Handläggare stadsbidrag

Riksantikvarieämbetet / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Riksantikvarieämbetet i Stockholm, Botkyrka, Ekerö, Salem, Uppsala eller i hela Sverige

Riksantikvarieämbetet är den myndighet i Sverige som ansvarar för frågor om kulturarvet och kulturmiljön. Här arbetar ca 220 personer som leder och stödjer det nationella arbetet med att bevara, använda och utveckla kulturarvet. Kulturarvet bidrar med långa tidsperspektiv i samhällsutvecklingen och berikar människors livsmiljöer. Vi är alla beroende av vårt förflutna för att förstå samtiden och framtiden.

Kulturmiljöavdelningen bidrar till en effektiv och rättssäker tillämpning av kulturmiljölagen och miljöbalken med tillhörande förordningar samt förordningen om statliga byggnadsminnen. Avdelningen ansvarar för att finansiellt stöd till kulturmiljövården, arbetslivsmuseer och civila samhället bidrar till de kulturpolitiska målen. Avdelningen ansvarar också för myndighetens uppdrag om världsarv. Avdelningen verkar vidare för att statliga kulturmiljömål får genomslag inom andra samhällssektorer.

Enheten för förvaltningsärenden och bidrag ansvarar för diverse ärenden i enlighet med Kulturmiljölagen (1988:950) samt för enheten aktuella förordningar, exempelvis vad gäller bestämmelser om fornfynd, utförsel av och återlämnande av kulturföremål, statliga byggnadsminnen samt riksintressen. Enheten svarar även för fördelning av ekonomiskt stöd till kulturmiljövården och civila samhället.

Publiceringsdatum
2016-07-08

Arbetsuppgifter
Enheten för förvaltningsärenden och bidrag söker en handläggare av statsbidrag. Arbetsuppgifter består främst i att handlägga och följa upp bidrag, utveckla arbetssättet och bidragsprocessen samt verka för goda relationer med främst länsstyrelser. I anställningen ingår även att ta ett ekonomiskt ansvar i form av exempelvis uppföljning, omfördelning av medel och statistik.

Kulturmiljövårdsanslaget, om ca 240 miljoner per år, är kulturmiljövårdens viktigaste ekonomiska styrmedel och målsättningen är att uppnå största möjliga effekt och nytta för kulturmiljön. Anslaget används huvudsakligen till vård av och information om kulturhistoriskt värdefulla byggnader, landskap och fornlämningar. Därutöver används det till bildande av kulturreservat, kunskapsunderlag och vissa arkeologiska åtgärder. Sammanlagt fördelas årligen medel till cirka 2 000 olika miljöer eller projekt, exempelvis bruksmiljöer, fäbodar, samiska miljöer, industribebyggelse. Dessutom görs insatser för att göra kulturarvet tillgängligt för personer med funktionshinder, kunskapsuppbyggnad om moderna storstadsmiljöer och skogens kulturarv, samt satsningar i världsarvsområden.

Vidare ingår i arbetsuppgifterna att handlägga statsbidrag till ideella organisationer inom kulturmiljöområdet. Bidraget är viktigt för att kunna stödja och utveckla det engagemang som finns runt om i landet och möjliggör för ideella organisationer att bidra till insatser för kulturmiljön. Även handläggning av bidrag till lönekostnader inom verksamheten Kulturarvs-IT ingår i arbetsuppgifterna. Detta bidrag möjliggör digitalisering av arkiv- och museisamlingar.

Din kompetens
Vi söker dig som har relevant akademisk examen, företrädesvis med ekonomisk inriktning, och vi vill att du har minst ett års erfarenhet av handläggning av statsbidrag med mål och resultatstyrning. Förutom att du har erfarenhet av att arbeta på myndighet och förstår statsförvaltning så värdesätter vi om du har erfarenhet av kulturmiljösektorn. För att lyckas i rollen krävs det att du har god ekonomisk förståelse och god förmåga att analysera information och siffror och kan ge stöd i dessa frågor i organisationen. Har du arbetat med processutveckling är det meriterande. Har du dessutom arbetat med årsredovisning på myndighet tidigare är det också meriterande.

Vi vill att du är en drivande och nyfiken person som trivs med att jobba med ständiga förbättringar, då det administrativa systemet för hantering av bidrag är under förändring.  Du har en god struktur i ditt arbete, är noggrann och planerar och följer regler och ramar i arbetet. Vidare är du en person som kan arbeta självständigt, du är kommunikativ och har en god samarbetsförmåga och trivs med att arbeta tillsammans med andra. Du är prestigelös och öppen för att lära nytt samt bidrar till att i en positiv anda skapa en god arbetsplats som präglas av engagemang och arbetsglädje.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet.

Övrig information
Anställningen är tillsvidare, med en provanställning på 6 månader. Placering i Stockholm.
Välkommen att skicka in din ansökan med CV och personligt brev senast den 22 augusti 2016.

För frågor om tjänsten kontakta enhetschef Emelie Nilsson efter 15 augusti. Märk ansökan med diarienr:2.9.1-04363-2016.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-08-22
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Emelie Nilsson, Enhetschef 08-5191 8000
Therese Linder, HR-konsult 08-5191 8000
Ove Bengtsson, Saco 08-5191 8000
Catrin Rigefalk, ST-kultur 08-5191 8000

Företag
Riksantikvarieämbetet

Adress
Riksantikvarieämbetet
Box 1114
62122 visby

Kontorsadress
Box 1114

Övriga kontaktuppgifter

Jobbnummer
2946285

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Riksantikvarieämbetet

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Riksantikvarieämbetet: