Handläggare till överförmyndarverksamheten

Göteborgs Stad , Konsument och medborgarservice / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Göteborgs Stad , Konsument och medborgarservice i Göteborg

"Enklare vardag för alla i en hållbar och öppen stad" är vår vision! Konsument- och medborgarservice mål är att underlätta för boende, besökare och företagare som behöver kontakta Göteborgs Stad. Vi samordnar och utvecklar stadens service utifrån behoven hos de vi är till för. Det innebär bland annat att vi ansvarar för Göteborgs Stads kontaktcenter och att vi samordnar och utvecklar digitala tjänster och kanaler. Vi ger också råd i konsumentfrågor och budget- och skuldfrågor samt driver Romano Center i Väst, som är ett romskt informations- och kunskapscenter. Vi samordnar stadens arbete med att öka göteborgarnas möjlighet till delaktighet och inflytande och Fairtrade City Göteborg. Dessutom har vi i uppdrag att arbeta med frågor kring hållbar konsumtion och ansvarar för Göteborgs Stads överförmyndarverksamhet. Vi är drygt 180 medarbetare.

Att jobba hos oss innebär att vara del av en arbetsplats med verksamheter i utveckling och med framåtanda. Förvaltningen ligger centralt i Göteborg och vi har medarbetarförmåner så som flexibel arbetstid, friskvårdsbidrag och cykelförmåner.


Publiceringsdatum
2019-02-21

Arbetsuppgifter
Överförmyndarverksamheten är en kommunal tillsynsmyndighet med uppdrag att utreda behov av god man eller förvaltare för människor samt utöva tillsyn över gode män, förvaltare och förmyndare. Här arbetar 24 medarbetare bestående av handläggare, samordnare, jurist och verksamhetschef.

Då en av våra handläggare nu lämnar verksamheten söker vi en ersättare. Tjänsten innebär i första hand arbete på vår ansökningsenhet men kommer även att innehålla arbete som ligger på vår tillstånds- och granskningsenhet.

I arbetet på ansökningsenheten gör du bland annat självständiga bedömningar om behov av god man eller förvaltare, skriver ansökningar och yttranden till tingsrätten samt fattar egna beslut om förordnande av god man eller förvaltare.

Arbetet på tillstånds- och granskningsenheten innebär granskning av redovisningar från gode män, förvaltare och förmyndare, och initierande av olika åtgärder beroende på granskningens resultat. Du handlägger även självständigt och fattar beslut i frågor om ansökningar från ställföreträdare om överförmyndarens samtycke till olika rättshandlingar för huvudmännens räkning.

Arbetet som handläggare innebär myndighetsutövning gentemot enskilda personer genom delegerad beslutsrätt i många ärendetyper. Du har omfattande kontakter med ställföreträdare, anhöriga, allmänhet, tingsrätt och andra myndigheter. I arbetet ingår också att bedriva ett utåtriktat arbete i form av informationsträffar och utbildning till andra myndigheter och ställföreträdare. Det förekommer löpande även att företräda myndigheten vid domstolsförhandlingar.



Kvalifikationer
Vi söker dig med examen från högskola eller universitet mot pol. kand./master, jurist eller närliggande utbildningar. Vi vill att du har tidigare erfarenhet av kvalificerat arbete inom offentlig förvaltning där du självständigt har handlagt ärenden samt, som ett led i myndighetsutövning, prövat och bedömt utgången utifrån ett regelverk. Har du arbetat inom överförmyndarverksamhet tidigare är det meriterande.

Som person är du drivande, strukturerad och analytisk och du tycker om att arbeta i ett ibland högt arbetstempo. Du är trygg i din yrkesroll och du agerar utifrån ett professionellt och serviceinriktat förhållningssätt. Då du kommer att ha många kontakter med ställföreträdare, anhöriga, allmänhet och andra myndigheter är det viktigt att du har lätt för att uttrycka dig och kan kommunicera både muntligt och skriftligt. Det är också viktigt att du bidrar till ett gott arbetsklimat och kan arbeta tillsammans med andra för att hantera uppgifter och nå mål.

Vi kommer att lägga stor vikt vid personlig lämplighet.


ÖVRIGT
När du söker jobb hos oss vill vi att du använder vårt e-rekryteringssystem. På så sätt kan vi ge dig en mer effektiv, snabb och säker hantering av din ansökan. Urval sker löpande.

Konsument- och medborgarservice ska präglas av öppenhet och respekt för olikheter. Vi tror att mångfald och jämn könsfördelning bidrar till att utveckla vår verksamhet.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: Tillträde enligt överenskommelse.

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2019-03-06
Ange följande referens när du ansöker: A851868
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Gunnar Johnsson 031-368 09 18

Företag
Göteborgs Stad , Konsument och medborgarservice

Adress
Göteborgs Stad , Konsument och medborgarservice
Box 113 64
40428 Göteborg

Kontorsadress
Ekelundsgatan 1

Jobbnummer
4626911

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Göteborgs Stad , Konsument och medborgarservice

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Göteborgs Stad , Konsument och medborgarservice: