Inköpare som vill göra skillnad på riktigt

Polismyndigheten / Inköpar- och marknadsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla inköpar- och marknadsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten i Stockholm, Solna, Södertälje, Sigtuna, Uppsala eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Till vår grupp Inköp och avtal söker vi nu en inköpare som är engagerad, prestigelös och serviceminded. Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.
I dagsläget består IT-avdelningen av cirka 1 000 medarbetare som tillsammans sköter drift, säkerhet, utveckling, underhåll och inköp av IT-stödet till myndighetens alla olika verksamhetsområden. Vi samverkar även i tekniska frågor och upphandlingar med andra rättsvårdande myndigheter inom landet samt bidrar aktivt till det rättsvårdande arbetet inom EU. Inom Polismyndigheten köper vi årligen produkter och tjänster inom IT-området för omkring 2 miljarder kronor vilket uppgår till ungefär 30% av myndighetens totala inköpsvolym.
Sektionen it-inköp består av tre grupper som har som uppdrag att aktivt verka för en effektiv nationell inköpsprocess inom IT-området och för att vidare utveckla metoder, kompetens och arbetssätt avseende strategiskt inköp. Som anställd på IT-avdelningen är du delaktig i ett viktigt samhällsuppdrag med många spännande verksamhetsområden och en möjlighet att göra skillnad på riktigt. Hos oss har du möjlighet att arbeta både med flexibla arbetstider och med möjlighet att arbeta på distans några dagar per vecka. Vi har goda förutsättningar för att utöva friskvård då vi har fri tillgång till gym, sporthall samt utrymme för återhämtning i våra lokaler. Som anställd hos oss har du även möjlighet att träna en timme i veckan på betald arbetstid. Vårt kontor är beläget i centrala Stockholm med mycket goda kommunikationsförbindelser.
Andra förmåner finner du här: https://polisen.se/jobb-och-utbildning/jobba-hos-polisen/det-har-erbjuder-vi/

Publiceringsdatum
2023-05-26

Dina arbetsuppgifter
Vi söker nu dig som vill arbeta som inköpare i en bred och varierad roll. I arbetet kommer du att arbeta tvärfunktionellt i nära samarbete med både medarbetare inom den egna sektionen men även med specialister och produktägare inom IT-verksamheten. I rollen kommer du både arbeta individuellt under eget ansvar och arbeta i grupp. Rollen kräver att du är prestigelös då du kommer att arbeta med gruppens samtliga förekommande uppgifter samt att du drivs av att vilja utvecklas och vill vara med och utveckla funktionen vidare.
Som inköpare hos oss innebär det bland annat att du:
Samordnar och handlägger beslutsunderlag inför att ett inköp ska genomföras
Handlägger ärenden vid önskad avtalsförändring och utreder möjlighet att göra ändring i aktuellt avtal samt upprättar handling som reglerar aktuell förändring
Upprättar leverantörskontakter i samband med inköp
Aktivt arbete med avtalsförvaltning och leverantörsuppföljning
Sammanställer data till rapporter av olika slag
Genomför ekonomisk analys av externa samarbetsparter
Kategoriserar genomförda inköp samt analyserar inköpsmönster (spendanalys)
Arbetar aktivt med leverantörsutveckling
Vägleder och ger service i frågor om inköp till produktägare och övrig verksamhet
Identifierar och driver förbättringsaktiviteter inom det egna verksamhetsområdet

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
Minst två års utbildning inom inköp, upphandling, avtalsförvaltning eller annan motsvarande erfarenhet som Polismyndigheten bedömer relevant för arbetsuppgifterna
Minst tre års erfarenhet från att ha arbetat som inköpare, inköpsansvarig, upphandlare, inköpskoordinator, avtals- eller inköpscontroller alternativt annan roll som Polismyndigheten bedömer likvärdig
Erfarenhet av arbete med hela inköpsprocessen, från att behov uppstår till att avtal tecknas
Erfarenhet av ärendehanterings- och/eller inköpssystem
Vana av att läsa och förstå avtal
Erfarenhet av avtalsförvaltning
Vana att driva förändringsarbete
En god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift, på både svenska och engelska

Anställningen kräver svenskt medborgarskap
Det är meriterande om du även har:
Aktuell erfarenhet av arbete i upphandlings- och avtalssystemet Kommers
Erfarenhet av offentlig sektor och LOU
Erfarenhet av att analysera inköpsvolym och vana från att arbeta med stora datamängder i Excel
Erfarenhet av att analysera inköpsvolym i ett spendverktyg
Arbete i Excel med stora datamängder inklusive att arbeta med Pivot (tabell och diagram)

Dina personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på din förmåga att vara analytisk, kreativ, processorienterad, initiativrik och drivande i uppdragen samt känna dig trygg i situationer som kräver hög integritet. Du förväntas även ha en förmåga att arbeta såväl självständigt som tillsammans med kollegor samtidigt som du är öppen för att stödja kollegor inom närliggande arbetsområden. Vi tror vidare att du har sinne för ordning och reda samt förmåga att prioritera då arbetsbelastning och tempo stundvis är högt. Vi kommer att lägga stor vikt vid personliga egenskaper.
Övrig information
I denna rekrytering görs löpande urval.
Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev via e-post till jobb.na@polisen.se senast den 12 juni 2023. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via den mailadress som anges i annonsen. Märk din ansökan med referensnummer A304.522/2023 i mailets ärendemening. I ditt CV och personliga brev önskar vi att du beskriver på vilket sätt du uppfyller efterfrågade kvalifikationer och meriter kopplat till aktuell rekrytering.
Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.
Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) genomförs innan beslut om anställning fattas. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.
Polismyndigheten kommer att behandla dina personuppgifter i enlighet med reglerna i EU:s dataskyddsförordning (2016/679) och annan tillämplig dataskyddsreglering. Du kan läsa mer om vår hantering av personuppgifter på https://polisen.se/personuppgifter/rekrytering.
Varmt välkommen med din ansökan!

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-06-12
E-post: jobb.na@polisen.se

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "A304.522/2023".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076), https://polisen.se/

Arbetsplats
Polismyndigheten

Kontakt
Facklig företrädare
Pär Renberg ST
072-246 52 37

Jobbnummer
7822202

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten: