Inköpare till Polismyndigheten, placering Stockholm

Polismyndigheten / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu en inköpare som vill vara i händelsernas centrum och har en stor drivkraft. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
Beskrivning av arbetsplats
Polismyndighetens ekonomiavdelning har som uppdrag att utforma och driva myndighetens strategiska styrning och uppföljning som fastställer vad myndigheten ska uppnå för resultat och effekter. Avdelningen fördelar ekonomiska medel för att verksamheten ska kunna nå beslutad riktning och följer upp att medlen används på ett effektivt och hållbart sätt.
Vi säkerställer också en rad andra förutsättningar för att polisen ska kunna nå sina mål, t ex. genom att möta verksamhetens behov av ändamålsenliga lokaler samt material och utrustning. Vi tillhandhåller service inom områdena lokalvård, fordonsservice och drift av polisutbildningar vid lärosätena. Vi samordnar också Polismyndighetens miljöledning samt ansvarar för myndighetens nationella fordonsförsörjning och interna trafiksäkerhetsarbete.
Inköpsenheten, som ingår i ekonomiavdelningen, ansvarar nationellt för att säkerställa Polismyndighetens försörjning av varor, tjänster och byggentreprenader, exklusive IT-området. Det innebär att vi styr, stödjer och utvecklar myndighetens inköpsverksamhet och utifrån ett kategoribaserat strategiskt inköpsarbete planerar, anskaffar och följer upp myndighetens avtal och leverantörer. Inom vårt ansvarsområde ingår dessutom myndighetens materielförsörjning, centrala lager och användning av E-handel. Polismyndighetens årliga anskaffningsvolym är 8 miljarder kronor. Under de senaste åren har vi genomfört ett omfattande förändringsarbete i syfte att skapa förutsättningar för en ändamålsenlig inköpsorganisation, robusta försörjningskedjor samt en effektiv användning av myndighetens resurser. Som en del av detta arbete, och i samverkan med myndighetens övriga verksamheter, pågår successivt ett införande av kategoristyrning som metod för inköpsarbetet.
Vi är ca 100 medarbetare med en geografisk spridning över landet där merparten har sin placering i Stockholm, Göteborg, Malmö, Linköping och Umeå. Kopplat till enheten finns även en beställarorganisation med cirka 1 200 lokalt anställda medarbetare.
Vi söker inköpare bl.a. till gruppen Fordon och fartyg. Inom gruppen Fordon och fartyg ingår kategorier som omfattar köp av alla fordonsslag på land, vatten och i luften samt tillhörande tjänster. Det kan bli aktuellt med rekrytering även till andra kategorier.

Publiceringsdatum
2024-02-23

Dina arbetsuppgifter
Vill du vara med på en spännande resa mot att implementera strategiskt inköpsarbete och kategoristyrning som utvecklingsmodell inom Polismyndigheten, är detta rätt tjänst för dig.
Som Inköpare ska man kunna ta ansvar för genomförandet av en hel- eller delar av avrops- eller inköpsprocess som styr mot gällande strategier, från att behov uppstår till att avtalet avslutas. Det innefattar att initiera och vidmakthålla kontakter med interna och externa intressenter under avtalets hela livscykel. Uppdragen är både korta och långa och sker i nära samarbete med verksamheten. Du deltar också i det strategiska inköpet genom att själv aktivt arbeta med spend- och avtalsanalys, delaktig i avtalsförvaltning tillsammans med övriga inköpare, strategiska inköpare och kategoriledare i gruppen inom dess olika kategoriområden.
Du arbetar även med affärsrelaterad och kommersiell uppföljning, inklusive avtalstolkning. För att nå enhetens mål driver du tillsammans med dina kollegor arbetet med att effektivisera och rättssäkra myndighetens inköp genom utvecklad E-handel. Arbetet bedrivs med flera uppdrag parallellt.
Arbetsuppgifter är i huvudsak ovan, men andra uppgifter kan också förekomma.

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har avslutat:
minst 2 års relevant högskoleutbildning alternativt 2 årig yrkesutbildning inom inköp eller motsvarande inriktning

Du ska ha:
erfarenhet av inköpsarbete inom privat eller offentlig sektor
god förmåga att uttrycka dig på svenska, såväl i tal som i skrift

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
Marknads-och verksamhetskännedom inom någon/några av kategorierna som nämns i arbetsplatsbeskrivningen ovan.
Grundläggande kunskaper om affärsprocesser - krav, leverans, reklamation, sanktioner, kostnad, e-handel/beställningsprocesser
Grundläggande kunskaper om strategiskt inköp/kategoristyrt inköp
God kunskap om LOU och kunskap inom affärsjuridik
Erfarenhet av spendanalys och avtalsuppföljning

Dina personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på din förmåga att driva dina arbetsuppgifter framåt. Du är en god problemlösare genom din förmåga att analysera och bryta ner problem. Vi söker dig som är driven, serviceinriktad och initiativrik samt har en god kommunikativ förmåga. Rollen som inköpare ställer krav på att du kan arbeta självständigt samtidigt som du har god samarbetsförmåga.
Slutligen ser vi att du trivs i en flexibel arbetsmiljö, du anpassar ditt förhållningssätt till nya situationer och ser möjligheter.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Du agerar i enlighet med polisens medarbetarpolicy där du företräder Polismyndigheten och stärker förtroendet hos allmänheten. Du har förmåga att kombinera effektivitet, engagemang och tillgänglighet i arbetet.
Övrig information
Placeringsort: Stockholm
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 8 mars 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
För fullständig annons se: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/lediga-jobb/inkopare-till-polismyndigheten-placering-stockholm-/
Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på polisen.se
Varmt välkommen med din ansökan!
Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076), http://www.polisen.se

Arbetsplats
Stockholm

Kontakt
Rekryterande chef
Susan Sahlin
susan.sahlin@polisen.se

Jobbnummer
8492006

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: