Högsta domstolen söker personal- och ekonomiadministratör

Sveriges Domstolar / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Sveriges Domstolar i Stockholm, Solna, Huddinge, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

Varje dag avgörs hundratals mål och ärenden i domstolarna runt om i Sverige. Vår organisation består av medarbetare med olika kompetenser, där var och en är betydelsefull i att upprätthålla rättssäkerhet och hög kvalitet i alla led.

https://www.domstol.se/om-sveriges-domstolar/sa-fungerar-domstolarna/



Högsta domstolens huvuduppgift är att leda rättstillämpningen genom vägledande avgöranden. Högsta domstolen är sista instans för tvistemål, brottmål och ärenden som har avgjorts av hovrätt. Vid sidan av huvuduppgiften att vara prejudikatinstans prövar Högsta domstolen också ärenden om resning, domvilla och återställande av försutten tid samt ärenden rörande andra staters begäran om utlämning och vissa ärenden som rör advokater.

Domstolens mål är att vara en modern och attraktiv arbetsplats med särskilt fokus på meningsfulla och utvecklande arbetsuppgifter, individuellt anpassad kompetensutveckling, stor möjlighet till påverkan av rutiner och arbetsformer samt engagerande och utvecklande ledarskap. Domstolen jobbar aktivt med verksamhetsutveckling med särskilt fokus på digitalisering. Målet är att medarbetarna ska vara delaktiga och aktiva i utvecklingsarbetet.

Vid Högsta domstolen arbetar totalt ca 90 personer, varav 16 är domare (justitieråd). Högsta domstolen är organiserad i två dömande avdelningar och ett kansli, som består av två beredningsenheter och en administrativ enhet som inkluderar registratorskontor och arkiv.



Inledning
På Högsta domstolen erbjuds du varierande arbetsuppgifter i en viktig och spännande verksamhet.

Som personal- och ekonomiadministratör ansvarar du för domstolens löpande personaladministration, stöttar cheferna och medarbetarna i generella HR-frågor samt hanterar löpande ekonomiadministration.

Arbetet innebär (Arbetsuppgifter)
Du ansvarar för handläggningen av löneärenden, utläggsredovisning, resebeställningar och lönerapportering.

Du ansvarar för att sköta den löpande personaladministrationen för domstolens ca 90 medarbetare såsom att skriva arbets- och tjänstgöringsintyg, handlägga sjuk- och ledighetsärenden, ta ut och sammanställa statistik samt svara på vanligt förekommande frågor inom HR-området., t.ex. gällande anställning, semester, föräldraledighet, pensioner och friskvård.

Vidare bevakar du och följer upp tidsbegränsade anställningar och andra personalförändringar. I tjänsten kan även visst arbete med rekrytering, introduktion och frågor inom arbetsmiljöområdet komma att ingå.

Du ansvarar också för löpande faktura- och avtalshantering, inköp och beställningar samt inventering av konst och inventarier.

Vi söker dig som (Kvalifikationskrav)
Vi söker dig som har minst två års erfarenhet av liknande arbete som administratör under de senaste fem åren samt erfarenhet av löpande personaladministration enligt arbetsbeskrivningen ovan.

Du har en 3-årig gymnasieutbildning eller motsvarande utbildning som bedöms som likvärdig.

Du har goda kunskaper i Officepaketet, framförallt Word och Excel.

Det är meriterande om du har en eftergymnasial utbildning inom HR eller ekonomi.

Det är meriterande om du har erfarenhet av det statliga områdets särbestämmelser inom svensk arbetsrätt samt av administrativa arbetsuppgifter från annan domstol.

Dina egenskaper
Du ska ha en utpräglad känsla för service och kvalitet.

Du är van att arbeta självständigt och driva dina processer på ett metodiskt och strukturerat sätt.

Eftersom rollen innebär många kontakter med chefer och medarbetare är det viktigt att du har en god kommunikativ förmåga i skrift och tal.

Du har en god förmåga att prioritera och planera ditt arbete då perioder med hög arbetsbelastning förekommer.

Du ska ha den integritet och personliga mognad som behövs när man arbetar med HR-frågor.

I rekryteringsprocessen kommer det att ingå testförfarande och stor vikt kommer att läggas vid personlig lämplighet.

För att säkerställa en inkluderande och rättvis rekryteringsprocess tillämpar Sveriges Domstolar kompetensbaserad rekrytering. Vårt urval bygger på kandidaternas kompetenser och meriter.
Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings- och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Tillsvidareanställning

Publiceringsdatum
2022-02-25

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Sveriges Domstolar

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "HDO 2022/209".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Sveriges Domstolar (org.nr 202100-2742)

Arbetsplats
Högsta domstolen

Kontakt
Adam Bernhoff
0729-88 90 03

Jobbnummer
6383051

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Sveriges Domstolar

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Sveriges Domstolar: