅ

Kontorsadress
Rådstugatan 11 LULEÅ

Jobbnummer
3948941

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Luleå kommun, Inköpskontoret

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Luleå kommun, Inköpskontoret: