HR Business Partner

Granngården AB Personalavdelningen / Administratörsjobb / Malmö
2019-02-27
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "HR Business Partner" (publicerad 2022-07-02) ⬅️


Visa alla administratörsjobb i Malmö, Burlöv, Lomma, Staffanstorp, Vellinge eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Granngården AB Personalavdelningen i Malmö, Vimmerby, Vänersborg, Mora eller i hela Sverige

Granngården är en del av Sveriges historia sedan 1880. Vi är födda på landet och är rotade i det svenska jordbrukssamhället. I över hundra år har vi varit en knutpunkt för svenska bönder. Genom vårt arv har vi en stor kunskap i frågor som rör odling, djur och natur. Vi vill med våra 111 butiker runt om i Sverige och med vår e-handel inspirera och underlätta för dig som vill leva ett Jordnära liv.

Granngården tillhör Felleskjopet, en nordisk koncern belägen i Lilleström, Norge. Granngårdens huvudkontor, även kallat servicekontor, är placerat i Malmö nära Beijers park. Granngården har cirka 800 anställda i hela Sverige, varav ca 70 medarbetare på servicekontoret. Omsättningen är cirka 2 miljarder kronor per år.

HR i Sverige är sedan årsskiftet koncernövergripande och i Norge har vi ett 20-tal kollegor som leds av HR-direktör Kari. Granngårdens HR avdelning sitter på serviekontoret i Malmö där resten av stödfunktionerna till butikerna arbetar. Nu är det dags att hitta dig, som idag jobbar med HR frågor och vill söka dig vidare till en nordisk HR avdelning som är mitt i en förändringsfas, vilket gör att du behöver ha överseende med att allt kanske inte alltid är så klart och tydligt som vi önskar det vore. Dessutom är det ett måste att du tycker om att skratta och roligt på jobbet, för det gör vi. Vi är ett HR team på fyra personer och söker nu en vikarie för Petra som ska gå på föräldraledighet i sommar. Maria heter jag som skriver annonsen och jag är HR chef på Granngården. Jag tror att det finns en lösning på alla utmaningar, även om den ibland inte går att se just nu. Jag är bra på utveckling och att starta upp saker, jag behöver kompletteras med ett team som kan slutföra och komma i hamn med alla idéer, då gör jag mitt bästa jobb. Jag tror inte att ensam är stark, utan att vi tillsammans gör det bästa jobbet. Idag har vi Lina som är vår HR administratör och stöttar alla våra chefer i alla möjliga sorts administrativa utmaningar. Sen har vi Petra och Amanda som jobbar som HR Business Partners för våra sju regioner och för våra chefer på Servicekontoret. Förutom att vara chefstöd jobbar även HR med employer branding, vårt digitala växthus (e-learning), arbetsmiljö, medarbetarresan och löneprocessen. Vad innebär rollen som HR Business Partner på Granngården?

Som HR Business Partner, vi förkortar det HR BP från och med nu, ligger ansvaret att utifrån koncernens strategiska mål samordna, utveckla och följa upp organisationens arbete kring medarbetar-, ledar- och organisationsutveckling. Att inom sina ansvarsområden självständigt driva det operativa och strategiska arbetet, samt inom sina regioner i landet stötta chefer i den dagliga driften gällande alla HR relaterade frågor.

Mer specificerat:

Stötta organisationens chefer genom ett coachande och situationsanpassat förhållningssätt
Rekrytering och personalplanering tillsammans med berörd chef
Frågor kring arbetsmiljö och rehabilitering. 2018 hade Granngården 4,2 % i sjukfrånvaro, denna siffran vill vi självklart ska ha en nedåtgående trend 2019
Fackliga förhandlingar i respektive region
Onboarding - offboarding
Delta i övrigt förekommande projekt och arbetsuppgifter på HR avdelningen både på Granngården och på en nordisk nivå
Skapa en god struktur och uppföljning av arbetsuppgifter och projekt
Stötta upp och vara backup i alla frågor som berör avdelningen. Vi är totalt fyra personer och ibland får vi göra saker som kanske inte ingår i rollen, såväl administration som chefsuppgifter. Vi stöttar varandra i teamet på ett ödmjukt och prestigelöst sätt
Om dig:

Vi vill att du har en högskoleutbildning inom Personal/HR. Du behöver ha arbetat inom HR i minst tre år och det är mycket meriterande om du har arbetat med HR inom detaljhandeln
Du har god kunskap om arbetsrätt och erfarenhet av förhandlingar och kontakt med fackliga parter
Du har en god digital förmåga och olika system sätter inte käppar i hjulet för dig
Excel är ett program du kan och känner dig bekväm med
Du är öppen för utveckling och förändring och du är lösningsfokuserad.
Det är viktigt att du är prestigelös och lyhörd. Vi pratar en del i telefon, så du behöver tycka om din mobil och att vara tillgänglig. God kommunikation är viktigt!
Du är nyfiken, strukturerad och bra på detaljer utan att glömma bort förståelsen för helheten
Du agerar på eget initiativ, får saker att hända och tar ansvar
Du kan hantera stressiga perioder med deadlines och flera arbetsuppgifter samtidigt. Stress är något vi försöker undvika, men ibland smyger den på. När det sker hjälps vi åt att prioritera!
Således söker vi en supermänniska... men vi är också väldigt tillåtande och vi gör alla fel lite då och då. Jag anser att man lär sig mest av alla misstag och fel man har gjort och jag erkänner att jag har gjort en del i min karriär.

Om Granngården:

Utöver ovanstående personliga egenskaper är det viktigt att du som anställd inom Granngården är en god ambassadör för företaget och att du kan identifiera dig med våra ledord - jordnära, engagerad, kundfokuserad och vinnare. 2019 har vi "Tillsammans" som Granngårdens motto och det är något jag anser är oerhört viktigt. Tillsammans löser vi de utmaningar vi har framför oss och tillsammans firar vi segrar, små som stora.

Praktiskt om tjänsten och ansökan:

Tjänsten är ett vikariat med start maj/juni 2019 till oktober 2020. Sista ansökan är den 28 mars 2019. Vi arbetar med löpande urval, du är välkommen med din ansökan så snart som möjligt. Har du frågor om tjänsten är du välkommen att kontakta mig, Maria Pressing, som är den chef du kommer att jobba nära. Mig når du på telefon +46 40-31 32 08 eller ännu hellre på mail maria.pressing@granngarden.se (dock inga ansökningar direkt till mail tack!).

Du kan läsa mer om hur det är att jobba hos oss på Granngården på https://granngarden.se/jobba-hos-oss

Vi är faktiskt väldigt nöjda med våra rekryteringskanaler, så vi undanber oss vänligt men bestämt samtal om var vi mer kan synas -tack på förhand!

Varaktighet, arbetstid
Vikariat Vikariat

Publiceringsdatum
2019-02-27

Ersättning
Fast

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-28
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Maria Pressing +46 40313208

Företag
Granngården AB Personalavdelningen

Adress
Granngården AB Personalavdelningen
Box 8115
20041 Malmö

Kontorsadress
Vattenverksvägen 47

Jobbnummer
4639230

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Granngården AB Personalavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Granngården AB Personalavdelningen: