Handläggare inom vatten och avlopp

Vatten och Miljöresurs Mitt AB / Administratörsjobb / Härjedalen
2024-05-03


Visa alla administratörsjobb i Härjedalen, Älvdalen, Orsa, Mora, Malung-Sälen eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Vatten och Miljöresurs Mitt AB i Härjedalen, Bräcke eller i hela Sverige

Om Vatten och Miljöresurs

Vatten och miljöresurs ser till att du varje dag får friskt dricksvatten i din kran och en ren närmiljö. Vi arbetar för att din vardag ska fungera här och nu, och för att naturens resurser ska räcka. Vi finns till för att även framtida generation ska kunna njuta av fjällen, vattendragen, skogen och marken.

Bolaget ägs av Bergs, Bräcke och Härjedalens kommuner. Vi ansvarar för driften av ägarkommunernas vatten- och avloppsförsörjning, att producera och distribuera dricksvatten samt ta om hand och rena avloppsvatten. Bolaget ansvarar även för kommunernas avfallshantering att samla in och hantera avfall och slam. Totalt är vi ca 90 medarbetare och med en omsättning på 250 miljoner kronor.

Vi arbetar över ett stort geografiskt område och har kontor i Sveg, Hede, Funäsdalen, Svenstavik, Hackås, och Bräcke, vilket ger stora möjligheter att arbeta från olika orter.

Vill du vara med på vår resa i ett kommunalt bolag under utveckling och med stora projekt för framtiden? Brinner du för att hantera ärenden från början till slut med fokus på service? Trivs du med att planera och samarbeta i olika sammanhang, är lösningsorienterad och får saker och ting gjorda? Då är du handläggaren inom vatten och avlopp som vi söker.

Som handläggare för vatten och avlopp hos Vatten och miljöresurs ingår du i VA-avdelningens stabsfunktion i ett team på 15 tekniska och driftkunniga kollegor. Du arbetar sida vid sida med ingenjörer, arbetsledare, projektledare, utredare och konsulter. Du stöttar driftverksamheten och projekt för utbyggnad av vatten och avlopp i Härjedalen (VA 2025) i varierande och aktuella frågor.

Bolaget ansvarar för en stor utbyggnad av vatten- och avloppsförsörjningen i Härjedalens kommun och driver projekt kopplat till pågående bebyggelseutveckling. Ökade miljökrav från myndigheter i kombination med utvecklingen av fjällturism har lett fram till ett ökat kapacitetsbehov och ett samlat grepp för en hållbar vatten- och avloppsförsörjning. I projektet för utbyggnaden i Härjedalen (VA 2025), med en budget på drygt en miljard kronor och en tidplan till 2034, finns flera parallella delprojekt och processer på olika geografiska områden.

Välkommen med din ansökan!

Publiceringsdatum
2024-05-03

Dina arbetsuppgifter
Som handläggare arbetar du med inkomna ärenden, kontrollerar, bedömer och prioriterar löpande vad som ska göras tillsammans med verksamheten. I arbetsuppgifterna ingår handläggning av nyanslutningar, övertagande av gemensamhetsanläggningar, fastighetsavtal kopplade till utbyggnad, markförhandling, samt intresseanmälningar och informationsinsatser för framtida anslutningar inom projekt.

I rollen har du daglig kontakt med kunder, fastighetsägare, entreprenörer, företag och myndigheter där service är en naturlig och stor del av arbetet. Du samverkar internt inom avdelningen och med berörda kommuner. Du är delaktig och utvecklar rutiner och arbetssätt för rollen och bidrar till ständiga förbättringar. Arbetsuppgifterna är varierande och förändras över tid utifrån avdelningens och projektets behov.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har relevant gymnasieexamen eller annan likvärdig utbildning för rollen, samt erfarenhet av kommunal eller offentlig verksamhet. Vi ser att du har erfarenhet av motsvarande arbete med handläggning och god förmåga att kommunicera professionellt.

Kunskaper inom gällande lagar och förskrifter för VA-verksamhet, såsom lagen om allmänna vattentjänster, allmänna bestämmelser för vatten och avlopp samt konstruktion av kommunala taxor och avgifter, är meriterande. Systemkunskap och erfarenhet av EDP Future och VA-banken är också meriterande.

För att trivas och lyckas i rollen ser vi att följande kvalifikationer krävs:

• God förståelse för handläggning av ärenden i kommunal eller offentlig verksamhet, dess principer, metoder och dokumenthantering.

• God förståelse för att tolka och tillämpa gällande lagar och föreskrifter, som vattentjänstlagen, taxor och avgifter för vatten och avlopp.

• God vana att arbeta med kundkontakt, ärendebaserade uppgifter och verksamhetsfrågor.

• God vana av att kommunicera på svenska samt mycket goda kunskaper i skrift då rollen innebär hantering av ärenden och detaljerade kontraktsfrågor.

• Goda kunskaper i Office-paketet och Microsoft 365.

• B-körkort är ett krav då vi arbetar inom ett stort geografiskt område.

Dina personliga egenskaper
Som person är du självgående, ansvarstagande, servicemedveten och tycker om när ditt arbete ställer krav på struktur och noggrannhet. Du har god samarbetsförmåga, gillar att vara del av en händelsestyrd vardag och kan i perioder klara av ett högt tempo.

Ditt arbete genomsyras av ett analytiskt och pragmatiskt arbetssätt, med god kommunikativ förmåga och lyhördhet. Du är flexibel, prestigelös och lösningsfokuserad. Viktigt för oss är att du har ett intresse att arbeta i samverkan och bidra till resultat för helheten. Du är trygg och saklig och ser det som en naturlig del att ge service till kunder och medarbetare.

Vi erbjuder
Stor flexibilitet när det gäller fysisk arbetsort och goda möjligheter till distansarbete.

En modern digital arbetsmiljö med många funktioner och all internkommunikation samlad i Microsoft 365.

Kompetensutveckling - för att vi ska kunna ligga i framkant är det absolut nödvändigt att våra medarbetare kontinuerligt får ny kunskap. Därför är vi lyhörda för önskemål om utbildningar och här finns stor möjlighet att få utvecklas.

Föräldravänlig arbetsplats - genom en flexibel inställning vill vi göra det lättare för dig att kombinera arbetet med att vara förälder.

Friskvårdstimme och friskvårdsbidrag.

Urval och kallelse till intervju kan komma att ske löpande under annonseringstiden. Tjänsten är heltid och innebär anställning tills vidare, med tillträde snarast. Provanställning kan komma att tillämpas. Lön och övriga anställningsvillkor överenskommes i samband med anställning.

Varmt välkommen med din ansökan till oss på Vatten och miljöresurs!



Kontaktinformation
Christian Ferm, VA chef, christian.ferm@vattenmiljoresurs.se

Lena Tusås, Projektkoordinator, lena.tusas@vattenmiljoresurs.se

Henrik Ingvarsson, Facklig representant Vision, henrik.ingvarsson@vattenmiljoresurs.se

Arbetsplats
Ringvägen 2

84280 Sveg

Ersättning
. Fast lön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2024-06-02
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "4809312495".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Vatten och Miljöresurs Mitt AB (org.nr 559169-9573), http://www.vattenmiljoresurs.se

Kontakt
VA chef
Christian Ferm
christian.ferm@vattenmiljoresurs.se

Jobbnummer
8656228


Prenumerera på jobb från Vatten och Miljöresurs Mitt AB

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Vatten och Miljöresurs Mitt AB: