Handläggare/Utredare, offentlig förvaltning

Härjedalens kommun Kommunkansliet / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Härjedalen
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Härjedalen, Älvdalen, Orsa, Mora, Malung-Sälen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Härjedalens kommun Kommunkansliet i Härjedalen

Livskraft, äkthet och närhet är kärnvärden i Härjedalens kommun

Livskraft - företagsamhet, nyfikenhet och utvecklingslust präglar näringsliv skolor, byar och föreningar. Äkthet - med naturen, kulturen och traditionen som utgångspunkt står Härjedalen för kvalitet, kunnande och hållbar utveckling. Närhet - Härjedalen ska präglas av värme, öppenhet och tolerans. Här får du möjlighet att göra skillnad och hjälpa andra.

Härjedalen är en av Sveriges till ytan största kommuner med gott om plats för varje invånare. Kommunförvaltningen ligger i Sveg. För att det ska vara nära till kommunal service finns även tre lokalkontor i kommunen. Som arbetstagare erbjuds du både friskvårdstimme och friskvårdsbidrag. I Härjedalen finns fjäll, sjöar och skogar. Oavsett om du är intresserad av sommar- eller vinteraktiviteter finns här stora möjligheter året om.

Kommunledningsförvaltningen består idag av avdelningarna Ekonomi, Personal, Näringsliv, IT, Arbete och aktivitet och Kansli samt enheter för information och integration. Förvaltningen leds av kommunchefen. Kansliavdelningen har 12 anställda fördelade på kommunkansliet, reception, vaktmästeri och tre lokalkontor. Kansliavdelningen ansvarar för kommunstyrelsens och kommunfullmäktiges administration och kommunens ärendehanteringssystem. Vidare ansvarar avdelningen för bl a kommunens arkiv, allmänna val, kommunens råd för pensionärer och funktionshindrade samt samordningen av åtgärder för nationella minoriteter. En översyn av organisationen pågår för nuvarande.

Publiceringsdatum
2014-03-06

Arbetsuppgifter
Genomföra utredningar inom kommunstyrelsens ansvarsområde och utforma svar på remisser, överklaganden och dylikt
Med stöd av extern kompetens vara juridiskt sakkunnig inom framförallt kommunal- och förvaltningsrätt och offentlighets- och sekretesslagstiftningen,
Medverka i ärendeberedningen inom kommunstyrelsen/kommunfullmäktige och vid behov vara ersättare för kommunsekreteraren vid sammanträden.
Föredragande/sekreterarskap i kommunfullmäktige i samverkan med kommunsekreteraren.
Ha ett nära samarbete med förtroendevalda och med förvaltningens och övriga förvaltningars tjänstemän i administrativa och juridiska frågor.
Svara för uppdatering av kommunens reglementen/författningssamling.
Personuppgiftsombud för kommunen
Kommunens kontaktperson i samordningsgrupp/råd för nationella minoriteter
Sekreterarskap i Härjedalens råd för pensionärer och funktionsnedsatta.
Sekreterarskap i kommunens ledningsgrupp.
Medverka till en administrativ utveckling med fokus på effektivisering av de administrativa processerna med bland annat e-förvaltning och ett modernt ärendehanteringssystem.
Utbildningar och informationer inom verksamhetsområdet till förtroendevalda och tjänstemän.

Till och med december 2014 ingår ett arbetsledande ansvar i befattningen, vilket innebär ansvar för verksamhet, personal och ekonomi vid den nuvarande kansliavdelningen.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant högskoleutbildning inom offentlig förvaltning eller motsvarande.Kunskaper i kommunal- och förvaltningsrätt och offentlighets- och sekretesslagen är ett krav. Erfarenhet av kommunal administration, eller motsvarande administrativ och juridisk kompetens är meriterande.
Som person är du ansvarstagande, strukturerad och noggrann. Professionellt bemötande är en självkarhet för dig och du har god förmåga att kommunicera både i tal och skrift.
Du har känsla för service och kan förmedla värdet av en väl fungerande administration. Strategiskt nytänkande och helhetssyn är viktigt samtidigt som det krävs detaljfokus i vissa frågor. Som person är du prestigelös och har lätt för att samarbeta, inbjuder till dialog och delaktighet och skapar förtroendefulla relationer. Körkort är ett krav. Vi lägger stor vikt på personliga egenskaper och social förmåga.

Arbetstider och omfattning
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde efter överenskommelse. Provanställning kan komma att tillämpas

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-04-25
Inför rekryteringsarbetet har Härjedalens kommun tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi avsäger oss vänligt men bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.
Frågor om hur du ansöker och lägger in ditt CV ställer du direkt till offentligajobb.se. eller tel nr 0771-704704.
Ange följande referens när du ansöker: 14-03-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Inger Lagerquist, Kommunchef 0680-177 22 inger.lagerquist@herjedalen.se

Facklig kontakt
Catarina Månsson, VISION 0680-163 52 catarina.mansson@herjedalen.se

Företag
Härjedalens kommun Kommunkansliet

Adress
Härjedalens kommun Kommunkansliet
Medborgarhuset
84280 SVEG

Jobbnummer
1800462

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Härjedalens kommun Kommunkansliet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Härjedalens kommun Kommunkansliet: