Handläggare till Arbetsmiljöverkets svarstjänst

Arbetsmiljöverket (Av) / Kundservicejobb / Mölndal
2021-02-19
Observera att sista ansökningsdag har passerat.
➡️ Klicka här för den senare publicerade platsannonsen "Handläggare till Arbetsmiljöverkets svarstjänst" (publicerad 2023-03-22) ⬅️


Visa alla kundservicejobb i Mölndal, Göteborg, Partille, Härryda, Kungsbacka eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Arbetsmiljöverket (Av) i Mölndal, Göteborg, Jönköping, Växjö, Linköping eller i hela Sverige

Vi arbetar för rätten till sunda, säkra och utvecklade arbetsförhållanden. Vi driver på för att det på varje arbetsplats ska finnas ett aktivt arbetsmiljöarbete, där alla vill och kan bidra.

Dnr 2021/011006

Vill du arbeta med frågor som gör skillnad för hela arbetsmarknaden och som bidrar till en bättre arbetsmiljö, färre olyckor och tillbud för alla som arbetar i Sverige? Då kan detta vara något för dig!

Vi söker fler handläggare till vår arbetsgrupp på svarstjänsten. Enhetens uppdrag är att via telefon och e-post besvara och vägleda i frågor av allmän från frågeställare som rör Arbetsmiljöverkets ansvarsområde. Närmare två tredjedelar av våra frågor kommer in via telefon, övriga frågor besvaras via mail. Frågeställarna kan vara arbetsgivare, skyddsombud och arbetstagare. En viktig del av enhetens uppdrag är att återföra kunskaper och erfarenheter till Arbetsmiljöverkets övriga verksamhet. Det ökar kunskapen i hela myndigheten. I arbetet ingår också att vara delaktig i det löpande förbättringsarbetet.

Handläggare till svarstjänst
Dina arbetsuppgifter innebär att besvara och vägleda i frågor av allmän karaktär som rör Arbetsmiljöverkets ansvarsområde via telefon och e-post. De frågor som kommer till oss är varierande och berör olika aspekter av arbetsmiljön, så som teknik, organisatorisk och social arbetsmiljö, kemiska och mikrobiologiska arbetsmiljörisker, dessutom frågor kring våra E-tjänster. Som handläggare ingår du i en arbetsgrupp på 14 personer.

Kvalifikationskrav
Du ska ha:
• högskoleutbildning om minst 3 år inom relevant område, eller annan eftergymnasial utbildning som av arbetsgivaren bedöms likvärdig
• goda kunskaper i Officepaketet
• erfarenhet av att hantera stora mängder information
• erfarenhet av att bemöta människor i olika situationer med en hög servicenivå
• mycket goda kunskaper i svenska i tal och skrift
• goda kunskaper i engelska i tal och skrift

För att lyckas i uppdraget behöver du ha intresse för arbetsmiljöfrågor, vara nyfiken och trivas med ett ständigt lärande. Du har en känsla för service och du kan ta till dig och förmedla kunskap, både via telefon och i skrift. Eget ansvar är naturligt för dig. Du har en god samarbetsförmåga och arbetar lika bra självständigt som i grupp. Som person är du social, strukturerad, flexibel och trivs på en arbetsplats som ständigt utvecklas. Du kan även prioritera vid tillfälliga arbetstoppar.

Vid urvalet kommer vi att lägga stor vikt vid din personliga lämplighet.

Det är meriterande om du har :
• erfarenhet av att förmedla lagtexter och regelverk målgruppsanpassat
• erfarenhet av att kommunicera med människor via telefon och e-post
• kunskaper och intresse inom arbetsmiljöregler
• arbetslivserfarenhet inom branscher som industri, vård och omsorg, bygg eller handel

Mer om anställningen
Anställningen är en tillsvidareanställning på heltid med placering i Mölndal. Vi har individuell lönesättning och tillämpar provanställning om 6 månader.

Läs mer om vad vi erbjuder på vår hemsida av.se/om oss/jobba hos oss.

Vi vill vara en arbetsplats med bred mångfald - olika perspektiv gör oss bättre. Tillsammans ska vi lyckas nå våra verksamhetsmål, bidra till en hälsosam arbetsmiljö och verka för en lärande arbetsplats.

Om du har frågor
Frågor om anställningen besvaras av tf enhetschef Kristina Björk och fackliga kontaktpersoner är för Saco Benjamin Faghih, för ST Albin Bäckehag och för Seko Jenny Bengtsson. Samtliga kan nås via vår växel 010-730 90 00.

Välkommen med din ansökan senast den 7 mars 2021. Ansök genom att klicka på länken nedan. Ange diarienummer i din ansökan. Urval sker löpande. Arbetsprov kan begäras.

Om avdelningen
Avdelningen för administration och analys ansvarar för fyra av Arbetsmiljöverkets totalt nio verksamhetsområden: styra verksamheten, ge verksamhetsstöd, bedriva analysarbete och att hantera transfereringar.

Om myndigheten
Arbetsmiljöverket är en myndighet som har regeringens och riksdagens uppdrag att se till att lagar om arbetsmiljö- och arbetstider följs av företag och organisationer. Alla anställda i Sverige har rätt till en bra arbetsmiljö enligt arbetsmiljölagen. Vårt mål är att minska riskerna för ohälsa och olycksfall i arbetslivet och att förbättra arbetsmiljön ur ett helhetsperspektiv. Vi är idag ca 650 medarbetare fördelade på totalt 11 orter i Sverige.

Varaktighet, arbetstid
Heltid Tillsvidare

Publiceringsdatum
2021-02-19

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2021-03-07
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Arbetsmiljöverket (Av)

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Arbetsmiljöverket (Av) (org.nr 202100-2148), http://www.av.se

Arbetsplats
Arbetsmiljöverket Svarstjänst AT

Jobbnummer
5585873

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Arbetsmiljöverket (Av)

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Arbetsmiljöverket (Av):