Handläggare bostadsanpassning/byggnadsinspektör

Orust kommun / Säkerhetsjobb / Orust
Observera att sista ansökningsdag har passerat.


Visa alla säkerhetsjobb i Orust, Stenungsund, Lilla Edet, Uddevalla, Lysekil eller i hela Sverige
Visa alla jobb hos Orust kommun i Orust, Tjörn eller i hela Sverige

Orust är västkustens största ö belägen cirka 6 mil norr om Göteborg. För oss står medborgarens behov och intressen i fokus och vi strävar alltid efter att leverera insatser av hög kvalitet utifrån perspektivet "de vi är till för". För detta krävs att vi har engagerade och kompetenta medarbetare som trivs med sitt jobb, vilket vår medarbetarundersökning visar att vi har. Orust kommun har de senaste åren varit högt placerade i flera utmärkelser så som den mest spännande arbetsgivaren inom offentlig förvaltning och bästa skolkommun. Välkommen till oss och ett meningsfullt arbete!

Kommunen är inne i en spännande och utvecklande fas just nu. Antalet invånare ökar vilket är glädjande. Sektor Samhällsutveckling arbetar med många områden som har stor betydelse för alla som lever, verkar och besöker vår kommun. På politikens uppdrag skapar vi förutsättningar för ett gott liv.

För att skapa möjligheter för fler bostäder och verksamheter pågår det många utvecklingsplaner. Denna utveckling innebär att vi behöver arbeta ännu mer tillsammans mellan de verksamheter som ingår i samhällsbyggnadsprocessen.

Byggenhetens uppdrag är bland annat att hantera ansökningar om bygglov, rivningslov, förhandsbesked, tillsyn av olovlig byggnation och ovårdade tomter. Vi arbetar utifrån kundnytta och strävar alltid efter att förenkla för alla utan att göra avkall på rättssäkerheten. Nyckeln till framgång är att ha medarbetare som brinner för sitt jobb, så det förväntar vi oss att du också gör.

Enheten består av 16 personer. Inom enheten finns bygglovshandläggare, byggnadsinspektörer, kart- och mätingenjör, nämndssekreterare och administratörer.

Publiceringsdatum
2022-02-14

Arbetsuppgifter
Du kommer att arbeta 50% som handläggare för bostadsanpassningsbidrag och 50% som byggnadsinspektör.

Som bostadsanpassningshandläggare arbetar du med myndighetsutövning enligt Lagen om bostadsanpassningsbidrag (2018:222). Du ska utreda ansökningar gällande anpassningar i eller i anslutning till bostaden. I arbetet ingår att bedöma sökta åtgärder, värdera intyg, göra hembesök, bedöma kostnader, hantera offerter, skriva utredning och beslut samt kontera fakturor och utbetalningar. Det innebär tät kontakt med sökanden och deras närstående, intygsskrivare, fastighetsägare och entreprenörer. Arbetet innebär problemlösning genom att hitta kostnadseffektiva och välfungerande anpassningar. För rätt beslut ska kunna fattas hämtas vägledning i lagar, propositioner, förarbeten, bygglagstiftning och aktuellt rättsläge.

Arbetet omfattar myndighetsfrågor och som byggnadsinspektör hos oss kommer du huvudsakligen att arbeta med handläggning av ärenden under byggprocessens senare skede så som tekniska samråd, platsbesök, start- och slutbesked samt även ingripanden gällande till exempel olovlig byggnation.

Det finns möjlighet att arbeta på distans två dagar i veckan.

Om dig
Uppdraget innebär stor självständighet och eget ansvar, vilket fordrar att du trivs med ett sådant arbetssätt och kan driva dina egna processer.

Vi lägger stor vikt vid personlig lämplighet och söker dig som är serviceinriktad, strukturerad, bra på att planera och prioritera ditt arbete och har lätt att fatta beslut utifrån tillgängligt underlag. Du har förmåga att fokusera på rätt saker, har lätt för att samarbeta och är tydlig i ditt sätt att kommunicera. Du har en kulturell medvetenhet, är lyhörd och har förmåga att sätta dig in i andras situationer. Du är van vid att arbeta i olika datorsystem och har god förmåga att dokumentera och kommunicera muntligt och skriftligt på svenska.

Du har byggnadsteknisk kompetens eller annan erfarenhet som arbetsgivaren bedömer vara likvärdig. Du har kunskap om plan- och bygglagen med följdlagstiftning, samt lagen om bostadsanpassningsbidrag, kommunallagen samt förvaltningslagen.

Övrig information
För Orust kommun är det en självklarhet att mångfald och jämställdhet gynnar arbetsgruppen, arbetsplatsen och arbetsgivaren.

Vill du veta mer om Orust kommun som arbetsgivare och de förmåner vi erbjuder kan du läsa mer på vår webb: www.orust.se

Arbetstid/varaktighet: Heltid, tillsvidare

Tillträdesdag: Snarast, enligt överenskommelse

Lön: Individuell lönesättning, ange löneanspråk

Körkort: B-körkort

Sista dag att ansöka är 2022-03-13

Orust kommun tillämpar rökfri arbetstid. Vi undanber oss vänligen men bestämt direktkontakt med bemannings och rekryteringsföretag samt försäljare av ytterligare jobbannonser.

Varaktighet, arbetstid
Heltid/ Ej specificerat

Ersättning
Fast månadslön

Så ansöker du
Sista dag att ansöka är 2022-03-13
Klicka på denna länk för att göra din ansökan

Företag
Orust kommun

Omfattning
Detta är ett heltidsjobb.

Arbetsgivare
Orust kommun (org.nr 212000-1314), http://www.orust.se

Körkort
För detta jobb krävs körkort.

Arbetsplats
Orust Kommun

Kontakt
Fackliga kontakter nås via växeln,
0304-33 40 00

Jobbnummer
6342542

Observera att sista ansökningsdag har passerat.

Prenumerera på jobb från Orust kommun

Fyll i din e-postadress för att få e-postnotifiering när det dyker upp fler lediga jobb hos Orust kommun: