Handläggare ID-kontrollsektionen, tidsbegränsad anställning

Skatteverket / Juristjobb / Sundbyberg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla juristjobb i Sundbyberg, Solna, Danderyd, Stockholm, Lidingö eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Skatteverket i Sundbyberg, Solna, Stockholm, Sollentuna, Södertälje eller i hela Sverige

På Id-kontrollsektionen har du ett omväxlande och lärorikt arbete som innebär att handlägga och utreda ansökningar om id-kort och ha kontakt med många olika kunder.

Om jobbet

I arbetet ingår att utreda, analysera och fatta beslut i id-kortsärenden som varierar i omfattning och komplexitet. Rollen som id-kortshandläggare innebär att du självständigt utreder identitet och identitetshandlingars äkthet utifrån lagar, förordningar m.m. Du fattar beslut om att tillstyrka eller avslå ansökningar om id-kort. Du genomför interngranskning och kvalitetsgranskning av id-kortsansökningar som görs på servicekontoren runtom i Sverige, rapporterar avvikelser samt ger förbättringsförslag. I tjänsten ingår även att handlägga begäran om utlämnanden av allmän handling samt även att handlägga ansökningar om återbetalning av id-kortsavgiften. Du kommer att ha kontakt med Skatteverkets kunder och andra myndigheter, vilket sker per telefon, mejl och via brev.

Vi söker en driven och flexibel medarbetare som har kunden i fokus. Vi arbetar teambaserat vilket innebär att du arbetar nära dina kolleger och att ni ger och får stöd av varandra. I teamarbetet är ditt bidrag viktigt och du behöver ta ansvar och driva det gemensamma arbetet framåt. I handläggningen fattar du självständiga beslut men under utredningen är du öppen för att både ge och ta stöd från dina kollegor. Vi arbetar även ständigt med att utveckla och förbättra vår verksamhet. Du behöver därför ha förmågan att delta i detta förändringsarbete parallellt med dina vanliga arbetsuppgifter.

Id-kontrollsektionen består av ca 21 medarbetare och finns bara i Stockholm. Sektionen arbetar med kvalificerade utredningar av identitet och identitetshandlingar vid ansökningar om id-kort. Sektionen är också materiellt stöd till servicekontor som hanterar id-kort och har en jourlinje avsedd för materiella frågor. Sektionen hanterar även administrativa arbetsuppgifter så som post och brevhantering.

I sektionens uppdrag ingår det även att regelbundet genomföra kvalitetskontroller av id-kortsärenden hanterade på servicekontor runtom i Sverige.

Id-kontrollsektionen ingår i bouppteckningsenheten inom Folk- och fastighetsavdelningen på Skatteverket. Enheten är lokaliserad i Härnösand, Sundbyberg, Kalmar och Visby.

Din placering kommer att vara i Sundbyberg.

Om dig

För att göra ett bra jobb och trivas hos oss på Skatteverket behöver du vara lyhörd, tänka nytt och ta ansvar. Du ska också leva upp till vår https://skatteverket.se/medarbetarpolicy.

I det här jobbet ska du:

- självständigt planera och driva ditt arbete framåt för att nå resultat
- vara hjälpsam och bemöta andra med vänlighet och respekt
- ha mycket goda kunskaper i svenska och engelska och ha lätt för att kommunicera både skriftligt och muntligt
- vara noggrann
- vara bra på att samarbeta och stötta andra för att nå verksamhetens mål

Du ska även ha:

- högskoleutbildning om minst 180 högskolepoäng (120 poäng) inom juridik eller samhällsvetenskap alternativt aktuell och relevant flerårig arbetslivserfarenhet av ärenden inom ID-kontroll från annan statlig myndighet.
- aktuell och relevant arbetslivserfarenhet av handläggning eller utredning vid myndighet.

Vi ser det som önskvärt om du har genomgått utbildning hos polisen gällande dokumentgranskning.

Anställningen är tidsbegränsad i ett års tid.

En anställning hos oss kan innebära placering i säkerhetsklass. En säkerhetsprövning med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen (2018:585) kan därför komma att genomföras före beslut om anställning. För en del av våra arbetsuppgifter i säkerhetsklass krävs svenskt medborgarskap.

https://skatteverket.se/jobb kan du exempelvis läsa om vår samhällsbärande roll, fördelarna med att jobba hos oss och hur det går till när du söker våra jobb.

När du ansöker bifogar du ditt cv. Vi använder inte personligt brev i våra rekryteringar och du ska därför inte bifoga det i din ansökan.

Sektionschef Nina Hayashida är tillgänglig för ev. frågor från och med den 3/1.

Välkommen med din ansökan!

Skatteverket har en samhällsbärande roll. Vårt arbete berör alla privatpersoner och företag och genom vårt uppdrag bidrar vi till ett väl fungerande samhälle. Vår utveckling är kunddriven och vi samverkar med andra för att skapa effektiva lösningar. Tillsammans gör vi samhället möjligt.

Varaktighet, arbetstid
100%. Tillträde: Enligt överenskommelse Visstidsanställning

Publiceringsdatum
2021-12-22

Ersättning
Individuell lönesättning

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-01-09
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Skatteverket

Arbetsgivarens referens
Arbetsgivarens referens för detta jobb är "2021/1383".

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Skatteverket (org.nr 202100-5448)

Kontakt
Nina Hayashida, sektionschef
010-572 25 13

Jobbnummer
6203739

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Skatteverket

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Skatteverket: