Handläggare inom grundbearbetning och informationskvalitet

Säkerhetspolisen / Administratörsjobb / Stockholm
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb i Stockholm, Solna, Lidingö, Sundbyberg, Danderyd eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Säkerhetspolisen i Stockholm, Solna, Linköping eller i hela Sverige

Är du bra på att hantera information och att urskilja det väsentliga? Har du öga för detaljer och förmåga att sätta in dem i ett större sammanhang? Nu söker vi engagerade kollegor som vill arbeta med grundbearbetning och informationskvalitet på Säkerhetspolisen. Välkommen med din ansökan.

Så här arbetar vi på Säkerhetspolisen
Ditt och dina kollegors uppdrag är att tillsammans skydda Sverige, vår demokrati och våra fri- och rättigheter. Dina kollegor är specialister, sakkunniga och samhällsintresserade. De vet att saker inte alltid är som de ser ut att vara vid första anblick. Därför söker vi kollegor som bidrar med kompletterande perspektiv, kunskaper och erfarenheter som sammantaget gör oss bättre.
Det finns många olika yrken och kompetenser hos oss. Du kommer samverka med och lära mycket av andra. Du kommer också kunna arbeta och utvecklas självständigt. Både lagarbete och djup specialisering behövs för att förstå och hantera våra komplexa uppdrag. Det är Säkerhetspolisens ansvar att det so
m inte får hända, inte heller händer. Oavsett arbetsuppgift är du med och bidrar till Sveriges säkerhet.

Det här är ditt uppdrag
Verksamheten inom grundbearbetning och informationskvalitet behandlar underrättelseinformation som kommer in till Säkerhetspolisen. Som handläggare hos oss arbetar du utifrån metodmässiga och operativa inriktningar med att tillgängliggöra och förvalta underrättelseinformationen i databaser. Det handlar bland annat om att bedöma, strukturera och sammanfatta underrättelseinformationen i enlighet med Lagen (2019:1182) om Säkerhetspolisens behandling av personuppgifter.
Du arbetar både självständigt och tillsammans med andra på enheten. Ditt arbete innefattar även samverkan med myndighetens olika verksamhetsområden och du får därför en bra förståelse för helheten när du arbetar här.
Du kommer till ett team som uppskattar god stämning på jobbet. Ni har ett stort förtroende för varandra, delar med er av er kunskap och tar ett gemensamt ansvar för verksamheten. Du och dina kollegor deltar aktivt i metod-, teknik- och verksamhetsutvecklingsarbetet som löpande bedrivs på myndigheten.
Din placering är på huvudkontoret i Solna och arbetet utförs på plats.

De här kvalifikationerna söker vi hos dig
Du har följande kompetens:
Akademisk utbildning, minst 120 hp med samhällsvetenskaplig, juridisk eller motsvarande inriktning
Minst ett års relevant arbetslivserfarenhet inom de senaste fem åren
Mycket god förmåga att skriva på svenska
God läsförståelse på engelska


Du som söker kan också ha kompetens som tillför bredd och kompletterande perspektiv. Kan du bidra med något eller flera av följande är det meriterande:
Erfarenhet från arbete med personuppgiftsbehandling
Vana att tolka lagtext och göra rättsliga bedömningar
Vana att arbeta i IT-system och databaser på ett metodiskt och rättssäkert sätt
Erfarenhet av kvantitativ metod eller statistik
Vana att arbeta i Excel
Mycket god förmåga att hantera information och urskilja det väsentliga
Erfarenhet av metod- och utvecklingsarbete
Erfarenhet av transformation mot digitalisering och ny teknik

Det här är kollegan vi söker
Vi fäster stor vikt vid dina personliga egenskaper och söker dig som är ansvarstagande och noggrann. Du bidrar aktivt till ett gott arbetsklimat som skapar motivation, delaktighet och engagemang. Samarbete passar dig bra och du trivs med att arbeta i team samtidigt som du självständigt driver ditt arbete framåt. Du har mycket god förmåga att hantera stora mängder information och urskilja och ta fram det väsentliga samtidigt som du har förmåga att se större sammanhang.
Händelser i omvärlden påverkar vår vardag och det är inte alltid våra dagar ser ut som vi tänkt. Att vara flexibel och växla i tempo faller sig därför naturligt för dig, du kan prioritera och anpassa dig till ändrade förutsättningar när situationen kräver det. Du har god förmåga att hantera flera uppgifter parallellt och trivs med att arbeta strukturerat och att självständigt organisera och leda ditt arbete framåt inom ramen för uppdraget.
Med ett prestigelöst förhållningssätt delar du gärna med dig av din kunskap till andra. Du är bra på att samarbeta och fokuserar på gemensamma framgångar före individuella prestationer. Att både ge och ta emot återkoppling är en självklarhet för dig.
Du trivs bäst i ett lärande klimat och ställs gärna inför komplexa situationer där du får möjlighet att utforska olika förslag och hitta lösningar för att bidra till en verksamhet under ständig utveckling.
Teknik och teknisk utveckling intresserar dig och du är en engagerad problemlösare med sinne för logik.

Anställningsvillkor och förmåner
Det här är en tillsvidareanställning som inleds med sex månaders provanställning. Vi tillämpar individuell lönesättning.
Vi premierar hälsa och strävar efter balans mellan arbete och privatliv. Hos oss utövar du friskvård på din arbetstid och vi erbjuder både individuell träning och gruppträning i egna träningslokaler på vårt huvudkontor i Solna.
Som anställd vid en statlig myndighet har du fler semesterdagar än på många andra arbetsplatser. Det är din ålder som avgör hur många semesterdagar du har. Till och med det år du fyller 29 har du 28 dagar semester per år. Från och med det år du fyller 30 har du 31 dagar semester och från och med det år du fyller 40 har du 35 dagar semester.
Du får statlig tjänstepension PA 16. Utöver det har Säkerhetspolisen ett lokalt avtal med en extra pension för våra anställda. Om du ska vara föräldraledig får du en extra föräldralön som innebär omkring 90 procent av din lön. I anställningsavtalet ingår även extra försäkring som ger ekonomiskt skydd för make, maka, registrerad partner, sambo och barn.
Svenskt medborgarskap är ett krav, då anställning vid Säkerhetspolisen innebär placering i säkerhetsklass. För anställning krävs godkänt resultat i säkerhetsprövningen med registerkontroll, som genomförs i enlighet med säkerhetsskyddslagen.
Vi ställer höga krav på säkerhets- och sekretessmedvetande. Med anställning följer en skyldighet att krigsplaceras.

Så tar du kontakt med oss
Du är välkommen att ringa rekryterande chef, tfn 010-568 79 31. För information om rekryteringsprocessen, kontakta HR-enheten, tfn 010-568 70 06.
Fackliga företrädare: Polisförbundet, tfn 010-568 70 03, SACO, tfn 010-568 70 04 och ST, tfn 010-568 70 02.

Så ansöker du
Ansökan sker via vår hemsida, www.sakerhetspolisen.se
Ansökan ska ha kommit in senast 2023-12-18.
Öppen för alla
Vi fokuserar på din kompetens, inte dina övriga förutsättningar. Vi är öppna för att anpassa rollen eller arbetsplatsen efter dina behov.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2023-12-18
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Säkerhetspolisen (org.nr 202100-6594)
Bolstomtavägen 2 (visa karta)
171 69  SOLNA

Jobbnummer
8300156

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Säkerhetspolisen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Säkerhetspolisen: