Incident Manager

Pensionsmyndigheten / Datajobb / Stockholm
2017-05-02
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den aktuella platsannonsen "Incident Manager" (sökbar t.o.m. 2024-05-07) ⬅️


Visa alla datajobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Pensionsmyndigheten i Stockholm, Botkyrka, Gävle, Gotland, Söderhamn eller i hela Sverige

Är du en ledartyp redo att kliva in i hetluften?

Jobbet som Incident Manager hos oss kan mycket väl bli en av dina yrkesmässigt största utmaningar hittills. Det kan också innebära precis det lyft du väntat på!

Till vår enhet som ansvarar för drift och teknikutveckling av våra IT-system, behöver vi nu en problemlösare och driven lagspelare med spetskompetens och fokus på kundnytta och IT-struktur. Som vår Incident Manager kommer du att ingå i ett tajt och sammansvetsat team. Vi är 50 kunniga medarbetare som vet med oss att vi ligger i framkant med den senaste tekniken och jobbar med samhällets bästa för ögonen. Som extra plus sitter vi i ljusa och trevliga lokaler, centralt i Hornstull på Södermalm i Stockholm.

Pensionsmyndigheten ansvarar för den allmänna pensionen och informerar om hela pensionen. Varje år betalar vi ut drygt 300 miljarder kronor till 2,1 miljoner pensionärer, genomför drygt 800 000 fondbyten och skickar ut 6,8 miljoner orange kuvert. Vi är omkring 1 100 medarbetare på 8 orter.

Vi gör pensioner enklare - för att alla ska kunna leva i nuet.

Vill du arbeta med de senaste tekniska innovationerna och samtidigt göra en insats för samhället?

Pensionsmyndigheten är en myndighet som ligger i absolut framkant när det handlar om teknik och utveckling. Vårt mål är att vara Sveriges bästa IT- avdelning, senast år 2020.

Just nu är vi inne i ett intensivt utvecklings- och förändringsarbete och behöver förstärka vårt team. Det är ett arbete som ställer höga krav, men som också innebär gott om spännande utmaningar och möjligheter. Varje dag utvecklar och arbetar vi med innovativa tekniska lösningar för våra miljontals kunder runt om i landet. Som en del av vår IT-avdelning kommer du att verka i en miljö präglad av stort driv och hög ambitionsnivå. Idag är vi 270 medarbetare fördelade på fyra enheter som samarbetar gränsöverskridande med övriga interna avdelningar och stabsfunktioner.


I din roll kommer du att vara ansvarig för att driva arbetet med incidenthantering inom myndigheten. Det betyder till exempel att det är ditt ansvar att säkerställa att verktyg används på optimalt sätt i våra processer. Du hanterar och koordinerar kritiska IT-incidenter och säkerställer att varje incident hanteras enligt våra uppställda krav och mål. Rollen innefattar att agera som fokal punkt mot våra partners (första linjens support) genom kontinuerlig dialog gällande förbättringar och informationsspridning.
I samarbete med vår Problem Manager identifierar du problem och hittar lösningar.

Som Incident Manager förväntas du också ta egna initiativ för att utveckla och förbättra vår hanteringsprocess.

Publiceringsdatum
2017-05-02

Erfarenhet och utbildning
Vi ser att du har utbildning inom data- och systemvetenskap eller motsvarande på högskolenivå. Vi tror att du har minst 5 års erfarenhet av drift och förvaltning av datasystem och även gärna erfarenhet från utveckling och test. Du har goda kunskaper om ITIL och gärna erfarenhet som projektledare.

Ett krav är att du har minst 2 års erfarenhet av att arbeta med incident- problem- och ändringshantering samt innehar ITIL Foundation certifiering.

Dina egenskaper
Vi ser att du är en analytisk person med goda ledaregenskaper. Du drivs av utveckling och förbättring och ser lösningar snarare än problem. Du trivs med att arbeta i grupp och är van att ta stort ansvar för ditt eget arbete. Kundfokus är viktigt och du ser nyttan för användaren som ett självklart mål. Du är nyfiken och har lätt för att ta till dig ny kunskap inom ditt kompetensområde.

Vi vill att du är säkerhetsmedveten, strukturerad och en god administratör. Ordning och reda är ledord för dig. Du uttrycker dig väl i tal och skrift och är van att samverka med kravställare med höga förväntningar på funktionalitet och prestanda.

I urvalet kommer vi lägga stor vikt på dina personliga egenskaper.

Övrig information
Då anställningen är placerad i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap. Säkerhetsprövning med registerkontroll enligt Säkerhetsskyddslagen (1996:627) kommer att genomföras innan anställning.

För mer information:
För mer information om tjänsten kontakta Greger Landgren 010-454 27 91

Fackliga representanter: Won-Kyung Chung, SACO, 010-454 21 41 och Paul Brix, ST, 010-454 20 36

Välkommen med din ansökan!

Du kan läsa mer om vår IT-avdelningen på www.pensionsmyndigheten.se/itjobb

Vi har i denna rekrytering tagit ställning till vilka annonseringskanaler som ska användas, varför vi undanber oss alla samtal från säljare

Varaktighet, arbetstid
Heltid 100% Tillsvidare -

Ersättning
Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-05-09
Ange följande referens när du ansöker: dnr: PSL 2017-46
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Pensionsmyndigheten

Adress
Pensionsmyndigheten
Box 38190
10064 Stockholm

Kontorsadress
Hornsgatan 168

Jobbnummer
3469557

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Pensionsmyndigheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Pensionsmyndigheten: