Handläggare till Rättsavdelningen i Kiruna, tillsvidareanställning

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb / Kiruna
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Kiruna, Gällivare, Jokkmokk, Pajala, Överkalix eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Kiruna, Luleå, Skellefteå, Lycksele, Umeå eller i hela Sverige

Är du redo för en större uppgift? Vi söker nu handläggare inom registerförvaltning till rättsavdelningen med placering vid Sektionen för Informationsförvaltning i Kiruna.
Rättsavdelningen är en gemensam avdelning inom Polismyndigheten och ansvarar för rättslig styrning och stöd, förvaltningsrättslig verksamhet samt informationsförvaltning.
Sektionen för informationsförvaltning ansvarar för att styra, stödja, utveckla och följa upp verksamheten inom områdena diarieföring, arkiv, utlämning allmän handling, och myndighetens skriftliga försändelser, både digitala och fysiska. Den faktiska hanteringen av handlingar genom diarieföring och arkivering utförs främst inom rättsavdelningens regionala verksamheter. Vidare har sektionen ansvar för att bedriva nationell skanning och utskrift, den frivilliga indrivningen av utfärdade böter och strafförelägganden samt svara för registervård av ett antal lagföringssystem såsom misstankeregistret och belastningsregistret, med tillhörande registerutdrag till allmänheten.

Hos oss kommer du tillsammans med engagerade och trevliga kollegor utvecklas och få erfarenheter för livet, samtidigt som ditt arbete bidrar till att öka tryggheten och minska brottsligheten i Sverige.

Publiceringsdatum
2024-02-23

Arbetsuppgifter
Som handläggare inom registerförvaltning kommer du att arbeta med att handlägga de ärenden som faller inom sektionens arbetsområden.
I arbetsuppgifterna kan det exempelvis ingå att:
• Handlägga inbetalningar av böter som utfärdats av Polismyndigheten, Åklagarmyndigheten, Tullverket och Kustbevakningen eller som beslutats av domstol
• Bemanna verksamhetens telefonsupport där du svarar på frågor, från både medborgare och andra myndigheter, främst gällande bötesinbetalningar och registerutdrag
• Delta vid förbättringsarbete i olika projekt inom flera områden kopplat till vår verksamhet i samarbete med andra avdelningar inom myndigheten.
Arbetet omfattar både löpande arbetsuppgifter såväl som frågor som kräver mer omfattande utredning och dokumentation

Kvalifikationer
Detta är en möjlighet för dig som har:
• 3-årig gymnasieexamen, alternativt annan utbildning eller förvärvad erfarenhet som arbetsgivare bedömer som likvärdig
• God förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska och engelska
• God datorvana

Vi ser det som meriterande om du utöver ovan även har:
• Erfarenhet av handläggning i närtid som arbetsgivaren bedömer som relevant
• Akademisk utbildning med inriktning inom, för rollen, relevant område (t.ex. juridik eller ekonomi)
• Kunskaper i juridik, inom relevant lagstiftning (exempelvis förvaltningsrätt, offentlighet och sekretess)
• Erfarenhet av att arbeta med telefonsupport
• Erfarenhet av IT-baserade dokument- och ärendehanteringssystem

Dina personliga egenskaper
Arbetsuppgifterna ställer krav på flexibilitet, ansvarstagande och god initiativförmåga. Vidare är du noggrann och har ett strukturerat arbetssätt, en god analytisk förmåga, ser sammanhang och kan prioritera rätt saker. Du kan arbeta självständigt och har också en god samarbets- och kommunikationsförmåga.
Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet och dina personliga egenskaper.

ÖVRIGT
Placeringsort: Kiruna

Välkommen med din ansökan i form av CV och personligt brev senast den 8 mars 2024. Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Ansökningar till denna befattning kommer endast tas emot via Polismyndighetens webbplats.

Har du skyddade personuppgifter, referenser eller liknande information som du själv bedömer som skyddsvärd rekommenderar vi dig att du skickar din ansökan uppmärkt med annonsens referensnummer via brev till adressen: Polismyndigheten, Registratorskontoret, 106 75 STOCKHOLM, eller kontakta ansvarig HR-konsult.

Om du fortsätter din ansökan digitalt kommer din ansökan hanteras via Polisens rekryteringsstöd Visma Recruit.

Om du vill komplettera din ansökan vänder du dig till ansvarig HR-konsult.

En anställning hos Polismyndigheten kan komma att inledas med en provanställning om sex månader.

Polismyndigheten är Sveriges största myndighet. Vi erbjuder dig en arbetsplats som stimulerar till mångfald, kreativitet och personlig utveckling.
Läs gärna om våra förmåner som anställd hos polisen på: https://polisen.se/erbjudande

Hos oss får du möjlighet att bidra till Polisens uppdrag - att öka tryggheten och minska brottsligheten i samhället. Vi bedriver vår verksamhet enligt vår värdegrund: engagemang, effektivitet och tillgänglighet. Som medarbetare inom polisen agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för polisen respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för polisen.

Läs gärna mer om polisen och vår verksamhet på https://polisen.se

Varmt välkommen med din ansökan!

Vi undanber oss samtal från dig som vill sälja annons- och rekryteringstjänster.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-03-08
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "C179545/2024".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Polismyndigheten (org.nr 202100-0076)

Arbetsplats
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Kontakt
Rekryterande chef
Anneli Karlsson
anneli.karlsson1@polisen.se

Jobbnummer
8491663

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: