Handläggare socialpsykiatri, LSS/Biståndshandläggare

Partille kommun, Biståndsenheten / Administratörsjobb / Partille
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Partille, Göteborg, Lerum, Mölndal, Härryda eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Partille kommun, Biståndsenheten i Partille

Partille kommuns vision är att man ska leva mitt i det goda livet. Våra 37 000 invånare och människor som arbetar och verkar i kommunen ser vi som våra kunder. Det är upp till oss 2 800 anställda, att leverera kvalitet och service som innebär att det ska vara gott att växa upp, arbeta och leva i Partille. Internt arbetar vi med en gemensam kultur för alla anställda som rustar oss för uppdraget. Värdeorden i kulturarbetet är allas lika värde, professionalitet och framåtanda.




Publiceringsdatum
2017-02-13

Arbetsuppgifter
Vill du bli en del av vårt härliga gäng av handläggare? Vill du bli duktig på att utreda enligt IBIC? Ta då chansen att bli en del av en arbetsplats som präglas av ett gott kamratskap, professionalitet, möjlighet att påverka och en rimlig arbetsbelastning.

Biståndsenheten inom vård- och omsorgsförvaltningen handlägger ärenden enligt lag om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS), socialtjänstlagen (SoL) samt enligt lagen om bostadsanpassningsbidrag. Våra målgrupper är barn och vuxna med fysiska, intellektuella eller psykiska funktionsnedsättningar som behöver insatser enligt LSS och SoL samt äldre personer som har behov av insatser enligt SoL. Enheten är uppdelad i två team utifrån verksamhetsområde, funktionshinder och äldreomsorg. Vi är 27 handläggare, tre 1:e biståndshandläggare, en enhetschef samt en administratör som avlastar i de administrativa uppgifterna för handläggarna.

Vi söker nu en LSS-biståndshandläggare för att ytterligare förstärka vårt team med syfte att bibehålla och skapa en fortsatt god arbetsmiljö. Vi söker dig som är erfaren i arbetet med vuxna inom LSS med de huvudsakliga arbetsuppgifterna att bedriva utrednings- och uppföljningsarbete.

Som handläggare är din uppgift att utreda, fatta beslut och följa upp insatser enligt SoL/LSS samt ansvara för information under pågående utredning. Arbetet utgår från ett helhetsperspektiv kring den enskilde och med dennes behov i centrum, vilket ofta sker i samarbete med anhöriga, andra vårdgivare och myndigheter.

Som anställd hos oss får du en coachande arbetsledning och metodstöd, extern processhandledning samt utbildningsmöjligheter som får dig att växa i din yrkesroll. På enheten ger vi varandra stöd i olika ärenden och tillsammans utvecklar vi vår verksamhet. Antalet handläggare har utökats på enheten under senaste året för att behålla en rimlig arbetsbelastning samt god kvalitet i handläggningsarbetet. För LSS-tjänsterna innebär detta att ärendeantalet ligger under 80 ärenden per tjänst. Sedan snart två år tillbaka skriver vi alla våra utredningar efter Socialstyrelsens IBIC/ÄBIC modell och har ett datasystem som är anpassat för detta. När du börjar hos oss på biståndsenheten får du en allmän introduktion och bredvidgång med en kollega som fadder.

I Partille har du genom ett lokalt avtal, möjlighet till ytterligare 5-6 semesterdagar genom att byta ut semesterdagsersättning mot ledig tid.



Kvalifikationer
Du har socionomexamen, examen från sociala omsorgsprogrammet eller annan likvärdig utbildning. Du ska vara väl förtrogen med rådande lagstiftning och rättspraxis inom området samt ha aktuell erfarenhet av myndighetsutövning inom LSS/SoL. Det är meriterande med erfarenhet av området psykiska funktionsnedsättningar samt har erfarenhet av IBIC/ÄBIC.

Vi söker dig som har erfarenhet och intresse för att möta de människor vi är till för och som skapar bra möten utifrån ett professionellt förhållningssätt. Du ska vara bekväm i myndighetsrollen och ha en god förmåga att formulera dig i tal och skrift samt i att kommunicera på ett lyhört och smidigt sätt. Du är bra på att samarbeta och att upprätthålla goda kontakter med brukare, kollegor samt övriga samverkanspartners i det dagliga arbetet. Det är viktigt att du önskar vara en del av en arbetsgrupp med kollegialt stöd och öppenhet även om rollen som biståndshandläggare innebär ett självständigt arbete med förmåga att strukturera och prioritera bland arbetsuppgifterna.

Körkort erfodras, därutöver läggs stor vikt vid personlig lämplighet.

Vill du vara med och utveckla vår verksamhet ser vi fram emot din ansökan!

Urval och intervjuer sker löpande så vänta inte med din ansökan!


ÖVRIGT
Före erbjudande om anställning ska ett godtagbart utdrag ur polisens belastningsregister uppvisas.

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Tillsvidareanställning

Ersättning
Månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2017-02-20
Ange följande referens när du ansöker: A654350
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Agneta Midsäter agneta.midsater@partille.se 031-792 12 03
Katarina Dimakis Karlsson Katarina.DimakisKarlsson@partille.se 031-7921833

Företag
Partille kommun, Biståndsenheten

Adress
Partille kommun, Biståndsenheten
Gamla Kronvägen 34
43382 Partille

Kontorsadress
Gamla Kronvägen 82 43382 Partille

Jobbnummer
3318047

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Partille kommun, Biståndsenheten

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Partille kommun, Biståndsenheten: