Handläggare, förvaltningsärenden

Polismyndigheten, Rättsavdelningen / Administratörsjobb (offentlig verksamhet) / Göteborg
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla administratörsjobb (offentlig verksamhet) i Göteborg, Mölndal, Partille, Kungälv, Lerum eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen i Göteborg, Halmstad, Jönköping, Skövde, Eksjö eller i hela Sverige

Polismyndigheten söker förvaltningsärendehandläggare till Rättsavdelningen, region Väst.

Den nya Polismyndigheten bildades den 1 januari 2015. Myndigheten är en enrådighetsmyndighet vilket innebär att den leds av en chef som inför regeringen ensam bär ansvaret för myndighetens verksamhet. Myndigheten består av drygt 28 500 medarbetare och organiseras i sju regioner, ett antal gemensamma avdelningar samt ett kansli.

Rättsavdelningen har ca 780 anställda. Avdelningen består av en enhet för rättslig styrning och stöd, en enhet för förvaltningsrätt och en enhet för informationsförvaltning samt sju regionalt placerade rättsenheter och ett kansli.
De regionalt placerade rättsenheterna är indelade i tre verksamhetsområden: rättstillämpning, förvaltningsrätt och informationsförvaltning.

Publiceringsdatum
2016-05-03

Arbetsuppgifter
Handläggning av förvaltningsrättsliga ärenden, företrädesvis ärenden enligt ordningslagen. I begreppet handläggning ingår beredning, föredragning och själva beslutsfattandet. Handläggningen är till stor del digitaliserad. Arbetsuppgifterna omfattar juridiska ställningstaganden, samverkan inom och utom Polismyndigheten och mycket kontakter med kommuner, medborgare och företagare.

Kvalifikationer
Vi söker dig som har:

• Högskoleutbildning, gärna med samhällsvetenskaplig inriktning, eller motsvarande kunskaper/erfarenheter, som myndigheten bedömer lämpliga, såsom kunskaper inom förvaltningsrätt, statsvetenskap alt. erfarenhet av ärendehandläggning inom offentlig förvaltning.

• God datorvana.

• Mycket god förmåga att uttrycka dig i tal och skrift på svenska.

• Goda kunskaper i engelska.

• B-körkort.

Det är meriterande om du har:

• Erfarenhet av ärendehandläggning inom offentlig förvaltning.

• Erfarenhet av IT-baserade ärendehanteringssystem.

• Erfarenhet av arbete inom Polismyndigheten eller rättsväsendet i övrigt.

• Erfarenhet av kundkontakter.

• Erfarenhet av att jobba mot uppsatta mål.

Dina personliga egenskaper
Vi söker dig som:

• Är serviceinriktad.

• Har en god samarbetsförmåga.

• Har ett strukturerat arbetssätt, är noggrann, har en god analytisk förmåga och som kan prioritera rätt saker.

• Kan arbeta självständigt och hantera stressiga situationer då arbetet periodvis innebär hög arbetsbelastning.

• Är flexibel - du har lätt för att anpassa dig till ändrade omständigheter.

• Har förmåga att ta till dig ny kunskap och dela med dig av dina kunskaper och erfarenheter.

Vi kommer att fästa stor vikt vid din personliga lämplighet för arbetsuppgifterna.

ÖVRIGT
Som medarbetare inom Polismyndigheten agerar du för likabehandling. Det är en förutsättning för rättssäkerhet, rättstrygghet och för Polisens legitimitet i samhället. Som företrädare för Polismyndigheten respekterar du allas lika värde och skapar förtroende för Polisen.

Vi ställer höga krav på våra medarbetares säkerhets- och sekretessmedvetenhet. Säkerhetsprövning (med registerkontroll enligt säkerhetsskyddslagen) kan komma att genomföras före anställning. Anställningen kräver svenskt medborgarskap.

Vi använder e-rekrytering för att effektivisera och kvalitetssäkra rekryteringsarbetet. Alla dina uppgifter sparas på ditt CV-konto och du kan enkelt logga in och uppdatera dina uppgifter när du vill. Uppgifterna behandlas och sparas enligt personuppgiftslagen (PUL). Genom din ansökan samtycker du till behandlingen. Din ansökan är en offentlig handling enligt offentlighetsprincipen.

Har du skyddad identitet, referenser eller liknande information som du själv bedömer som olämplig att lämna ut, registrera dig inte i systemet utan ta istället kontakt med ansvarig rekryterare.

Inför rekryteringsarbetet har vi tagit ställning till rekryteringskanaler och marknadsföring. Vi undanbeder oss därför bestämt kontakt med mediesäljare, rekryteringssajter och liknande.

Varmt välkommen med din ansökan!

Varaktighet, arbetstid
Heltid. Dagtid. I anställningen tillämpas flextid, 6 månaders provanställning och tillträde enligt överenskommelse. Tillsvidareanställning

Ersättning
Enligt avtal.

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2016-05-12
Ange följande referens när du ansöker: C6351/2016
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Kontakt
Dan-Inge Asp, Tf. gruppchef 010-565 43 54 dan-inge.asph@polisen.se
Johanna Tapper, HR-konsult johanna.tapper@polisen.se

Facklig kontakt
Facklig information lämnas av: Kent Svärd, SACO,

Företag
Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Adress
Polismyndigheten, Rättsavdelningen
Box 12256
10226 Stockholm

Kontorsadress
Polhemsgatan 30 10226 Stockholm

Jobbnummer
2821011

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Polismyndigheten, Rättsavdelningen

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Polismyndigheten, Rättsavdelningen: