Informatör - Riksdagsförvaltningen Informationsenheten - Administratörsjobb i Stockholm
Informatör
Riksdagsförvaltningen Informationsenheten / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Sundbyberg, Lidingö
Visa alla jobb hos Riksdagsförvaltningen Informationsenheten i Stockholm

Att arbeta i Riksdagsförvaltningen innebär att verka i demokratins och ytterst i folkets tjänst. Vår uppgift är att skapa goda förutsättningar för att riksdagen ska uppfylla sina konstitutionella och demokratiska uppgifter samt sina internationella åtaganden. Enligt vår värdegrund ska arbetet bland annat kännetecknas av opartiskhet, saklighet och integritet. Vi strävar efter att vara en attraktiv arbetsgivare med öppet arbetsklimat som präglas av respekt för allas lika värde.

Riksdagens informationsenhet svarar för partipolitiskt neutral information om riksdagens arbete och beslut till allmänheten, medier, myndigheter och utbildningsväsen samt intern information till riksdagens ledamöter och anställda. Enheten har också i uppdrag att möta allmänhetens behov av opartisk EU-information.

Publiceringsdatum
2016-05-18

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta dels med information om riksdagen och riksdagens arbete och beslut, dels med EU-information. Arbetet består i första hand av att besvara frågor via e-post och telefon till svarsservicen för riksdagsinformation och EU-upplysningen. Därutöver kommer du vid behov att bistå i övrigt informationsarbete.

Att följa och bevaka riksdagens och EU:s arbete och beslutsprocess är en viktig del av arbetet. Du kommer att ha ett nära samarbete med framför allt webbredaktionen och pressekreterarna.

Kvalifikationer
Du ska ha akademisk utbildning inom statsvetenskap eller annan relevant utbildning där EU-kunskap ingår. Det krävs att du har minst tre års erfarenhet av arbete som informatör eller annat arbete som bedöms som likvärdigt.

Du har mycket goda kunskaper om EU och ett intresse för samhällsfrågor samt politik. Du har också kunskap om svensk statsförvaltning. Du kan söka information i databaser, via webben och andra kanaler och har kompetens i webben som kommunikationskanal.

Du kan uttrycka dig väl skriftligt och muntligt samt har lätt för att värdera och göra information begriplig. Utöver svenska krävs mycket goda kunskaper i engelska, och vi ser gärna att du kan fler språk. Det är meriterande om du har erfarenhet från arbete vid en myndighet eller någon av EU:s institutioner.

Som person är du noggrann och serviceinriktad. Du har lätt för att samarbeta och tycker om att arbeta i grupp. Du har ett mycket gott omdöme och trivs med att det tidvis kan vara mycket att göra. Vi kommer att lägga stor vikt vid dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Inför rekryteringsarbetet har Riksdagsförvaltningen tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanber oss därför kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-06-06
Ange följande referens när du ansöker: 2268-2015/16
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Jessica Stringer Bodin, Tf. sektionschef 08-786 42 54

Facklig kontakt
Cecilia Möller, Saco 08-786 40 00
Ann-Charlotte Eklund, ST 08-786 40 00
Lars Vestberg, Seko 08-786 40 00

Företag
Riksdagsförvaltningen Informationsenheten

Adress
Riksdagsförvaltningen Informationsenheten
Sveriges riksdag
10012 STOCKHOLM

Kontorsadress
10012 Stockholm

Jobbnummer
2852209

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Sökord


Prenumerera
Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksdagsförvaltningen Informationsenheten: