Handläggare till Överförmyndarkontoret

Eskilstuna kommun Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Eskilstuna
2014-10-23
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare till Överförmyndarkontoret" (publicerad 2015-03-12) ⬅️


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Eskilstuna, Kungsör, Västerås, Strängnäs, Hallstahammar eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Eskilstuna kommun Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen i Eskilstuna

Eskilstuna kommunkoncern är Sörmlands största arbetsgivare. Vi har helhetssyn i vårt samhällsuppdrag och vi gör skillnad varje dag genom att fokusera på goda, professionella möten med invånare, brukare och kunder.

I Eskilstuna finns driv och framåtanda. Vi är en av Sveriges miljöbästa kommuner som tänker hållbart i alla led, vi välkomnar olikheter och har modet att gå vår egen väg. Alla 8 500 medarbetare och ledare utvecklas i Modigt medarbetarskap/ledarskap och Modiga idéer.

Nu söker vi dig som vill vara med och utveckla Eskilstuna till en ännu bättre stad att bo, leva och verka i. Välkommen att göra skillnad!

Eskilstuna och Strängnäs kommuner har ett gemensamt överförmyndarkontor med placering i Eskilstuna. Från och med den 1 januari 2015 kommer kommunerna även att ha en gemensam överförmyndarnämnd.

Överförmyndarkontoret ska på uppdrag av nämnden och med stöd av gällande bestämmelser i Föräldrabalken utöva tillsyn över förmynderskap, godmanskap och förvaltarskap samt ge tillstånd till olika rättshandlingar och andra åtgärder. Syftet med tillsynen är att förhindra att omyndiga barn och myndiga personer som inte själva kan tillvarata sin rätt (huvudmän), missgynnas ekonomiskt eller rättsligt. Arbetsplatsen ligger centralt i Eskilstuna, endast 5 minuters gångpromenad från buss- och tågstation. På enheten arbetar det sex handläggare och en administratör som du kommer arbeta tillsammans med.

Vi söker nu Handläggare till Överförmyndarkontoret i Eskilstuna!

Publiceringsdatum
2014-10-23

Arbetsuppgifter
Handläggarnas arbetsuppgifter är varierande, bland annat ingår det att:
• informera, utreda och fatta beslut inom nämndens verksamhetsområde
• skriva ansökningar och yttranden till domstol
• rekrytera och utbilda gode män och förvaltare (ställföreträdare)
• utöva tillsyn över ställföreträdare
• granska redovisningshandlingar

Arbetet är självständigt och innebär att du i stor utsträckning gör utredningar och fattar egna beslut. Du har mycket telefonkontakt med huvudmän, ställföreträdare och anhöriga, men tar även emot personliga besök. Du informerar om verksamheten i olika externa sammanhang samt utbildar och ger rådgivning till olika grupper. Arbetet innebär samverkan med andra myndigheter samt att föredra ärenden för överförmyndarnämnden.

Arbetet är självständigt och stimulerande och innebär att du i stor utsträckning gör utredningar och fattar egna beslut. Du informerar om verksamheten i olika externa sammanhang och utbildar och ger rådgivning till olika grupper. Arbetet innebär samverkan med andra myndigheter samt att föredra ärenden för överförmyndarnämnden. Du medverkar i att rekrytera gode män och förvaltare samt bidrar till att utveckla verksamheten inom enheten.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har högskoleutbildning som ekonom, socionom eller jurist.
Du får gärna ha erfarenhet av myndighetsutövning och ekonomiskt granskningsarbete så som exempelvis arbete på redovisningsbyrå, haft ett ekonomiuppdrag i någon förening men detta är inget krav. I rollen är det viktigt att du kan uttrycka dig väl på svenska i tal och skrift. Du har grundläggande datakunskaper och är van att använda IT som stöd i ditt arbete. Har du kultur- eller språkkompetens från annat land än Sverige är det meriterande. Det är även en fördel om du, förutom svenska, kan uttrycka dig på finska, arabiska, vietnamesiska eller somaliska.

För att lyckas i rollen krävs det att du har god social förmåga och ett positivt förhållningssätt. Du har fallenhet för att skapa goda relationer, har en öppenhet och kan bemöta olikheter hos andra. Det är viktigt att du är noggrann och ordningsam och har god samarbetsförmåga. Då rollen innebär mycket kontakt med människor är det viktigt att du är kommunikativ och kan förmedla information på ett lättbegripligt sätt.

Välkommen med din ansökan!

ÖVRIGT
Vi ber dig söka denna tjänst via länken i annonsen. Det är av största vikt att du är noggrann när du fyller i din ansökan och enkät då de bedöms gentemot andra sökande. Om du lämnar in ansökan på annat sätt är det viktigt att du uppger annonsens referensnummer.

För att möta morgondagens utmaningar vill Eskilstuna kommunkoncern ha mångfald och välkomnar medarbetare med olika bakgrund.

Vi har gjort vårt medieval och undanber oss alla erbjudanden om annonserings- och rekryteringshjälp i samband med denna annons.

Arbetstider och omfattning
Heltid. 100% Dagtid. Tillsvidareanställning, tillträde: 2015-01-01 .

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2014-11-09
Ange följande referens när du ansöker: 1398
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Therese Klingmalm, Rekryteringskonsult 016-710 51 38 therese.klingmalm@eskilstuna.se

Företag
Eskilstuna kommun Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen

Adress
Eskilstuna kommun Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen
Alva myrdals gata 3d
63186 Eskilstuna

Kontorsadress
63186 Eskilstuna

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2041991

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Eskilstuna kommun Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Eskilstuna kommun Arbetsmarknads- och familjeförvaltningen: